Encyklopedia

Hamulec szynowy

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez mike_1994

Hamulec szynowy (obok hamulca dynamicznego) jest jednym z kilku mechanizmów powodujących zatrzymanie pojazdu szynowego. Służy on do jak najszybszego zatrzymania tramwaju. Hamulec składa się z metalowych wałów oraz cewek zamontowanych między kołami w wózkach tramwaju. W każdym wózku zamontowane są dwa elektromagnetyczne hamulce szynowe. Zadziałanie hamulca szynowego następuje poprzez puszczenie przez motorniczego pedału czuwaka lub przez naciśnięcie pedału hamulca do drugiej głębokości, czyli poza ogranicznik. Wraz z zadziałaniem hamulca szynowego na drugim stopniu działają hamulce szczękowe. Może nastąpić również przez pociągnięcie za rączkę hamulca bezpieczeństwa w przedziale pasażerskim. Przepływający przez metalowy wałek prąd powoduje przyciągnięcie się hamulca do główki szyny, powodując wytracenie prędkości pojazdu. W razie awarii układu elektrycznego, hamulce szynowe posiadają rezerwowy układ zasilania, tzw. rezerwa zasilania hamulców szynowych. Użycie hamulców szynowych powoduje również wewnętrzny dźwięk dzwonka alarmowego. Hamulec ten jest zamontowany nawet w najstarszych tramwajach. Według przepisów, tramwaj jadący z dowolną prędkością po użyciu hamulca szynowego może zatrzymać się maksymalnie po 29 metrach od rozpoczęcia hamowania.
na podstawie Transport Szynowy
opracował: Michał Pilaszkiewicz