Encyklopedia

description Tatra T3SU

dodane 5.05.2007, godz. 18:11 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 27.05.2007, godz. 14:30 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

15.05.2007
Dodano informację o dostarczeniu tramwajów <b>T3SU</b> również do czechosłowackich miast. zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz
Po dobrym przyjęciu tramwajów T2SU w ZSRR zamówiono nowe wozy typu T3SU. Pierwsze wagony przyjechały w 1963 roku do Moskwy, a następnie do kolejnych 33 radzieckich miast.

Na samym początku były to wagony podobne do wozów T3, lecz z zamkniętą kabiną motorniczego, oraz dwiema parami harmonijkowych drzwi z przodu i z tyłu wagonu, ale od 1976 roku tramwaje dostarczano z trzema parami drzwi. Z powodu ciężkich warunków pogodowych jakie występują w dawnych krajach ZSRR elektronika wozu została do nich dostosowana.

Tramwaje T3SU to wozy, których wybudowano najwięcej w historii, gdyż powstało ich 11 368 sztuk. Jednak taki wynik ma swoje negatywne strony, gdyż ZSRR jako jedyny odbiorca tych tramwajów, które zamawiał do 1987 spowodował zatrzymanie rozwoju ich następcy jakim miał być tramwaj T5.

Wartym odnotowania jest fakt, że z powodu opóźnień w dostarczaniu do czechosłowackich miast tramwaju typu KT8D5 dostarczono do nich właśnie tramwaje T3SU.
Mara, R., "Tatra T3 1960-2000, 40 let tramwají Tatra T3" Klub Přátel Tramwaj Tatra, K-Report 2001, "Prager Straβenbahn-Frühling" w: "Strassenbahn Magazin 9/01", Straßenbahnen der Bauart Tatra i Prazske Tramvaje
opracował: Kajetan Szmuciński