Encyklopedia

Solaris Urbino 18 Electric

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

Solaris Urbino 18 Electric to całkowicie elektryczna, zeroemisyjna wersja Solarisa Urbino 18, która jest produkowana od 2014 roku. Pierwsze sztuki elektrycznego przegubowego Urbino 18 electric były produkowane w standardzie III generacji, natomiast od roku 2017 produkowana jest kolejna, IV generacja modelu.

Napęd autobusów oparto na rozwiązaniach produkcji ZF, a osprzęt elektryczny autobusów m.in. na produktach firmy Medcom. Energia elektryczna jest gromadzona w bateriach zlokalizowanych na dachu, ścianach bocznych oraz w tylnej części autobusu. Ładowanie odbywa się za pomocą pantografu lub poprzez złącze plug-in.

Według danych producenta, w elektrycznej wersji Urbino w stosunku do jego konwecjonalnej, spalinowej wersji w 76% zredukowane są drgania na siedzisku kierowcy, o 28% niższy jest poziom hałasu w tylnej części autobusu oraz o 16% niższy jest poziom hałasu emitowany przez autobus podczas ruszania z przystanku w stosunku.

W autobusie występują dwa rodzaje baterii do wyboru: litowo-jonowe NMC lub litowo-jonowo-tytanowe LTO.

W zależności od układu drzwi, siedzeń oraz indywidualnej konfiguracji zamawiającego, na pokładzie elektrycznego Urbino 18 znajduje się do 135 miejsc pasażerskich, w tym maksymalnie 47 miejsc siedzących.

Elektryczne jamniki w Szczecinie

W związku z wygranym przetargiem (patrz: Dostawca elektrobusów wybrany), do września 2021 roku w Szczecinie ma się pojawić 8 sztuk Solarisa Urbino 18 Electric. Zgodnie ze specyfikacją, autobusy mają być wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystania jej do doładowania magazynu energii; możliwość ładowania plug-in lub poprzez pantograf. Oświetlenie kabiny pasażerskiej ma być wykonane w technologii LED, ponadto znajdą się w niej ładowarki USB oraz system informacji dla pasażerów. W ramach zamówienia, dostawca będzie musiał przeszkolić kierowców oraz techników odpowiedzialnych za naprawy i obsługę autobusów.

Pojazdy będą przeznaczone dla zajezdni Klonowica.

autor: man na podstawie solarisbus.com oraz wikipedia.org