Encyklopedia

Solaris Urbino 12 Hybrid

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

28.01.2020
dodano informacje o nowej generacji oraz o szczecińskich wozach man

Inżynierowie z Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris opracowali szeroką ofertę autobusów, których napęd stanowi połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Solaris Urbino Hybrid to prawdziwa innowacja w stosunku do tradycyjnych pojazdów dieslowskich i jednocześnie podwójna oszczędność – autobusy pozwalają zmniejszyć emisję spalin, a także obniżyć koszty eksploatacji.

zdjęcie
Hybryda rozpoczęła swój szczeciński żywot
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pełna gama systemów hybrydowych umożliwia zaproponowanie klientom indywidualnych rozwiązań, idealnie dopasowanych do konkretnych potrzeb. Bez względu na to czy autobusy obsługują linię w centrum miasta, czy na jego obrzeżach, Solaris może zaoferować dowolny model Urbino Hybrid z układem szeregowym lub równoległym.

Konstrukcja


Innowacyjność i ekologia to korzyści, jakie zapewniają hybrydowe autobusy Solaris Urbino. Pojazdy, których napęd stanowi połączenie silnika spalinowego i elektrycznego zostały skonstruowane z myślą o najbardziej wymagających przewoźnikach autobusowych. Modele Solaris Urbino Hybrid, dzięki zastosowanym rozwiązaniom redukującym poziom emisji spalin, znacząco wpływają na standard życia w mieście.

Równoległy system hybrydowy zastosowany w Urbino 12 Hybrid został skonstruowany z myślą o dwunastometrowych autobusach miejskich. Jedną z głównych cech napędu jest to, że podczas hamowania odzyskuje się energię kinetyczną i magazynuje ją w postaci energii elektrycznej, w umieszczonych w podeście przy środkowych drzwiach autobusu litowo-jonowych bateriach. W trakcie jazdy zmagazynowana energia napędza silnik elektryczny o maksymalnej mocy 44 kW. Dzięki rekuperacji baterie nie wymagają dodatkowego zasilania z zewnątrz. Spalinową część układu napędowego tworzy wysokoprężny silnik marki Cummins o pojemności 6,7 litra i mocy 162 kW (220 koni mechanicznych).

Silnik spełnia restrykcyjną normę czystości spalin EEV. Całości systemu napędowego dopełnia zautomatyzowana sześciobiegowa skrzynia biegów firmy Eaton. Napęd przeniesiony jest na tylną oś pojazdu. Sposób rozmieszczenia elementów systemu hybrydowego nie wpływa na liczbę miejsc pasażerskich.

Nowa generacja

Wraz z wprowadzeniem na rynek autobusów IV generacji Urbino, Solaris zakończył współpracę z przedsiębiorstwami Škoda oraz Eaton.

zdjęcie
Wnętrze hybrydowego Solarisa Urbino 12 #1842
Obecnie produkowane autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid mają napęd hybrydowy w oparciu o rozwiązania szeregowe HybriDrive przedsiębiorstwa BAE Systems. Główną rolę odgrywa silnik elektryczny o mocy ciągłej 120 kW oraz generator o mocy 140 kW. Silnik Diesla przedsiębiorstwa Cummins o mocy 157 kW (Euro 6) umieszczono w kolumnie silnikowej, dzięki czemu układ siedzeń mógł pozostać taki sam jak w standardowym Solarisie Urbino 12.  Baterie o łącznej pojemności 11,6 kWh zostały umieszczone na dachu autobusu.

Urbino 12 Hybrid mogą zostać wyposażone w systemy Stop and Go (wyłączenie silnika spalinowego podczas postoju na przystanku i bezemisyjne opuszczenie go) oraz Arrive nad Go (wyłączenie silnika spalinowego już podczas przyjeżdżania na przystanek). Główne zalety napędu hybrydowego nad konwencjonalnym to niższy poziom hałasu, niższa emisja spalin oraz zużycie paliwa niższe o ok. 20%

Solaris Urbino 12 Hybrid w Szczecinie

zdjęcie
Debiut hybrydy przypadł na linię 84
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszy hybrydowy Urbino 12 zawitał do Szczecina, a dokładniej do zajezdni Dąbie 5 lipca 2013 roku. Był to pierwszy w mieście autobus hybrydowy. Wóz wyprodukowany w roku 2010 jako standardowy Solaris Urbino 12, przerobiony został na autobus hybrydowy. Używany był przez producenta do celów pokazowych, m.in. w 2012 roku ten sam Solaris testowany był zarówno przez zajezdnię Dąbie, jak i przez zajezdnię Klonowica. Hybryda otrzymała numer 2000

zdjęcie
Dzisiaj na ulice Szczecina wyjechały pierwsze trzy nowe autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W listopadzie 2018 roku na płycie zajezdni Klonowica pojawiły się pierwsze autobusowe "hybrydy". Zostały one zakupione przez UM Szczecin, w związku z unijnym dofinansowaniem na autobusy o hybrydowym napędzie. Do Szczecina przybyły Urbino 12 Hybrid IV generacji, które otrzymały numery taborowe od 1842 do 1849.

Na podstawie materiałów zawartych na stronie producenta solaris opracował Janusz Światowy

aktualizacja: man


Liczba pojazdów spełniających kryteria: 9
Średni wiek pojazdu: 2,89 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
1842 Solaris Urbino 12 Hybrid 2018 ZS 679KE 28.11.2018 SPAK
1843 Solaris Urbino 12 Hybrid 2018 ZS 680KE 28.11.2018 SPAK
1844 Solaris Urbino 12 Hybrid 2018 ZS 681KE 12.12.2018 SPAK
1845 Solaris Urbino 12 Hybrid 2018 ZS 682KE 28.11.2018 SPAK
1846 Solaris Urbino 12 Hybrid 2018 ZS 683KE 15.01.2019 SPAK
1847 Solaris Urbino 12 Hybrid 2018 ZS 684KE 05.12.2018 SPAK
1848 Solaris Urbino 12 Hybrid 2018 ZS 685KE 04.01.2019 SPAK
1849 Solaris Urbino 12 Hybrid 2018 ZS 686KE 28.12.2018 SPAK
2000 Solaris Urbino 12 Hybrid 2010 ZS 200AG 12.07.2013 SPAD