Encyklopedia

Solaris Urbino 15 LE Electric

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

Solaris Urbino 15 LE Electric należy do grupy autobusów zeroemisyjnych, w pełni elektrycznych. Model jest produkowany w specyfikacji technicznej zarówno dla pojazdów klasy I – jako autobus miejski, jak i w klasie II – do przewozów międzymiastowych.

Autobus należy również do pojazdów niskowejściowych, na co wskazuje skrótowiec LE - (ang.) Low Entry.

Sama produkcja elektrycznego modelu 15-metrowego, niskowejściowego jamnika, jest powrotem przez Solarisa do modelu Urbino 15 po dwóch latach od wycofania go z produkcji. Jako ciekawostkę, można dodać fakt, że autobus będzie produkowany wyłącznie w wersji elektrycznej. 

Model oficjalnie zaprezentowano 20 października 2020.

Autobus jest wyposażony w trwałe, pozwalające przejechać wiele kilometrów bez konieczności ładowania, baterie litowo-jonowe „Solaris High Power” („Solaris High Energy+”), a ich pojemność wynosi do 470 kWh. System ładowania, w zależności od zamawiającego odbywa się poprzez pantograf lub wtyczkę plug-in.

W przedseryjnych Solarisach Urbino 15 LE Electric zamontowano  6 packów bateryjnych o łącznej pojemności ponad 470 kWh – dwa na dachu oraz cztery w tylnej części autobusu.

Aby zredukować zużycie energii, autobus jest wyposażony w ogrzewanie hybrydowe bazujące m.in. na pompie ciepła. Pojazd posiadać będzie również rozwiązania ADAS (ang.) (Advanced Drivers Assistance Systems), czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, m.in. MirrorEye czy MobilEye Shield plus.

Asynchroniczny silnik trakcyjny jest montowany centralnie w pojeździe, stosowana jest również technologia SiC w obszarze układu napędowego oraz chłodzenie cieczą. 

W pojeździe w zależności od układu i liczby drzwi, może znaleźć się 51, 61 lub 65 miejsc siedzących oraz 105 miejsc stojących.

Pierwsze egzemplarze nowych Urbino 15 LE Electric są produkowane dla przewoźników z krajów skandynawskich. W związku z tym, w pojazdach stosowane będą rozwiązania zgodne z normami „Busnordic” oraz pakietem skandynawskim, m.in. takie, które zapewnią komfort termiczny w pojeździe. Autobusy będą również wyposażone w piasecznicę, rozwiązanie dotąd kojarzone z tramwajami.

Na podstawie solarisbus.com autor: man