Encyklopedia

Solaris Urbino 12 Hydrogen

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

Solaris Urbino 12 Hydrogen to autobus oparty na modelu o konwencjonalnym napędzie - Urbino 12, który jest napędzany za pomocą energii elektrycznej wytwarzanej przez wodorowe ogniwo paliwowe skondensowane w butlach kompozytowych.

2019 roku został zaprezentowany prototyp pojazdu, a do masowej produkcji model wszedł w 2020 roku.

Urbino 12 Hydrogen to pojazd całkowicie zeroemisyjny. Jest napędzany ogniwem wodorowym, który stanowi podstawę napędu autobusu. Wodór, gromadzony jest w butlach kompozytowych na dachu autobusu trafia do ogniwa paliwowego o mocy 60 kW, gdzie energia wydzielana z reakcji połączenia wodoru z tlenem zamieniana jest w energię elektryczną magazynowaną w bateriach litowo-jonowych „Solaris High Power” o pojemności 29,2 kWh.

Możliwe jest również ładowanie autobusu za pomocą złącza plug-in. Bateria dostarcza energię elektryczną do silników, wspomagając ogniwo paliwowe w momentach największego zapotrzebowania na moc. Pojazd napędza elektryczna oś napędowa ZF o mocy 2 × 110 kW.

Jak wynika ze strony producenta, jedynym produktem reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym Urbino 12 Hydrogen jest woda. 

Urbino 12 Hydrogen jest w stanie na jednym tankowaniu przejechać nawet do 350 km w warunkach eksploatacyjnych, co nie jest możliwe przy zastosowaniu jedynie baterii do gromadzenia energii elektrycznej bez konieczności ładowania autobusu w ciągu dnia. Samo tankowanie do pełna trwa tylko kilka minut.

Silnik pojazdu to elektryczna oś portalowa ZF AVE130 2x110 kW z ogniwem wodorowym o mocy 70 kW. Zbiorniki wodoru znajdują się w butlach kompozytowych o pojemności 5x312l.

Pierwsze dostawy modelu Urbino 12 Hydrogen są zaplanowane na 2021 rok do Holandii, Niemiec, Szwecji i Włoch.

na podstawie: solarisbus.com, Wikipedii oraz informacji własnych opracował: man

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 12 Hydrogen
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
2 (2-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 000 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 300 mm
Liczba osi:
2
Wysokość podłogi:
320 mm
Silnik:
elektryczna oś portalowa ZF AVE130 2x110 kW
CAN bus:
instalacja elektryczna oparta o magistralę
Lata produkcji:
od 2020
System ładowania baterii:
plug-in
Baterie trakcyjne:
litowo-jonowe „Solaris High Power”
Zbiorniki wodoru:
butle kompozytowe 5x312l