Encyklopedia

Solaris Urbino 18,75

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

Solaris Urbino 18,75 pojawił się w portfolio podpoznańskiego producenta w 2012 roku. Model był dłuższy od standardowego Urbino 18 o 75 centymetrów i w związku z tym zapewniał większą przestrzeń pasażerską. Jego wydłużenie stworzyło możliwość zainstalowania dodatkowego rzędu czterech siedzeń oraz zwiększyło liczbę miejsc stojących. Łącznie mogło podróżować nim nawet 9 osób więcej niż w autobusie 18-metrowym. 

Pojazd został przedłużony pomiędzy pierwszą a drugą osią, co tylko nieznacznie zwiększyło promień skrętu. Pozwalało to na zachowanie tego samego sposobu prowadzenia jak w wersji osiemnastometrowej. W pojazdach Solaris Urbino 18,75 istniała możliwość zamontowania wszystkich rodzajów silników stosowanych w ich krótszych odpowiednikach.

Autobus był w pełni niskopodłogowy, a wzmocniona konstrukcja powstała z myślą o sprostaniu najtrudniejszym warunkom drogowym i klimatycznym. Pojazd posiadał funkcję „przyklęku”, obniżającą wysokość wejścia o około 70 mm, a także rampę otwieraną ręcznie bądź elektrycznie, ułatwiającą wjazd osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim.

Model spalinowego Solarisa Urbino 18,75 oferowano w standardzie III generacji. Na przełomie lat 2018/2019 wraz z wprowadzeniem do oferty IV generacji, autobus wycofano z produkcji. Jednakże począwszy od 2022 roku w szkielecie nowej generacji dostępna jest elektryczna wersja Urbino 18,75 Electric.

Solaris Urbino 18,75 w Szczecinie

5 lipca 2013 roku w zajezdni Dąbie pojawił się pierwszy Solaris Urbino 18,75, któremu nadano numer taborowy 2200

Autobus wyprodukowano w 2012 roku, zaś wcześniej był wykorzystywany przez producenta do celów pokazowych. Egzemplarz najprawdopodobniej miał zostać przeznaczony dla przewoźnika z Oslo.

Pojazd wyposażono w cztery pary drzwi produkcji Bode otwieranych do wewnątrz oraz panoramiczną przednią szybę, nie zaś dzieloną znaną dotychczas ze szczecińskich egzemplarzy Urbino. W przedziale pasażerskim zamontowano klimatyzację, nawiew oraz nieotwierane okna z podwójnymi szybami. Autobus otrzymał siedziska Kiel Ligero 1000 otapicerowane w szarym wzorze. Wewnątrz znalazły się także dwie tzw. „rzeźnie”, gdzie na metalowych ściankach umieszczone zostały materiały promocyjne Solarisa w postaci naklejek. 

Solaris posiada pięć miejsc na wyświetlacze - jeden na czołowy, dwa na podłużne z prawego boku, jeden na podłużny z tyłu oraz jeden tzw. „kwadrat” na lewej burcie autobusu. W Szczecinie wóz wyposażono zielone wyświetlacze marki Pixel w ilości trzech - czołowy, jeden boczny (w członie A) oraz tylny tzw. „kwadrat”, pozwalający na wyświetlenie numeru. Niewykorzystane przestrzenie na szybach zaklejono. Ponadto wewnątrz, na początku obu członów w przestrzeniach pod sufitem zamontowano ekrany LCD - tzw „termometry” od firmy Pixel.

sierpniu 2024 roku do zajezdni w Policach dostarczone zostały dwa Solarisy Urbino 18,75 III generacji wyprodukowane w 2017 roku. Pojazdy były wcześniej eksploatowane w stolicy Norwegii przez przewoźnika Unibuss Oslo (z numerami taborowymi #3005 i #3008). W Policach autobusy otrzymały numery taborowe 3771 3772.

Na podstawie materiałów zawartych na stronie producenta solaris opracował Janusz Światowy jas59 

aktualizacja i poszerzenie treści: man

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 18,75
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
18 750 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
2 850 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
49
Silnik:
DAF PR 228;
DAF MX-11 240
Norma Euro:
Euro V (EEV);
Euro VI
Skrzynia biegów:
Voith D864.5
Liczba miejsc siedzących:
55
Liczba miejsc stojących:
181
Liczba miejsc ogółem:
236
Lata produkcji:
2012-2019
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
3/3

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 3
Średni wiek pojazdu: 9,67 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
2200 Solaris Urbino 18,75 2012 ZS 190AG 16.07.2013 SPAD
3771 Solaris Urbino 18,75 2017 ZPL 99171 30.10.2024 SPPK ex 3005 (Unibuss Oslo)
3772 Solaris Urbino 18,75 2017 ZPL 99172 27.09.2024 SPPK ex 3008 (Unibuss Oslo)