Encyklopedia

description Solaris Urbino 18,75

dodane 5.07.2013, godz. 17:43 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 23.07.2013, godz. 12:24 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Firma Solaris z podpoznańskiego Bolechowa wprowadziła na rynek nowy model autobusu z rodziny Urbino. Jest on dłuższy od autobusu 18-metrowego o 0,75 m. Zmiana ta stanowi odpowiedź na rosnącą liczbę pasażerów komunikacji miejskiej i przepełnione w godzinach szczytu autobusy.

Solaris Urbino 18,75 to najdłuższy pojazd wyprodukowany dotychczas przez podpoznańskiego producenta. Zapewnia znacznie większą przestrzeń pasażerską. Wydłużenie modelu stworzyło możliwość zainstalowania dodatkowego rzędu czterech siedzeń oraz zwiększyło liczbę miejsc stojących. Łącznie może podróżować nim nawet 9 osób więcej, niż w autobusie 18-metrowym.

Pojazd został przedłużony pomiędzy pierwszą a drugą osią, co tylko nieznacznie zwiększyło promień skrętu. Pozwala to zachować ten sam sposób prowadzenia, a pojazd serwisowany jest identyczne, jak wersja osiemnastometrowa. W najdłuższych obecnie pojazdach marki Solaris istnieje możliwość zamontowania wszystkich rodzajów silników stosowanych w ich krótszych odpowiednikach.

Autobus jest przestrony, cichy i wygodny i całkowicie pozbawiony stopni, przejścia zapewniają poczucie bezpieczeństwa oraz komfortu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska i kabina kierowcy oferują podróż dostosowaną do zróżnicowanych warunków pogodowych. Konstrukcja tego autobusu gwarantuje maksymalną łatwość obsługi pojazdu przez kierowcę, jak i personelowi technicznemu.

Autobus jest w pełni niskopodłogowy, a wzmocniona konstrukcja powstała z myślą o sprostaniu najtrudniejszym warunkom drogowym i klimatycznym. Pojazd posiada funkcję „przyklęku”, obniżającą wysokość wejścia o około 70 mm, a także rampę otwieraną ręcznie bądź elektrycznie, ułatwiającą wjazd osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim.

Wysokość wnętrza autobusu wynosi 2370 [mm], a średnica zawracania ~24 [m]. Najnowszy nabytek spółki autobusowej "Dąbie" dostał numer boczny 2200. Autobus w ruchu liniowym pojawił się na linii "B" w dniu 16 lipca 2013 roku.

Dane techniczne

Układ napędowy
Silnik Standard DAF PR265 (266 kW)
Skrzynia biegów Standard Voith Diwa 5, lub opcjonalnie ZF Ecolife
Zbiornik paliwa Standard 350 l
Zbiornik Ad Blue Standard 40 l

Układ dodatkowego ogrzewania
Standard Spheros (Webasto), opcjonalnie Eberspächer (piec na biopaliwo) zbiornik ogrzewania

Podwozie
Oś przednia Standard ZF RL 75 EC (oś niezależna), opcjonalnie ZF RL 85 A
Oś napędowa Standard ZF AV 132
Oś środkowa Standard ZF AVN 132

Układ centralnego smarowania
Standard centralny punkt smarny wyprowadzany w podwoziu - smar stały, opcjonalnie Vogel KFBS1 z autodiagnozą - na smar półpłynny

Układ kierowniczy
Standard ZF Servocom 8098

Układ hamulcowy
Standard EBS (dwuobwodowy), układ elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR),
hamulec ręczny (postojowy) - z możliwością mechanicznego odblokowania układu hamulcowego, hamulec przystankowy.
Hamulec dodatkowy
Standard retarder skrzyni biegów.

Układ poziomujący
Standard zawieszenie ECAS II z funkcją przyklęku prawej strony, podnoszenia i opuszczenia autobusu, przyklęk prawej strony o około 70 mm, podnoszenie około 60 mm

Nadwozie
Konstrukcja szkieletu
Standard ze stali odpornej na korozję

Oblachowanie ścian bocznych
Standard ze stali odpornej na korozję i paneli aluminiowych

Układ drzwi
Opcja
1-2-2
2-2-2
1-2-2-2
2-2-2-2
Maksymalna wysokość wejścia
Standard I i II drzwi - 320 [mm], III i IV drzwi - 340 [mm]

Rampa inwalidy
Standard rampa inwalidy przy II drzwiach, odkładana ręcznie

Liczba miejsc siedzących
Standard 33-55+1 (w zależności od wyposażenia)

Przewietrzanie, wentylacja, klimatyzacja
Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy, opcjnalnie klimatyzacja z napędem elektrycznym
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, opcjonalnie klimatyzacja z napędem mechanicznym

Wentylatory
Standard dwukierunkowe (nadmuchowo-wyciągowe)

Szyberdachy
Standard elektryczne

Ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej
Standard grzejniki konwektorowe, dmuchawy 2-stopniowe

Elektryka
Instalacja elektryczna Standard instalacja elektryczna oparta o magistralę CAN-Bus


Na podstawie materiałów zawartych na stronie producenta solaris opracował Janusz Światowy

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 1
Średni wiek pojazdu: 7,00 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
2200 Solaris Urbino 18,75 2012 ZS 190AG 16.07.2013 SPAD