Encyklopedia

description Tatra T3SUCS

dodane 19.05.2007, godz. 12:47 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 27.05.2007, godz. 14:30 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

Ostatnim miastem do którego starczono seryjnie wyprodukowane tramwaje T3 były Koszyce, do którego ostatnie dwie sztuki dostarczono w 1980 roku. W tym samym czasie z czechosłowackich miast wycofywano przestarzałe już tramwaje T1 i T2 i należało je zastąpić nowym taborem. Opracowywano wtedy konstrukcję tramwaju przegubowego KT8D5, którego produkcję planowano wdrożyć w 1985 roku (w rzeczywistości pierwszy egzemplarz wyprodukowano w 1986 roku). Dlatego postanowiono wdrożyć produkcję nowego typu T3SUCS.

Początkową produkcję zaplanowano na 300 sztuk tramwajów, jednak wyprodukowano ich 911 sztuk. Z powodu tego, że miała to być kolejna wersja tramwajów T3, a rozrusznik tyrystorowy TV1 zastosowany w planowanym następcy oznaczonym jako T5A5, a żadnego innego nowszego nie można było zamontować to cena pojazdu nie była określona. Z tego powodu wybuchł konflikt między producentem, a przedsiębiorstwami komunikacyjnymi. Aby jemu załagodzić postanowiono dostarczać do czechosłowackim miast tramwaj typu T3SU, którego cena nie była uregulowana. W ten sposób narodził się typ T3SU, który miał być dostarczany aż do czasu rozpoczęcia produkcji tramwajów KT8D5, jednak jak się potem okazało te dwa typy dostarczano równolegle, że w okresie teraźniejszym tramwaje T3SUCS stanowią ostoję czeskich przedsiębiorstw komunikacyjnych.

T3SUCS pomiędzy T3SU różnił się nieznacznie. Oba te typy miały ustawienie siedzeń 2+1, co w późniejszym etapie eksploatacji zmieniano na 1+1. W przeciwieństwie do T3 T3SUCS posiadały zamkniętą kabinę motorniczego. Ciekawostką jest to, że tramwaje T3SUCS można było łączyć w składy z klasycznymi T3.

W trakcie swojej eksploatacji tramwaje T3SUCS poddawano wielu modernizacjom. W opisie hasła T3 można o nich przeczytać.
Mara, R., "Tatra T3 1960-2000, 40 let tramwají Tatra T3" Klub Přátel Tramwaj Tatra, K-Report 2001, "Prager Straβenbahn-Frühling" w: "Strassenbahn Magazin 9/01", Straßenbahnen der Bauart Tatra i Prazske Tramvaje
opracował: Kajetan Szmuciński