Encyklopedia

description Tatra T2

dodane 26.02.2007, godz. 23:02 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 19.06.2007, godz. 21:16 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

19.06.2007
Dodano ciekawostkę o planach sprowadzenia tramwaju <b>T2</b> do Bielska-Białej. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
W 1955 roku czechosłowackie zakłady ČKD zaprezentowały następcę tramwaju T1 oznaczony symbolem T2. Tramwaj ten był bardziej rozwiniętą wersją koncepcji PCC. Przy jego budowie zastosowano największą dopuszczalną szerokość przyjętą jako maksimum dla tramwajów, które zamierzano w przyszłości eksploatować w Czechosłowacji. Dodatkowo czopy skrętu ustawiono między sobą w odległości 6,4 m. Te zwiększenie długości i szerokości tramwaju musiało pójść w masę i właśnie to zwiększenie masy było przyczyną wielu awarii układu napędowego tramwaju. Na przedzie tramwaju zastosowano pojedynczy reflektor od którego odchodziły na boki ozdobne listwy nazywane „wąsami Stalina”. Nad szybą motorniczego zastosowano komorę na numer linii i wskazanie kierunku docelowego.

We wnętrzu pojazdu postanowiono zrezygnować z wielkich ław biegnących wzdłuż ścian bocznych na rzecz siedzisk podwójnych po stronie drzwi i pojedynczych po przeciwnej stronie. Przy środkowych drzwiach znajdowało się osobne stanowisko dla konduktora, który siedział na podwyższeniu. Jedynym wyjątkiem był wagon o numerze 6001, który posiadał układ siedzeń znany z tramwaju T1, a więc ławy wzdłuż ścian wagonu.

Pierwsze dwa egzemplarze oznaczone numerami 6001 i 6002 dostarczono na jazdy próbne do Pragi w 1955 roku. Pomimo braku przygotowania praskich torowisk dla tak szerokich tramwajów, wagony T2 były testowane na rozmaitych trasach do 1957 roku i nie jednokrotnie jazdy próbne odbywały się wraz z pasażerami. W 1956 roku praski wagon 6002 został skierowany do Liberca, gdzie odbywał jazdy próbne na torowiskach o rozstawie 1000 mm by później odbywać testy w Bratysławie.

W 1958 roku tramwaje T2 skierowano do produkcji seryjnej z której wyjeżdżały do kolejnych przedsiębiorstw tramwajowych w Czechosłowacji. Mimo tego iż był to kolejny wagon wyprodukowany przez Tatrę bardziej niż T1 przypominał amerykański PCC. Właśnie przez to, oraz swoją dużą masę wagon ten nie był zbyt długo obecny na czechosłowackich torowiskach. Ostatnim przedsiębiorstwem eksploatującym T2 w ruchu liniowym jest Liberec, gdzie skład 27+26 kursuje na linii 1000-milimetrowej. Skład ten jest modernizowany i posiada elektroniczne wyświetlacze. Przedsiębiorstwa tramwajowe próbując zmniejszyć masę wozów T2 wymieniały ich ściany na elementy ścienne wozów T3.

Produkcję seryjną tramwajów T2 zakończono w 1962 roku liczbą 391 egzemplarzy.

Modernizacje

W ciągu trwania ciągłej eksploatacji wagony T2 podlegały wielu modernizacjom:
T2R – modernizacja tramwaju T2, gdzie zastosowano elektronikę znaną z tramwajów T3. Miało to na celu ujednolicenie typu T2 z typem T3. Ogólnie zmodernizowano w ten sposób 112 tramwajów T2 w Brnie (80), Libercu (20) i Ostrawie (12).

Ciekawostką może być fakt, że w latach 90-tych XX wieku Bielskie Towarzystwo Tramwajowe starało się o tramwaj typu T2 z Ostrawy na eksponat muzealny.
Mara, R., "Tatra T3 1960-2000, 40 let tramwají Tatra T3" Klub Přátel Tramwaj Tatra, K-Report 2001
"Prager Straβenbahn-Frühling" w: "Strassenbahn Magazin 9/01", Polak Jerzy "Bielskie tramwaje", Urząd Miejski w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2004,
Straßenbahnen der Bauart Tatra, Prag-Straba, Pražské tramvaje, Tatra-Straßenbahnen Typ T2
opracował: Kajetan Szmuciński