Encyklopedia

Solaris Urbino 12 CNG

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Solaris Urbino 12 CNG to, jak nazwa wskazuje, autobus zasilany sprężonym gazem ziemnym (ang. Compressed Natural Gas) lub biogazem. Po raz pierwszy zaprezentowany został wraz z III generacją Solarisów Urbino 12 w 2005 roku

Autobusy dzięki zmianie rodzaju paliwa wydzielają do 85% mniej szkodliwych dla zdrowia i środowiska substancji w stosunku do standardowej wersji pojazdu, w związku z czym wóz należy do grupy pojazdów niskoeimisyjnych. Z zewnątrz pojazd od podstawowej wersji Urbino 12 wyróżnia się przede wszystkim „garbem” w środkowej części dachu, który przykrywa umieszczone tam butle z gazem. 

III generacja

Początkowo w pojazdach Urbino 12 CNG stosowano napęd firmy Iveco, który później zmieniono na rzecz silników produkowanych przez amerykański koncern Cummins Inc o mocy 239 kW (317 KM). Na dachu zamontowano 6 lub 7 zbiorników gazu o pojemności 214 litrów każdy.

Wykorzystano taką samą skrzynię biegów jak w przypadku pojazdów napędzanych silnikiem diesla - Voith Diwa 6 lub ZF Ecolife. 

Pojazd posiada również układ elektropneumatycznego sterowania hamulców (EBS), układ elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR).

Dostęp do wnętrza pojazdu zapewnia dwoje lub troje drzwi (w zależności od wersji). Producent oferuje cztery różne układy: 2-2-2, 2-2-0, 1-2-2 i 1-2-0. W drugich drzwiach znajduje się uchylana ręcznie rampa dla wózków inwalidzkich, a w przedziale pasażerskim wydzielono również miejsce dla osoby niepełnosprawnej lub wózka dziecięcego. 49 pasażerów znajdzie również miejsca siedzące.

IV generacja

W 2016 roku zaprezentowano nową, IV generację pojazdów Urbino 12 CNG, która powstała na bazie doświadczeń produkcyjnych i eksploatacyjnych starszych pojazdów. 

Istotną różnicą było zwiększenie pojemności butli gazowych, które zamiast układu 6 × 214 l lub 7 × 214 l dostępne są w układach 4 × 315 l (standard), 5 × 315 l i 5 × 340 l (opcje). Zmieniono również silnik na nieznacznie słabszy model Cummins L9NE6DII320 (moc 235kW). Tylna oś napędowa jest osią portalową ZF AV 133, która w tym modelu zastąpiła stosowane we wszystkich 12-metrowych Solarisach III generacji osie ZF AV 132. Oś przednia w standardowej wersji jest osią niezależną (ZF RL 82 EC), ale opcja pozwala również na wykorzystanie osi sztywnej (ZF RL 85 A). 

Standardem w pojeździe są 2-stopniowe dmuchawy, zapewniające ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej oraz dwukierunkowe wentylatory. Zamawiający może się również zdecydować na klimatyzację przedziału pasażerskiego (napęd mechaniczny) oraz wydzielonego miejsca pracy kierowcy (napęd elektryczny lub zasilanie z przestrzeni pasażerskiej). Na wyposażeniu mogą się znaleźć także grzejniki konwektorowe lub dodatkowe agregaty grzewcze CNG. 

Niezmienione pozostały takie komponenty jak skrzynia biegów, układ hamulcowy, czy układ drzwi. Dodatkowym ułatwieniem dla kierowcy może być jednak możliwość zainstalowania automatycznie wysuwanej rampy dla wózków inwalidzkich w miejsce ręcznie odhylanej. 

O bezpieczeństwo pasażerów dba standardowe wyposażenie pojazdów SU12 IV generacji - zabezpieczenie przed przytrząśnięciem, blokada otwarcia drzwi w trakcie jazdy oraz hamulec przystankowy, a do ich dyspozycji zamontowano audiowizualny system informacji pasażerskiej. Prowadzący ma do dyspozycji monitor informujący o funkcjonowaniu poszczególnych podzespołów, który działanie opiera na magistrali CAN-Bus. 

Na podstawie wikipedii oraz danych dostępnych na stronie producenta opracował Wojciech Szłapacki (fan004).

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 12 CNG
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
3 (1-2-2)
2 (2-2-0)
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12000 mm
Szerokość:
2550 mm
Wysokość:
3250 mm
Liczba osi:
2
Wysokość podłogi:
320 mm
Silnik:
Cummins ISLG8.9E6 320 III gen.
Cummins L9NE6DII320 IV gen.
Moc silnika:
239 kW III gen.
235 kW IV gen.
Skrzynia biegów:
Voith Diwa 6
ZF Ecolife
CAN bus:
instalacja elektryczna oparta o magistralę
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
EBS, ABS, ASR, ESC (w opcji)
Liczba miejsc siedzących:
49+1 III gen.
39+4 IV gen.
Lata produkcji:
od 2005
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie