Encyklopedia
Solaris Urbino 18,75
dodane przez jas59; zmodyfikowane przez
man
Solaris Urbino 18,75 pojawił się w portfolio podpoznańskiego producenta w 2012 roku. Model był dłuższy od standardowego Urbino 18 o 75 centymetrów i w związku z tym zapewniał większą przestrzeń pasażerską. Jego wydłużenie stworzyło możliwość zainstalowania dodatkowego rzędu czterech siedzeń oraz zwiększyło liczbę miejsc stojących. Łącznie mogło podróżować nim nawet 9 osób więcej niż w autobusie 18-metrowym.
Pojazd został przedłużony pomiędzy pierwszą a drugą osią, co tylko nieznacznie zwiększyło promień skrętu. Pozwalało to na zachowanie tego samego sposobu prowadzenia jak w wersji osiemnastometrowej. W pojazdach Solaris Urbino 18,75 istniała możliwość zamontowania wszystkich rodzajów silników stosowanych w ich krótszych odpowiednikach.
Autobus był w pełni niskopodłogowy, a wzmocniona konstrukcja powstała z myślą o sprostaniu najtrudniejszym warunkom drogowym i klimatycznym. Pojazd posiadał funkcję „przyklęku”, obniżającą wysokość wejścia o około 70 mm, a także rampę otwieraną ręcznie bądź elektrycznie, ułatwiającą wjazd osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim.
Model spalinowego Solarisa Urbino 18,75 oferowano w standardzie III generacji. Na przełomie lat 2018/2019 wraz z wprowadzeniem do oferty IV generacji, autobus wycofano z produkcji. Jednakże począwszy od 2022 roku w szkielecie nowej generacji dostępna jest elektryczna wersja Urbino 18,75 Electric.
Solaris Urbino 18,75 w Szczecinie
5 lipca 2013 roku w zajezdni Dąbie pojawił się pierwszy Solaris Urbino 18,75, któremu nadano numer taborowy 2200.
Autobus wyprodukowano w 2012 roku, zaś wcześniej był wykorzystywany przez producenta do celów pokazowych. Egzemplarz najprawdopodobniej miał zostać przeznaczony dla przewoźnika z Oslo.
Pojazd wyposażono w czworo drzwi produkcji Bode otwieranych do wewnątrz oraz panoramiczną przednią szybę, nie zaś dzieloną znaną dotychczas ze szczecińskich egzemplarzy Urbino. W przedziale pasażerskim zamontowano klimatyzację, nawiew oraz nieotwierane okna z podwójnymi szybami. Autobus otrzymał siedziska Kiel Ligero 1000 otapicerowane w szarym wzorze. Wewnątrz znajdują się dwie tzw. „rzeźnie”, gdzie na metalowych ściankach znajdują się materiały promocyjne Solarisa w postaci naklejek.
Solaris posiada pięć miejsc na wyświetlacze - jeden na czołowy, dwa na podłużne z prawego boku, jeden na podłużny z tyłu oraz jeden tzw. „kwadrat” na lewej burcie autobusu. W Szczecinie wóz wyposażono zielone wyświetlacze marki Pixel w ilości trzech - czołowy, jeden boczny (w członie A) oraz tylny tzw. „kwadrat”, pozwalający na wyświetlenie numeru. Niewykorzystane przestrzenie na szybach zaklejono. Ponadto wewnątrz, na początku obu członów w przestrzeniach pod sufitem zamontowano ekrany LCD - tzw „termometry” od firmy Pixel.
DAF MX-11 240
Euro VI
Średni wiek pojazdu: 11,00 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2200 | Solaris Urbino 18,75 | 2012 | ZS 190AG | 16.07.2013 | SPAD |