Encyklopedia

Solaris Urbino 12 Electric

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

29.03.2021
Dodano informacje o szczecińskich wozach man
16.02.2020
dodano informacje o modelu man

Solaris Urbino 12 Electric to w pełni elektryczna, zeroemisyjna wersja Solarisa Urbino 12. Model ten jest produkowany od 2013 roku przez firmę Solaris. Na pierwszy rzut oka, pojazd nie różni się znacząco od swojej tradycyjnej wersji.

Początkowo zasięg pojazdu wynosił jedynie 100 kilometrów, z czasem jednak - wraz z postępem technologii - ta wartość rosła. Napęd III generacji Urbino 12 electric został oparty na 4-polowym silniku Vossloh Kiepe o mocy 160 kW. Do przechowywania energii odzyskiwanej podczas hamowania wykorzystano akumulatory litowo-jonowe o pojemności 210 kWh. Zamontowane w pojeździe złącze plug-in umożliwiało ładowanie z zewnętrznego źródła energii. 

W 2014 roku w związku z wprowadzeniem IV generacji wśród autobusów Solaris, zaczęła być produkowana kolejna wersja modelu. Nowością było zastosowanie silników w piastach kół ZF AVE 130 o mocy 2 × 125 kW oprócz dotychczasowej możliwości zastosowania silnika centralnego. Pojazd może być ładowany metodą wtyczki plug-in lub przez pantograf. 

W 2017 roku model Urbino 12 Electric otrzymał tytuł „Bus Of The Year 2017”.

Solaris Urbino 12 Electric od początku jest produkowany w wielu konfiguracjach z różnymi dostawcami napędu i systemów ładowania, aby jak najbardziej zindywidualizować autobus dla odbiorcy.

Na początku marca 2024 roku podczas konferencji „Mobility Move 2024” zaprezentowano Solarisa Urbino 12 Electric z nową konstrukcją układu napędowego. W zmodernizowanym modelu zastosowanie napędu modułowego pozwoliło na usunięcie wieży silnika i wygospodarowanie większej ilości przestrzeni wewnątrz autobusu - do 100 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących. Baterie zlokalizowano na dachu pojazdu, a ich zasięg - w zależności od konfiguracji - według producenta może wynosić nawet ponad 600 km.

Solaris Urbino 12 Electric w Szczecinie

Po wygranym przetargu (dofinansowanym ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) - Gepard – Bezemisyjny transport publiczny), do Szczecina, w marcu 2022 roku zawitało 6 sztuk Solarisa Urbino 12 Electric.

Pierwsze trzy solowe elektryczne „jamniki” przyjechały na lawetach 20 marca 2022 w godzinach wieczornych. Pozostałe trzy dołączyły do nich dzień później.

Zostały one przydzielone do zajezdni Klonowica i otrzymały numery taborowe 1220-1225.

Po raz pierwszy w ruchu liniowym autobusy pojawiły się 11 kwietnia 2022 r.

Pojazdy mają pojemność całkowitą na 75 osób. Układ napędowy wyposażono w system rekuperacji, tj. odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywania jej do doładowania magazynu energii. Dodatkowo, pojazdy są wyposażone w system ładowania plug-in, pantograf oraz panel fotowoltaiczny na dachu.

Autobusy posiadają także system tzw. prekondycjonowania termicznego, dzięki czemu wyjeżdżając na trasę, są przygotowane termicznie do przewozu pasażerów w odpowiedniej temperaturze wewnątrz. System polega na tym, że podczas ładowania baterii równolegle wnętrze autobusów jest chłodzone lub ogrzewane.

Kolejnym, dodatkowym wyposażeniem pojazdów jest alkolok, który przed uruchomieniem silnika przeprowadza test trzeźwości kierowcy.

W przedziale pasażerskim zamontowano siedziska Ster typu 8MU, a jego oświetlenie zostało wykonane w technologii LED. Ponadto we wnętrzu znalazły się ładowarki USB i system monitoringu wizyjnego. W wyposażeniu kabiny pasażerskiej pojawił się także system informacji dla pasażerów w postaci ekranu ciekłokrystalicznego- tzw „termometru” od firmy Pixel.

autor: man na podstawie źródeł internetowych i solarisbus.com

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 12 Electric
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
2 (2-2-0)
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 000 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 300 mm
Liczba osi:
2
Masa całkowita:
19 000 kg
Wysokość podłogi:
320 mm
Silnik:
TSA TMF 35-28-4
ZF AVE130 400V
Układ silnika:
4-polowy centralny silnik asynchroniczny
Moc silnika:
160 kW
Liczba miejsc siedzących:
28
Liczba miejsc ogółem:
75
Lata produkcji:
od 2013
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
6/6
System ładowania baterii:
pantograf;
plug-in
Baterie:
litowo-jonowe;
litowo-jonowo-tytanowe

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 6
Średni wiek pojazdu: 2,00 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1220 Solaris Urbino 12 Electric 2022 ZS 022PR 20.04.2022 SPAK
1221 Solaris Urbino 12 Electric 2022 ZS 021PR 11.04.2022 SPAK
1222 Solaris Urbino 12 Electric 2022 ZS 026PR 28.04.2022 SPAK
1223 Solaris Urbino 12 Electric 2022 ZS 025PR 20.04.2022 SPAK
1224 Solaris Urbino 12 Electric 2022 ZS 024PR 11.04.2022 SPAK
1225 Solaris Urbino 12 Electric 2022 ZS 023PR 15.04.2022 SPAK