Encyklopedia
Solaris Urbino 12 Hydrogen
dodane przez man; zmodyfikowane przez man
Solaris Urbino 12 Hydrogen to autobus oparty na modelu o konwencjonalnym napędzie - Urbino 12, który jest napędzany za pomocą energii elektrycznej wytwarzanej przez wodorowe ogniwo paliwowe skondensowane w butlach kompozytowych.
W 2019 roku został zaprezentowany prototyp pojazdu, a do masowej produkcji model wszedł w 2020 roku.
Urbino 12 Hydrogen to pojazd całkowicie zeroemisyjny. Jest napędzany ogniwem wodorowym, który stanowi podstawę napędu autobusu. Wodór gromadzony w butlach kompozytowych na dachu autobusu, trafia do ogniwa paliwowego o mocy 60 kW, gdzie energia wydzielana z reakcji połączenia wodoru z tlenem zamieniana jest w energię elektryczną magazynowaną w bateriach litowo-jonowych „Solaris High Power” o pojemności 29,2 kWh.
Możliwe jest również ładowanie autobusu za pomocą złącza plug-in. Bateria dostarcza energię elektryczną do silników, wspomagając ogniwo paliwowe w momentach największego zapotrzebowania na moc. Pojazd napędza elektryczna oś napędowa ZF o mocy 2 × 110 kW.
Jak wynika ze strony producenta, jedynym produktem reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym Urbino 12 Hydrogen jest woda.
Urbino 12 Hydrogen jest w stanie na jednym tankowaniu przejechać nawet do 350 km w warunkach eksploatacyjnych, co nie jest możliwe przy zastosowaniu jedynie baterii do gromadzenia energii elektrycznej bez konieczności ładowania autobusu w ciągu dnia. Samo tankowanie do pełna trwa tylko kilka minut.
Silnik pojazdu to elektryczna oś portalowa ZF AVE130 2x110 kW z ogniwem wodorowym o mocy 70 kW. Zbiorniki wodoru znajdują się w butlach kompozytowych o pojemności 5x312l.
Pierwsze dostawy modelu Urbino 12 Hydrogen trafiły w 2021 roku do Holandii, Niemiec, Szwecji i Włoch.
na podstawie: solarisbus.com, Wikipedii oraz informacji własnych opracował: man
2 (2-2-0)