Encyklopedia

Solaris Urbino 12 Electric

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

29.03.2021
Dodano informacje o szczecińskich wozach man
16.02.2020
dodano informacje o modelu man

Solaris Urbino 12 Electric to w pełni elektryczna wersja Solarisa Urbino 12. Model ten jest produkowany od 2013 roku przez firmę Solaris. Na pierwszy rzut oka, pojazd ten nie różni się znacząco od swojej tradycyjnej wersji.

Początkowo zasięg pojazdu wynosił jedynie 100 km, z czasem jednak ta wartość rosła wraz z postępem technologii. Napęd III generacji Urbino 12 electric został oparty na 4-polowym silniku Vossloh Kiepe o mocy 160 kW. Do przechowywania energii odzyskiwanej podczas hamowania wykorzystano akumulatory litowo-jonowe o pojemności 210 kWh. Zamontowane w pojeździe złącze plug-in umożliwiało ładowanie z zewnętrznego źródła energii. 

W 2014 roku w związku z wprowadzeniem IV generacji wśród autobusów Solaris, zaczęła być produkowana kolejna wersja modelu. Nowością było zastosowanie silników w piastach kół  ZF AVE 130 o mocy 2 × 125 kW oprócz dotychczasowej możliwości zastosowania silnika centralnego. Istnieje również możliwość zamówienia pojazdu ładowanego metodą plug-in lub przez pantograf. 

W 2017 roku model Urbino 12 Electric otrzymał tytuł Bus Of The Year 2017.

Solaris Urbino 12 electric od początku jest produkowany w wielu konfiguracjach z różnymi dostawcami napędu i systemów ładowania, aby jak najbardziej wyindywidualizować autobus dla odbiorcy.

Solaris Urbino 12 electric w Szczecinie

Po wygranym przetargu (dofinansowanym ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) - Gepard – Bezemisyjny transport publiczny), do Szczecina, w 2022 roku zawitać ma 6 sztuk Solarisa Urbino 12 electric.

Pojazdy będą miały pojemność całkowitą na 75 osób. Układ napędowy będzie wyposażony w system rekuperacji, tj. odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii. Dodatkowo, pojazdy będą wyposażone w system ładowania plug-in, pantograf oraz panel fotowoltaiczny na dachu.

Autobusy będą posiadały także system tzw. prekondycjonowania termicznego, dzięki czemu wyjeżdżając na trasę, będą przygotowane termicznie do przewozu pasażerów w odpowiedniej temperaturze wewnątrz.

System polega na tym, że podczas ładowania baterii równolegle wnętrze autobusów będzie chłodzone lub ogrzewane.

Kolejnym, dodatkowym wyposażeniem pojazdów będzie alkolok, który przed uruchomieniem silnika, będzie przeprowadzać test trzeźwości kierowcy.

Oświetlenie kabiny pasażerskiej zostanie wykonane w technologii LED, a dla pasażerów, we wnętrzu znajdą się ładowarki USB i system monitoringu wizyjnego.

autor: man na podstawie źródeł internetowych i solarisbus.com

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 12 Electric
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 000 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 300 mm
Liczba osi:
2
Masa całkowita:
19 000 kg
Wysokość podłogi:
320 mm
Silnik:
TSA TMF 35-28-4
ZF AVE130 400V
Układ silnika:
4-polowy centralny silnik asynchroniczny
Moc silnika:
160 kW
Liczba miejsc siedzących:
37
Liczba miejsc stojących:
144
Liczba miejsc ogółem:
181
Lata produkcji:
od 2013
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
6/0 (w produkcji)
Ładowanie:
pantograf;
plug-in
Baterie:
litowo-jonowe;
litowo-jonowo-tytanowe