Encyklopedia
Tatra T3SU
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez kajetansz
15.05.2007
Dodano informację o dostarczeniu tramwajów <b>T3SU</b> również do czechosłowackich miast. kajetansz
Po dobrym przyjęciu tramwajów T2SU w ZSRR zamówiono nowe wozy typu T3SU. Pierwsze wagony przyjechały w 1963 roku do Moskwy, a następnie do kolejnych 33 radzieckich miast.
Na samym początku były to wagony podobne do wozów T3, lecz z zamkniętą kabiną motorniczego, oraz dwiema parami harmonijkowych drzwi z przodu i z tyłu wagonu, ale od 1976 roku tramwaje dostarczano z trzema parami drzwi. Z powodu ciężkich warunków pogodowych jakie występują w dawnych krajach ZSRR elektronika wozu została do nich dostosowana.
Tramwaje T3SU to wozy, których wybudowano najwięcej w historii, gdyż powstało ich 11 368 sztuk. Jednak taki wynik ma swoje negatywne strony, gdyż ZSRR jako jedyny odbiorca tych tramwajów, które zamawiał do 1987 spowodował zatrzymanie rozwoju ich następcy jakim miał być tramwaj T5.
Wartym odnotowania jest fakt, że z powodu opóźnień w dostarczaniu do czechosłowackich miast tramwaju typu KT8D5 dostarczono do nich właśnie tramwaje T3SU.
Na samym początku były to wagony podobne do wozów T3, lecz z zamkniętą kabiną motorniczego, oraz dwiema parami harmonijkowych drzwi z przodu i z tyłu wagonu, ale od 1976 roku tramwaje dostarczano z trzema parami drzwi. Z powodu ciężkich warunków pogodowych jakie występują w dawnych krajach ZSRR elektronika wozu została do nich dostosowana.
Tramwaje T3SU to wozy, których wybudowano najwięcej w historii, gdyż powstało ich 11 368 sztuk. Jednak taki wynik ma swoje negatywne strony, gdyż ZSRR jako jedyny odbiorca tych tramwajów, które zamawiał do 1987 spowodował zatrzymanie rozwoju ich następcy jakim miał być tramwaj T5.
Wartym odnotowania jest fakt, że z powodu opóźnień w dostarczaniu do czechosłowackich miast tramwaju typu KT8D5 dostarczono do nich właśnie tramwaje T3SU.
Mara, R., "Tatra T3 1960-2000, 40 let tramwají Tatra T3" Klub Přátel Tramwaj Tatra, K-Report 2001, "Prager Straβenbahn-Frühling" w: "Strassenbahn Magazin 9/01", Straßenbahnen der Bauart Tatra i Prazske Tramvaje
opracował: Kajetan Szmuciński
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
ČKD
Model:
T3SU
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
Egzemplarze z lat 1963-1976: 2 (4-4)
Egzemplarze z lat 1976-1987: 3 (4-4-4)
Egzemplarze z lat 1976-1987: 3 (4-4-4)
Długość:
14 m
Szerokość:
2,5 m
Wysokość:
3,05 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
16 000 kg
Liczba i moc silników:
4 x 40 kW
Liczba miejsc siedzących:
36
Liczba miejsc ogółem:
95
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też:
Tatra B3D
▪
Tatra B4D
▪
Tatra B6A2D
▪
Tatra T1
▪
Tatra T2
▪
Tatra T2SU
▪
Tatra T3
▪
Tatra T3D
▪
Tatra T3R
▪
Tatra T3SU
▪
Tatra T3SUCS
▪
Tatra T3YU
▪
Tatra T4D
▪
Tatra T5/T5A5
▪
Tatra T5B6
▪
Tatra T5C5
▪
Tatra T6A2B
▪
Tatra T6A2D
▪
Tatra T6A2H
▪
Tatra T6A5
▪
Tatra T6B5SU (T3M)/Tatra-Yug T3M
▪
Tatra T6C5
▪
Tatra T7B5