Encyklopedia

Solaris Urbino 15 CNG

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004

Obok premiery III generacji autobusów rodziny Urbino w 2004 roku, podpoznański producent zaprezentował pierwszy autobus marki Solaris zasilany CNG (Compressed Natural Gas) - model Urbino 15 CNG.

Autobusy dzięki zmianie rodzaju paliwa wydzielają do 85% mniej szkodliwych dla zdrowia i środowiska substancji w stosunku do standardowej wersji pojazdu, w związku z czym wóz należy do grupy pojazdów niskoeimisyjnych. Z zewnątrz pojazd od podstawowej wersji Urbino 15 wyróżnia się przede wszystkim „garbem” na dachu, który przykrywa umieszczone tam butle z gazem. 

W pojazdach Urbino 15 CNG początkowo stosowano napęd Iveco Cursor 8 (model F2BE0642A) o mocy 200 kW, który później zastąpiono silnikami produkowanymi przez amerykański koncern Cummins Inc (model ISLG8.9E6 320) mocy 239 kW. Na dachu zamontowano 6 lub 7 butli kompozytowych o pojemności 214 litrów każda, w których znajduje się skompresowany gaz ziemny. Wykorzystano taką samą skrzynię biegów jak w przypadku pojazdów napędzanych silnikiem diesla - Voith Diwa 6 lub ZF Ecolife. Przednia oś pojazdu jest osią niezależną (ZF RL 75 EC) lub osią sztywną (ZF RL 85 A). Druga oś - napędowa, to oś portalowa (ZF AV 132), a trzecia jest osią wleczoną (ZF RL 85 A), choć opcja przewidywała także zamontowanie osi sterowanej aktywnie.

Pojazd posiada również układ elektropneumatycznego sterowania hamulców (EBS), układ elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR), jak również hamulec postojowy, przystankowy i retarder skrzyni biegów. W ramach opcji możliwe było zamontowanie elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESC).

Standardem w pojeździe są 2-stopniowe dmuchawy, zapewniające ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej oraz dwukierunkowe wentylatory. Dla wygody kierowcy zamontowano klimatyzację kokpitu. Zamawiający mógł się również zdecydować na klimatyzację przedziału pasażerskiego (napęd mechaniczny). Dostęp do wnętrza pojazdu zapewnia dwoje lub troje drzwi (w zależności od wersji). Producent oferował cztery różne układy: 2-2-2, 2-2-0, 1-2-2 i 1-2-0. Wysokość podłogi wynosi 320 mm (w 1. i 2. drzwiach) oraz 340 mm (w 3. drzwiach), ale wsiadanie do pojazdu ułatwia przyklęk do wysokości 70 mm nad ziemią. W drugich drzwiach znajduje się uchylana ręcznie rampa dla wózków inwalidzkich, a w przedziale pasażerskim wydzielono również miejsce dla osoby niepełnosprawnej lub wózka dziecięcego.

Eksploatacja

Łącznie powstało 25 autobusów Solaris Urbino 15 CNG.

Najwięcej pojazdów SU15 CNG trafiło na Słowację. Pierwszym odbiorcą były Koszyce, gdzie dostarczono jednego gazowego Solarisa o długości 15 metrów, który otrzymał numer boczny #3701. Obecnie nie jest on już eksploatowany.

W latach 2006 - 2007 dostarczono 19 pojazdów do Bratysławy. Otrzymały one numery z przedziału 1201 - 1220. Na rok 2022 piętnaście pozostaje w ruchu liniowym, trzy zostały skasowane (dwa wozy uległy pożarowi - w 2011 i 2016 roku), a jeden pozostaje odstawiony i nie pojawia się w ruchu liniowym.

Od 2010 roku jeden autobus kursuje także w szwedzkim Kalmarze (numer boczny #759), a od 2014 cztery sztuki można spotkać w hiszpańskiej Sewilli (numery 1500 - 1503).

W związku ze spadającym zainteresowaniem klientów w 2018 roku Solaris oficjalnie zakończył produkcję modelu Urbino 15 CNG oraz innych 15-metrowych autobusów. Do oferty bolechowickiego producenta „deski” powróciły w 2020 roku wraz z modelem Urbino 15 LE Electric.

Na podstawie wikipedii oraz portali: imgd.sk i busphoto.eu opracował Wojciech Szłapacki (fan004).

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 15 CNG
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
3 (1-2-2)
2 (2-2-0)
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
14590 mm
Szerokość:
2550 mm
Wysokość:
3350 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
14 100 kg
Masa całkowita:
24 000 kg
Wysokość podłogi:
320 mm (1. i 2. drzwi) 340 mm (3. drzwi)
Silnik:
Iveco Cursor 8 F2BE0642A
Cummins ISLG8.9E6 320
Moc silnika:
200 kW (Iveco)
239 kW (Cummins)
Skrzynia biegów:
Voith Diwa 6
ZF Ecolife
CAN bus:
instalacja elektryczna oparta o magistralę
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
EBS, ABS, ASR oraz ESC (w opcji)
Liczba miejsc siedzących:
40 - 49
Liczba miejsc ogółem:
145
Lata produkcji:
2004 - 2018
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Liczba i pojemność butli gazowych:
6×214 l /7×214 l
Średnica zawracania:
24 m
Prędkość maksymalna:
80 km/h