Encyklopedia

Solaris Urbino 12 LE

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

Solaris Urbino 12 LE to niskowejściowy odpowiednik standardowego Solarisa Urbino 12, co wskazuje skrótowiec użyty w jego nazwie LE - (ang.) Low Entry. Model jest produkowany począwszy od roku 2005.

Autobus do środkowej części jest w pełni niskopodłogowy, natomiast jego podwyższenie z tyłu pozwoliło na wygospodarowanie dodatkowych miejsc siedzących dla pasażerów w większej liczbie, niż w konwencjonalnej wersji. Rozwiązanie to powoduje zwiększenie wysokości autobusu, która wynosi ponad 3000 mm, jak również konieczność zastosowania schodów wewnętrznych w celu przejścia do tylnej części przedziału pasażerskiego.

Standardowym silnikiem montowanym w autobusie jest silnik pochodzący od firmy Cummins, natomiast na życzenie klienta istnieje również możlwość zastosowania silnika filmy PACCAR/DAF. Ponadto w latach poprzednich, w okresie produkcji pojazdu w poprzednim standardzie generacji zamawiający posiadał do wyboru silnik Iveco Cursor 8.

Konstrukcja szkieletu, podobnie jak pokrewnych Solarisów, wykonana jest ze stali odpornej na korozję, zaś oblachowanie bocznych ścian zbudowano z demontowalnych paneli.

Model Urbino 12 LE został stworzony głównie dla przewoźników podmiejskich oraz międzymiastowych, natomiast jednocześnie pojazd może być także wykorzystywany na liniach typowo miejskich.

Począwszy od 2014 roku, autobus - podobnie jak większość modeli spod logo „jamnika” - produkowany jest w standardzie IV generacji.

Kariera w Szczecinie

2022 roku zakupu jednej sztuki niskowejściowego Urbino 12 LE w Szczecinie dokonała zajezdnia PKS Szczecin. Pojazd wyprodukowano w 2007 roku, zaś jego poprzednim właścicielem był niemiecki przewoźnik DHE Harpstedt. Autobus otrzymał numer taborowy 10782.

na podstawie solarisbus.com oraz informacji własnych autor: man

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 12 LE
Liczba i układ drzwi:
2 (2-2-0)
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
12 000 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
3 180 mm
Liczba osi:
2
Silnik:
DAF PR183 (III gen.)
DAF PR228 (III gen.)
Iveco Cursor 8 (III gen.)
Cummins B6.7E6D 280B (IV gen.)
PACCAR/DAF MX-11 250 H3 (IV gen.)
Norma Euro:
Euro III
Euro IV
EEV
Euro VI
Euro VId
CAN bus:
instalacja elektryczna oparta o magistralę
Liczba miejsc siedzących:
45+4 (klasa I)
49 (klasa II)
Lata produkcji:
od 2005
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
1/1

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 1
Średni wiek pojazdu: 17,00 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
10782 Solaris Urbino 12 LE 2007 ZS 061RL --.--.---- PKS ex 94 (DHE Harpstedt)