Encyklopedia
Solaris Urbino 9 LE Electric
dodane przez man; zmodyfikowane przez man
Solaris Urbino 9 LE Electric jest następcą Solarisa Urbino 8,9 LE Electric, który nie doczekał się produkcji w standardzie IV generacji. Autobus ten jest najmniejszym pojazdem wśród wszystkich dostępnych modeli Solarisa.
Model jest produkowany w specyfikacji technicznej zarówno dla pojazdów klasy I – jako autobus miejski, jak i w klasie II – do przewozów międzymiastowych. W zależności od tego, liczba miejsc siedzących i stojących różni się.
Pojazd należy również do pojazdów niskowejściowych, na co wskazuje skrótowiec LE - (ang.) Low Entry. Autobus jest produkowany z myślą o przewoźnikach obsługujących ciasne uliczki w miejskiej przestrzeni, jak również górskie, strome wzniesienia.
Urbino 9 LE Electric jest w 100% bezemisyjny, a dzięki zastosowaniu w nim baterii o pojemności 350 kW nowej generacji Solaris High Energy jest w stanie pokonać dłuższe dystanse.
Solaris wyposażony jest w chłodzony cieczą elektryczny silnik centralny o maksymalnej mocy chwilowej 220 kW. Napęd jest przenoszony na drugą oś autobusu.
W zależności od pojemności baterii i systemu ładowania, pojazd może osiągnąć operacyjność 24h/dobę. Zależnie od specyfikacji, Urbino 9 LE Electric może być ładowany poprzez pantograf lub złącze plug-in.
W pojeździe można zdecydować się również na system ładowania poprzez tzw. pantograf odwrócony, który był dotychczas niedostępny w jego poprzedniej wersji - Urbino 8,9 LE Electric.
Aby zredukować zużycie energii, Urbino 9 LE Electric jest wyposażony w ogrzewanie hybrydowe bazujące m.in. na pompie ciepła, w którym wykorzystuje się powietrze z zewnątrz do osiągnięcia pożądanej temperatury w autobusie.
Pojazd posiada również rozwiązania ADAS (ang.) (Advanced Drivers Assistance Systems), czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, m.in. MirrorEye - systemu kamer, który zastępuje tradycyjne lusterka, wyświetlając kierowcy obraz z drogi, czy MobilEye Shield plus, który polega na monitorowaniu martwych stef wokół pojazdu. Stosowane są również rozwiązania zgodne z normami „Busnordic”
W autobusie istnieje możliwość zastosowania autorskiego systemu informacji pasażerskiej Oneline.
Pierwsze dostawy nowego Solarisa Urbino 9 LE Electric odbyły się m.in. do Bolzano oraz polskich przewoźników z Żyrardowa, Zawiercia i Cieszyna.
Na podstawie: solarisbus.com, katalogu technicznego Solarisa, sekcji „pojazdy zeroemisyjne” na stronie solarisbus.com - autor: man
31 (klasa II)
60 (klasa II)
„Solaris High Energy+”
plug-in