Encyklopedia
Solaris Urbino 18 Electric
dodane przez man; zmodyfikowane przez
man
Solaris Urbino 18 Electric to całkowicie elektryczna, zeroemisyjna wersja Solarisa Urbino 18, która jest produkowana od 2014 roku. Pierwsze sztuki elektrycznego przegubowego Urbino 18 electric były wykonane w standardzie III generacji, natomiast od roku 2017 produkowana jest kolejna, IV generacja modelu.
Napęd autobusów oparto na rozwiązaniach produkcji ZF, a osprzęt elektryczny autobusów m.in. na produktach firmy Medcom. Energia elektryczna jest gromadzona w bateriach zlokalizowanych na dachu, ścianach bocznych oraz w tylnej części autobusu. Ładowanie odbywa się za pomocą pantografu lub poprzez złącze plug-in.Według danych producenta, w elektrycznej wersji Urbino w stosunku do jego konwecjonalnego, spalinowego odpowiednika w 76% zredukowane są drgania na siedzisku kierowcy, o 28% niższy jest poziom hałasu w tylnej części autobusu oraz o 16% niższy jest poziom hałasu emitowany przez autobus podczas ruszania z przystanku.
W autobusie występują dwa rodzaje baterii do wyboru: litowo-jonowe NMC lub litowo-jonowo-tytanowe LTO.
W zależności od układu drzwi, siedzeń oraz indywidualnej konfiguracji zamawiającego, na pokładzie elektrycznego Urbino 18 znajduje się do 135 miejsc pasażerskich, w tym maksymalnie 47 miejsc siedzących.
Elektryczne jamniki w Szczecinie
W związku z wygranym przetargiem (patrz: Dostawca elektrobusów wybrany), we wrześniu 2021 roku w Szczecinie pojawiło się 8 sztuk Solarisa Urbino 18 Electric. Pierwsze cztery pojazdy (przetransportowane lawetami) pojawiły się w zajezdni Klonowica 15 września 2021. Następne dwa zawitały do zajezdni dzień później, a ostatnie dwa kolejnego dnia, 17 września. Otrzymały one numery z przedziału 1192-1199.
Zgodnie ze specyfikacją, autobusy wyposażono w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystania jej do doładowania magazynu energii. Ich ładowanie może odbywać się zarówno poprzez wtyczkę plug-in lub poprzez pantograf. Również w ramach zamówienia, dostawca miał za zadanie przeszkolić kierowców oraz techników odpowiedzialnych za naprawy i obsługę autobusów.
Wnętrze pojazdu nie różni się stosunkowo od poprzednio dostarczonych „jamników” nowej generacji. Jedną z różnic było zastosowanie siedzeń STER typu 8MU otapicerowanych według kolorystyki Floating Garden.Oświetlenie przedziału pasażerskiego zostało wykonane w technologii LED, ponadto znalazły się w nim ładowarki USB (nowszej generacji) oraz system informacji dla pasażerów w postaci ekranów ciekłokrystalicznych - tzw „termometrów” od firmy Pixel. W wyposażeniu (zgodnie ze specyfikacją) zabrakło jednak wyświetlaczy wewnętrznych w kolorze RGB, znanych z poprzednich dostaw.
Pierwsze z pojazdów - 1193 oraz 1195 zadebiutowały 18 października 2021 na linii 75.
W styczniu 2023 Gmina Miasto Szczecin zawarła umowę na dostawę kolejnych dwóch elektrycznych Solarisów Urbino 18 Electric. Pierwotnie zakup miał obejmować osiem pojazdów, jednak po zmianie kryteriów dofinansowania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej liczba ta została zmniejszona do dwóch.
Nowe autobusy zostały przekazane zajezdni Klonowica w styczniu 2024 roku. Nadano im numery boczne 1450 oraz 1451. W porównaniu do poprzednio dostarczonych „elektryków”, napęd w pojazdach stanowi elektryczny silnik centralny.
W lipcu 2024 roku Gmina Miasto Szczecin rozstrzygnęła przetarg na dostawę kolejnych 10 przegubowych autobusów elektrycznych, który zwyciężył Solaris z modelem Urbino 18 Electric. W ramach zamówienia nowe pojazdy mają zasilić flotę zajezdni Klonowica najpóźniej w listopadzie 2025 roku. Wartość kontraktu wynosiła 42,435 mln złotych.
Pojazdy będą wyposażone w elektryczny silnik centralny i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 500 kWh. Są to magazyny energii cechujące się wysoką gęstością energii i w konsekwencji – pojemnością, co przekłada się na duży zasięg autobusu na pojedynczym ładowaniu. Autobusy zostaną przystosowane do ładowania baterii na dwa sposoby: za pomocą pantografu oraz ładowarek plug-in.
Solarisy Urbino 18 Electric zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację całopojazdową, ogrzewanie elektryczne, dostęp do Wi-Fi, monitoring oraz wbudowane alkomaty dla kierowców. Monitoring pokładowy zostanie zintegrowany z Centralnym Systemem Zarządzania Komunikacją Miejską. Dodatkowo, aby wspierać codzienne operacje i monitorowanie procesów zachodzących na pokładzie, autobusy zostaną podłączone do eSConnect, autorskiego systemu Solarisa do mobilnego zarządzania flotą.
Umowa w całości jest finansowana ze środków, które gmina Szczecin pozyskała z rządowego programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
autor: man na podstawie solarisbus.com oraz wikipedia.org
aktualizacja: Waszka
plug-in
w osi
litowo-jonowo-tytanowe
Średni wiek pojazdu: 3,40 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1192 | Solaris Urbino 18 Electric | 2021 | ZS 080NH | 19.11.2021 | SPAK | ||
1193 | Solaris Urbino 18 Electric | 2021 | ZS 079NH | 18.10.2021 | SPAK | ||
1194 | Solaris Urbino 18 Electric | 2021 | ZS 092NH | 20.11.2021 | SPAK | ||
1195 | Solaris Urbino 18 Electric | 2021 | ZS 078NH | 18.10.2021 | SPAK | ||
1196 | Solaris Urbino 18 Electric | 2021 | ZS 077NH | 23.10.2021 | SPAK | ||
1197 | Solaris Urbino 18 Electric | 2021 | ZS 087NH | 25.10.2021 | SPAK | ||
1198 | Solaris Urbino 18 Electric | 2021 | ZS 005PF | 26.11.2021 | SPAK | ||
1199 | Solaris Urbino 18 Electric | 2021 | ZS 089NH | 22.10.2021 | SPAK | ||
1450 | Solaris Urbino 18 Electric | 2024 | ZS 022SX | 02.03.2024 | SPAK | ||
1451 | Solaris Urbino 18 Electric | 2024 | ZS 021SX | 07.03.2024 | SPAK |