Encyklopedia

Solaris Urbino 18,75

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

Solaris Urbino 18,75 pojawił się w portfolio podpoznańskiego producenta w 2012 roku. Model był dłuższy od standardowego Urbino 18 o 75 centymetrów i w związku z tym zapewniał większą przestrzeń pasażerską. Jego wydłużenie stworzyło możliwość zainstalowania dodatkowego rzędu czterech siedzeń oraz zwiększyło liczbę miejsc stojących. Łącznie mogło podróżować nim nawet 9 osób więcej niż w autobusie 18-metrowym. 

Pojazd został przedłużony pomiędzy pierwszą a drugą osią, co tylko nieznacznie zwiększyło promień skrętu. Pozwalało to na zachowanie tego samego sposobu prowadzenia jak w wersji osiemnastometrowej. W pojazdach Solaris Urbino 18,75 istniała możliwość zamontowania wszystkich rodzajów silników stosowanych w ich krótszych odpowiednikach.

Autobus był w pełni niskopodłogowy, a wzmocniona konstrukcja powstała z myślą o sprostaniu najtrudniejszym warunkom drogowym i klimatycznym. Pojazd posiadał funkcję „przyklęku”, obniżającą wysokość wejścia o około 70 mm, a także rampę otwieraną ręcznie bądź elektrycznie, ułatwiającą wjazd osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim.

Model spalinowego Solarisa Urbino 18,75 oferowano w standardzie III generacji. Na przełomie lat 2018/2019 wraz z wprowadzeniem do oferty IV generacji, autobus wycofano z produkcji. Jednakże począwszy od 2022 roku w szkielecie nowej generacji dostępna jest elektryczna wersja Urbino 18,75 Electric.

Solaris Urbino 18,75 w Szczecinie

5 lipca 2013 roku w zajezdni Dąbie pojawił się pierwszy Solaris Urbino 18,75, któremu nadano numer taborowy 2200

Autobus wyprodukowano w 2012 roku, zaś wcześniej był wykorzystywany przez producenta do celów pokazowych. Egzemplarz najprawdopodobniej miał zostać przeznaczony dla przewoźnika z Oslo.

Pojazd wyposażono w cztery pary drzwi produkcji Bode otwieranych do wewnątrz oraz panoramiczną przednią szybę, nie zaś dzieloną znaną dotychczas ze szczecińskich egzemplarzy Urbino. W przedziale pasażerskim zamontowano klimatyzację, nawiew oraz nieotwierane okna z podwójnymi szybami. Autobus otrzymał siedziska Kiel Ligero 1000 otapicerowane w szarym wzorze. Wewnątrz znalazły się także dwie tzw. „rzeźnie”, gdzie na metalowych ściankach umieszczone zostały materiały promocyjne Solarisa w postaci naklejek. 

Solaris posiada pięć miejsc na wyświetlacze - jeden na czołowy, dwa na podłużne z prawego boku, jeden na podłużny z tyłu oraz jeden tzw. „kwadrat” na lewej burcie autobusu. W Szczecinie wóz wyposażono zielone wyświetlacze marki Pixel w ilości trzech - czołowy, jeden boczny (w członie A) oraz tylny tzw. „kwadrat”, pozwalający na wyświetlenie numeru. Niewykorzystane przestrzenie na szybach zaklejono. Ponadto wewnątrz, na początku obu członów w przestrzeniach pod sufitem zamontowano ekrany LCD - tzw „termometry” od firmy Pixel.

Na podstawie materiałów zawartych na stronie producenta solaris opracował Janusz Światowy jas59 

aktualizacja i poszerzenie treści: man

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 18,75
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
18 750 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
2 850 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
49
Silnik:
DAF PR 228;
DAF MX-11 240
Norma Euro:
Euro V (EEV);
Euro VI
Skrzynia biegów:
Voith D864.5
Liczba miejsc siedzących:
55
Liczba miejsc stojących:
181
Liczba miejsc ogółem:
236
Lata produkcji:
2012-2019
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
1/1

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 1
Średni wiek pojazdu: 12,00 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
2200 Solaris Urbino 18,75 2012 ZS 190AG 16.07.2013 SPAD