Encyklopedia
Solaris Urbino 12 Hybrid
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man


Konstrukcja
Równoległy system hybrydowy zastosowany w Urbino 12 Hybrid został skonstruowany z myślą o dwunastometrowych autobusach miejskich. Jedną z głównych cech napędu było to, że podczas hamowania odzyskiwał energię kinetyczną i magazynował ją w postaci energii elektrycznej, w umieszczonych w podeście przy środkowych drzwiach autobusu litowo-jonowych bateriach. W trakcie jazdy zmagazynowana energia napędzała silnik elektryczny o maksymalnej mocy 44 kW. Dzięki rekuperacji baterie nie wymagały dodatkowego zasilania z zewnątrz. Spalinową część układu napędowego tworzył wysokoprężny silnik marki Cummins o pojemności 6,7 litra i mocy 162 kW (220 koni mechanicznych).Silnik spełniał normę czystości spalin EEV. Całości systemu napędowego dopełniała zautomatyzowana sześciobiegowa skrzynia biegów firmy Eaton. Napęd przeniesiony był na tylną oś pojazdu. Sposób rozmieszczenia elementów systemu hybrydowego nie wpływał na liczbę miejsc pasażerskich.
Nowa generacja
Wraz z wprowadzeniem na rynek autobusów IV generacji Urbino, Solaris zakończył współpracę z przedsiębiorstwami Škoda oraz Eaton. Obecnie produkowane autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid mają napęd hybrydowy w oparciu o rozwiązania szeregowe HybriDrive przedsiębiorstwa BAE Systems. Główną rolę odgrywa silnik elektryczny o mocy ciągłej 120 kW oraz generator o mocy 140 kW. Silnik Diesla przedsiębiorstwa Cummins o mocy 157 kW (Euro VI) umieszczono w kolumnie silnikowej, dzięki czemu układ siedzeń mógł pozostać taki sam jak w standardowym Solarisie Urbino 12. Baterie o łącznej pojemności 11,6 kWh zostały umieszczone na dachu autobusu.Urbino 12 Hybrid mogą zostać wyposażone w systemy „Stop and go” (wyłączenie silnika spalinowego podczas postoju na przystanku i bezemisyjne opuszczenie go) oraz „Arrive and Go” (wyłączenie silnika spalinowego już podczas przyjeżdżania na przystanek). Główne zalety napędu hybrydowego nad konwencjonalnym to niższy poziom hałasu, niższa emisja spalin oraz zużycie paliwa niższe o ok. 20%
Solaris Urbino 12 Hybrid w Szczecinie
Pierwszy hybrydowy Urbino 12 zawitał do Szczecina, a dokładniej do zajezdni Dąbie 5 lipca 2013 roku. Był to pierwszy w mieście autobus hybrydowy. Wóz wyprodukowany w roku 2010 jako standardowy Solaris Urbino 12, przerobiony został na autobus hybrydowy. Używany był przez producenta do celów pokazowych, m.in. w 2012 roku ten sam Solaris testowany był zarówno przez zajezdnię Dąbie, jak i przez zajezdnię Klonowica. Hybryda otrzymała numer 2000.W listopadzie 2018 roku na płycie zajezdni Klonowica pojawiły się pierwsze autobusowe „hybrydy”.
Zostały one zakupione przez UM Szczecin, w związku z unijnym dofinansowaniem na autobusy o hybrydowym napędzie. Do Szczecina przybyło osiem Solarisów Urbino 12 Hybrid IV generacji, które otrzymały numery taborowe od 1842 do 1849.
Pojazdy są skonstruowane standardowo dla modelu IV generacji, ponadto posiadają na swoim pokładzie system informacji dla pasażerów firmy Pixel w postaci ekranów ciekłokrystalicznych - tzw „termometrów” oraz wyświetlaczy zewnętrznych i wewnętrznych w kolorze RGB.Oświetlenie przedziału pasażerskiego zostało wykonane w technologii LED, ponadto znalazły się w nim ładowarki USB.
2 (2-2-0)
Euro VI
Średni wiek pojazdu: 5,89 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1842 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 679KE | 28.11.2018 | SPAK | ||
1843 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 680KE | 28.11.2018 | SPAK | ||
1844 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 681KE | 12.12.2018 | SPAK | ||
1845 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 682KE | 28.11.2018 | SPAK | ||
1846 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 683KE | 15.01.2019 | SPAK | ||
1847 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 684KE | 05.12.2018 | SPAK | ||
1848 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 685KE | 04.01.2019 | SPAK | ||
1849 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 686KE | 28.12.2018 | SPAK | ||
2000 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2010 | ZS 200AG | 12.07.2013 | SPAD |