Encyklopedia
Solaris Urbino 8,9 LE
dodane przez fan004; zmodyfikowane przez fan004
Solaris Urbino 8,9 LE nazywany też czasem Solarisem Alpino 8,9 LE to niskowejściowy autobus wzorowany na Solarisie Alpino 8,6, przygotowany z myślą o komunikacji międzymiastowej w krajach alpejskich i skandynawskich. Pojazdy te z powodzeniem spisują się także w roli autobusów miejskich. SU 8,9 LE produkowany jest od 2008 roku w ramach III generacji pojazdów Solaris.
Autobus o długości niespełna 9 metrów w dużej mierze przypomina swojego protoplastę - Solarisa Alpino 8,6.
Z tyłu pojazdu zamontowano centralnie silnik - początkowo model Cummins ISBe4 250B o pojemności 5,9 dm3 i mocy 250 KM (183 kW), spełniający normę Euro 4. W późniejszej produkcji stosowano również inne modele koncernu Cummins: ISB6.7E5 250B (245 KM tj. 180,5 kW) lub mocniejszy ISB6.7E5 285B (284 KM tj. 209 kW), spełniające normę Euro 5. Zastosowano automatyczną, czteroprzełożeniową skrzynię biegów Voith Diwa 854.5, choć zamawiający może również wybrać sześcioprzełożeniową, automatyczną skrzynię biegów ZF 6HP-504.
W porównaniu z protoplastą - modelem Alpino 8,6, zwiększono rozstaw osi i wydłużono zwis tylny. W związku ze zmniejszeniem szerokości w stosunku do innych modeli Urbino oraz koniecznością zachowania odpowiedniej wysokości wnętrza w tylnej części przediału pasażerskiego, bez zwiększania wysokości pojazdu, zastosowano tylne ogumienie o zmniejszonych rozmiarach. Z kolei w celu zapewnienia odpowiedniej szerokości przejścia nad tylną osią zastosowano nietypowy układ siedzeń 1+2, choć dostępna była też wersja z węższym przejściem i układem siedzeń 2+2.
W celu odciążenia tylnej osi, zbiornik paliwa o pojemności 165 dm3 umieszczono za przednimi drzwiami, zaś zbiornik AdBlue (pojemność 40 dm3) znajduje się pomiędzy przednim nadkolem, a drugimi drzwiami. Pojazd posiada układ elektropneumatycznego sterowania hamulców (EBS), układ elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR). Wykorzystano też układ centralnego smarowania Kogel KFBS1 z autodiagnozą i bezobsługowe łożyska w układzie napędowym i kierowniczym, co pomogło zaoszczędzić na czasie i kosztach obsługi serwisowej.
Do wnętrza pojazdu prowadzi dwoje drzwi w układzie 1-2-0. W drugich drzwiach znajduje się ręcznie odchylana rampa dla wózków inwalidzkich. W przedziale pasażerskim znajduje się 26-29 miejsc siedzących, z czego 9 w części niskopodłogowej oraz miejsce dla osoby niepełnosprawnej lub na wózek dziecięcy. W opcji zamawiający może się zdecydować na klimatyzację przedziału pasażerskiego. Podłoga w pojeździe standardowo wznosi się na 320 mm (wejścia), a opcja przyklęku umożliwia obniżenie jej wysokości do 70 mm.
Prezentacja i eksploatacja
Pierwsze informacje o pojeździe Urbino 8,9 LE pojawiły się podczas targów AUTOTEC 2008 w Brnie, a autobus oficjalnie zaprezentowano na targach IAA Nutzfahrzeuge 2008 w Hannowerze. W Polsce debiut odbył się na targach Transexpo w Kielcach w październiku 2008 roku.
Autobusy Solaris Urbino 8,9 LE spotkać można zarówno w górskich miejscowościach, jak również w ruchu miejskim. Pojazdy kusują m. in. w Niemczech (np. we Frankfurcie nad Menem, Monachium, Hanau, Montabaur), we Włoszech (Bologna, Piacenza, Cagliari), w Bośni i Hercegowinie (Banja Luka), czy też w austriackim kurorcie narciarskim Sölden.
W kraju można je spotkać od 2012 roku na Lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1 wóz, numer #205) oraz od 2021 roku w Chełmie (6 sztuk, numery 693 - 698).
Na podstawie wikipedii, phototrans.eu, chelmskieautobusy.blogspot oraz wiedzy własnej opracował Wojciech Szłapacki (fan004).
(3035 mm z klimatyzacją)
Cummins ISB6.7E5 250B
Cummins ISB6.7E5 285B
Euro 5
Euro 5
245 KM (180,5 kW)
284 KM (209 kW)
ZF 6HP-504