Encyklopedia

description Solaris Urbino 15

dodane 1.11.2006, godz. 14:40 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994; zmodyfikowane 18.10.2008, godz. 20:15 przez zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994

18.10.2008
Dodano informacje nt. eksploatacji autobusów w Warszawie zdjęcie profilowe użytkownika mike_1994 mike_1994
Solaris Urbino 15 to trzyosiowy 15-metrowy autobus miejski. Jest napędzany silnikiem DAF PE 228C, 228kW (310KM), 1270Nm – EURO 3. Do wyboru są jeszcze trzy inne modele silników. Od 2005 roku w ofercie znajduje się również napęd na gaz CNG. Standardową skrzynia biegów jest Voith 854.3.

Szkielet autobusu wykonany jest blachy nierdzewnej oraz tworzyw sztucznych. Na wszystkich osiach są zamontowane hamulce tarczowe. W standardzie znajduje się również hamulec postojowy, EBS. Układ kierowniczy to ZF Servocom 8098, kierownica jest również z regulacją pochylenia i wysokości z pneumatyczną blokadą położenia kierownicy. Szerokość wszystkich drzwi to 1350mm. Drzwi posiadają również układ zabezpieczają przed przyciśnięciem pasażera i blokadę uniemożliwiającą otworzenie drzwi podczas jazdy. W autobusie przy drugich drzwiach jest zamontowana ręczna rampa dla wózków inwalidzkich. Przy przyklęku podłoga znajduje się na wysokości 75mm. Można również zamienić system zawieszenia na ECAS II, w którym można opuści prawą burtę do 7cm oraz podwyższyć do 6cm. Kabina kierowcy jest ogrzewana przez dmuchawę z regulacją temperatury powietrza, wydajności oraz kierunku nadmuchu. Sterowanie odbywa się z miejsca pracy kierowcy.

Ogrzewanie przedziału pasażerskiego odbywa się poprzez grzejniki konwektorowe i trzy dwustopniowe dmuchawy. Wszystko sterowane jest z kabiny kierowcy.

Jest to jeden z nielicznych autobusów 15 - metrowych produkowanych w Europie, a nawet na świecie.

Warto również dodać, że w szczecińsko – polickiej komunikacji występują podobne autobusy, Man-y NL313-15.

Solarisy Urbino 15 w Warszawie



MZA Warszawa

Pierwsze trzy sztuki "desek" otrzymano w 1999 roku przy zakupie ostatniej partii Neoplanów N4020. Przydzielone zostały do zajezdni R-6 Stalowa z numerami 6962 - 6964.

W 2001 roku został ogłoszony przetarg na dostawę 165 autobusów 15-metrowych. W konkursie zwyciężył Solaris. Pojazdy sukcesywnie były dostarczane od marca 2001 do maja 2002 roku. Różnice pomiędzy trzema pierwszymi pojazdami to większa ilość siedzeń na poziomie podłogi i mniejsza ilość uchylnych okien. Pojazdy o numerach 8021 i 8022 otrzymały silniki DAF PE228C z normą Euro 3. Aby zachować numerację, Solarisy Urbino 15 z 1999 roku (6962, 6963 i 6964) przenumerowane zostały na kolejno 8601, 8602 oraz 8603.

Podczas dostaw każda z ówczesnych siedmiu zajezdni otrzymała od 21 do 33 Urbino 15. W czasie eksploatacji zaszło wiele przenumerowań. Na przełomie 2005 i 2006 roku Solarisy rozdzielono pomiędzy zakłady R-7 Woronicza oraz R-10 Ostrobramska. W 2007 roku autobusy ponownie zagościły na Kleszczowej i Stalowej. Na dzień dzisiejszy ciężko jest napisać przedział numerowy zajmowany przez Solarisy Urbino 15 w Warszawie.

Veolia Transport

W 2000 roku ówczesna spółka Rapid-Bus, następnie jako Connex a obecnie Veolia Transport, zakupiła 44 sztuki tych autobusów do obsługi warszawskich linii. Autobusy otrzymały numerację w zakresie A016-A059. Główną różnicą pomiędzy autobusami z MZA Warszawa, a Veolia Transport jest malowanie – zamiast koloru czerwonego zastosowano wiśniowy, oraz inny odcień żółtego. Po zakończeniu umowy na obsługę linii ZTM Warszawa, autobusy stoją na placu Veolia transport w Warszawie przy ulicy Nocznickiego, czekając na kupno. Niestety ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia, kilka z nich miało pożary silnika oraz inne mniejsze lub większe awarie.

Warsaw Airport Services

W 2007 roku do pojazdów przewożących pasażerów na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie dołączył Solaris Urbino 15. Dostał numer 1010. Z cech charakterystycznych możemy wyróżnić białe malowanie z różowym pasem podokiennym, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, białe felgi na kołach oraz pomarańczowe lampy ostrzegawcze ("koguty") znajdujące się na przedniej i tylnej części dachu.
na podstawie: Wikipedia.pl, Solaris Bus&Coach, Przegubowiec, Fotogalerii Transportowej TWB
opracował: Michał Pilaszkiewicz