Encyklopedia

Solaris Urbino 9 LE Electric

dodane przez man; zmodyfikowane przez man

Solaris Urbino 9 LE Electric jest następcą Solarisa Urbino 8,9 LE Electric, który nie doczekał się produkcji w standardzie IV generacji. Autobus ten jest najmniejszym pojazdem wśród wszystkich dostępnych modeli Solarisa. 

Model jest produkowany w specyfikacji technicznej zarówno dla pojazdów klasy I – jako autobus miejski, jak i w klasie II – do przewozów międzymiastowych. W zależności od tego, liczba miejsc siedzących i stojących różni się.

Pojazd należy również do pojazdów niskowejściowych, na co wskazuje skrótowiec LE - (ang.) Low Entry. Autobus jest produkowany z myślą o przewoźnikach obsługujących ciasne uliczki w miejskiej przestrzeni, jak również górskie, strome wzniesienia.

Urbino 9 LE Electric jest w 100% bezemisyjny, a dzięki zastosowaniu w nim baterii o pojemności 350 kW nowej generacji Solaris High Energy jest w stanie pokonać dłuższe dystanse.

Solaris wyposażony jest w chłodzony cieczą elektryczny silnik centralny o maksymalnej mocy chwilowej 220 kW. Napęd jest przenoszony na drugą oś autobusu.

W zależności od pojemności baterii i systemu ładowania, pojazd może osiągnąć operacyjność 24h/dobę. Zależnie od specyfikacji, Urbino 9 LE Electric może być ładowany poprzez pantograf lub złącze plug-in.

W pojeździe można zdecydować się również na system ładowania poprzez tzw. pantograf odwrócony, który był dotychczas niedostępny w jego poprzedniej wersji - Urbino 8,9 LE Electric.

Aby zredukować zużycie energii, Urbino 9 LE Electric jest wyposażony w ogrzewanie hybrydowe bazujące m.in. na pompie ciepła, w którym wykorzystuje się powietrze z zewnątrz do osiągnięcia pożądanej temperatury w autobusie.

Pojazd posiada również rozwiązania ADAS (ang.) (Advanced Drivers Assistance Systems), czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, m.in. MirrorEye - systemu kamer, który zastępuje tradycyjne lusterka, wyświetlając kierowcy obraz z drogi, czy MobilEye Shield plus, który polega na monitorowaniu martwych stef wokół pojazdu. Stosowane są również rozwiązania zgodne z normami „Busnordic”

W autobusie istnieje możliwość zastosowania autorskiego systemu informacji pasażerskiej Oneline.

Pierwsze dostawy nowego Solarisa Urbino 9 LE Electric odbyły się m.in. do Bolzano oraz polskich przewoźników z Żyrardowa, Zawiercia i Cieszyna.

Producent:
Solaris
Model:
Urbino 9 LE Electric
Liczba i układ drzwi:
2 (1-2-0)
Kategoria pojemności:
MIDI
Długość:
9 270 mm
Szerokość:
2 450 mm
Wysokość:
3 300 mm
Liczba osi:
2
Układ silnika:
synchroniczny
Moc silnika:
220 kW
CAN bus:
instalacja elektryczna oparta o magistralę
Liczba miejsc siedzących:
27 (klasa I)
31 (klasa II)
Liczba miejsc ogółem:
73 (klasa I)
60 (klasa II)
Lata produkcji:
od 2021
Baterie:
litowo-jonowe „Solaris High Power”
„Solaris High Energy+”
Ładowanie:
pantograf;
plug-in