Encyklopedia

Solaris Urbino 9

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

15.01.2021
Dodano informacje do roku 2021 man

Po przejęciu fabryki Neoplan przez spółkę Solaris Bus&Coach wcześniejszy Neoplan N4009 oraz Neoplan K4010D przejęły nazwę Solaris Urbino 9

Solaris Urbino 9 jest ponad dziewięciometrowym, niskopodłogowym autobusem miejskim marki Solaris. Urbino 9 był przeznaczony dla miast o małych potokach pasażerskich lub liniach, na których nie ma tłoku. Cała jednostka napędzana jest 220 konnym silnikiem MAN D0826 LOH 17 i przy współpracy ze skrzynią biegów marki Voith (model D854.3E) daje komfort dynamicznej oraz płynnej jazdy. Autobus na swój pokład może zmieścić 21 pasażerów na miejscach siedzących oraz 58 na miejscach stojących, co łącznie daje pojemność 79 pasażerów. Pojazd przystosowany jest również do przewozu osób niepełnosprawnych. W drugich drzwiach znajduje się ręczna rampa dla wózków inwalidzkich. W porównaniu do poprzedników autobus całkowicie zmienił szatę zewnętrzną: owalne kształty, zaokrąglone światła oraz przejrzysta szyba czołowa. O numerze i kierunku linii pasażerów informują trzy zewnętrze wyświetlacze oraz jeden wewnętrzny mówiący nam o bieżącej godzinie i dacie, imieninach oraz o następnym przystanku. Niestety ze względu na powstanie modelu Solaris Urbino 10 (który był dłuższy o niespełna metr) podpoznańska spółka postanowiła w 2002 roku zaniechać produkcję tego modelu. Łącznie na rynek Polski wyprodukowano 21 takich pojazdów.

Solaris Urbino 9 w Ostrołęce

Ostrołęckie MZK podjęło decyzję o zakupie 10 sztuk autobusów z klasy pojemności MIDI. Przetarg wygrała firma Solaris wraz z modelem Urbino 9. W 2000 roku do Ostrołęki przybyło 10 autobusów tego typu i nadano im numery w zakresie 109-118.

W 2017 roku, został wycofany pierwszy Solaris Urbino 9 o numerze taborowym 110, a w roku 2020 - 112.

Solaris Urbino 9 w Zduńskiej Woli

Do MPK Zduńska Wola dotarło 5 sztuk Solarisów Urbino 9. W Zduńskiej Woli autobusy nie posiadają numerów taborowych, więc autobusy są rozpoznawane poprzez numery rejestracyjny. Autobusy SU9 zostały zarejestrowane pod numerami EZD C705-C708 oraz EZD L290. Warto wspomnieć, że jeden z nich (numer rejestracyjny EZD C705) w 2000 roku został wypożyczony do PKA Gdynia, w ramach odbywającego się tam festiwalu filmów. Autobus kursował tam na linii 0 łączącej Teatr Miejski wraz z Centrum Gemini.

Solaris Urbino 9 w Sochaczewie

Do ZKM w Sochaczewie pojazdy te trafiły w 2000 roku w ilości 3 sztuk. Jeden z nich na początku swojej kariery testowany był w PKM Jaworzno po czym wrócił do właściciela. W Sochaczewie również nie prowadzona jest numeracja boczna, pojazdy rozróżnia sie po numerach rejestracyjnych. Te pojazdy zostały zarejestrowane pod numerami WSC C034, WSC E382 oraz WSC C035.

Solaris Urbino 9 w Augustowie

Do Augustowskiego przewoźnika ZKM trafiły łącznie trzy pojazdy wyprodukowane w 2000 i 2001 roku. Pojazd o numerze 07 w 2000 roku posłużył PKA Gdynia przy festiwalu filmów, tak samo jak pojazd ze Zduńskiej Woli jeździł na linii 0. Natomiast ciekawostka jest pojazd 09, który został zakupiony w 2002 roku od firmy "Meteor" z Jaworzna. Pojazd wypożyczany był również Grodziskowi Mazowieckiemu oraz samej spółce Solaris.

W 2010 roku 07 wraz z 08 zostały sprzedane do MPK Zduńska Wola, natomiast pojazd o numerze 09 zakupiło MPK Kraśnik w roku 2012. 

na podstawie: Wikipedia.pl, Przegubowiec, Infobus, Solaris Club, Fotogaleria Transportowa TWB
opracował: Michał Pilaszkiewicz

aktualizacja: man

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 9
Liczba i układ drzwi:
2 (1-2)
Kategoria pojemności:
MIDI
Długość:
9 350 mm
Szerokość:
2 550 mm
Wysokość:
2 850 mm
Liczba osi:
2
Masa całkowita:
14 500 kg
Silnik:
MAN D0826LOH17
Moc silnika:
220 KM
Skrzynia biegów:
Voith D854.3E
Liczba miejsc siedzących:
21
Liczba miejsc ogółem:
79
Lata produkcji:
2000-2002