Encyklopedia
Solaris Urbino 10,5 Electric
dodane przez
man; zmodyfikowane przez
man
Solaris Urbino 10,5 Electric to w pełni zeroemisyjny, elektryczny, niskopodłogowy pojazd klasy MIDI, który w 2025 roku pojawił się w portfolio autobusów elektrycznych podpoznańskiej firmy jako elektryczna wersja konwencjalnego Solarisa Urbino 10,5, obok dotychczas produkowanych na podwoziu miejskim Urbino 12 Electric, Urbino 18 Electric i Urbino 24 Electric oraz niskowejściowych Urbino 9 LE Electric i Urbino 15 LE Electric.
Oficjalna prezentacja modelu Urbino 10,5 Electric odbyła się 3 października 2025 roku na targach Busworld 2025 w Brukseli. W dniu premiery otrzymał on również nagrodę Sustainable Bus Award 2026 w kategorii „Autobusy miejskie”.
Wnętrze Solarisa może pomieścić do 85 pasażerów, w tym do 33 na miejscach siedzących, co jest możliwe dzięki zastosowaniu w pojeździe napędu modułowego i jednoczesnym usunięciu wieży silnika.
Baterie trakcyjne „Solaris High Energy” o pojemności 350 lub 400 kWh zlokalizowano na dachu, a ich zasięg - w zależności od konfiguracji - według producenta wynosi nawet ponad 600 km. Ładowanie autobusu może odbywać się poprzez pantograf lub wtyczkę plug-in. Sam pojazd napędzany jest synchronicznym silnikiem o mocy 240 kW.
Ponadto aby zredukować zużycie energii, „jamnik” został wyposażony w ogrzewanie hybrydowe bazujące m.in. na pompie ciepła. Dodatkowo w pojeździe zastosowano także rozwiązania ADAS (ang.) (Advanced Drivers Assistance Systems), czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, m.in. MirrorEye, Traffic
Sign Recognition, Lane Departure Warning System, czy MobilEye Shield plus, które są w pełni zgodne z regulacjami General Safety Regulation 2 (GSR2).
Producent zapewnia także, że poprzez standardyzację produkcji i materiałów, z których wykonany jest pojazd, Urbino 10,5 Electric znajduje się w pierwszej czołówce autobusów pod kątem recyklingowalności - osiągając ją na poziomie 97%.
na podstawie: solarisbus.com - autor:
man
3 (2-2-2)
3 250 mm
plug-in
litowo-jonowo-tytanowe