Encyklopedia
Tatra T5B6
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez man
W latach 70. XX wieku firma ČKD postanowiła wyprodukować następcę tramwaju T3SU. Było to związane z tym, że tramwaje T3SU były już wozami przestarzałymi.
Dlatego też w 1976 roku przedstawiono radzieckim przedsiębiorstwom komunikacyjnym 2 prototypy tramwaju T5B6 o numerach 8009 i 8010. Były to wozy o szerokości 2,6 metra i o tyrystorowym rozruchu TV2.
Początkowo tramwaje te były testowane w Pradze, a następnie ze względu na ich szerokość, dostarczono je do Mostu, gdzie rozpoczęto ich testy na trasie szybkiego tramwaju między Mostem a Litvinov. Testy wykazały, że tramwaj posiada doskonałe warunki jezdne, jednak mimo tego do produkcji seryjnej nie doszło ze względu na wyższą cenę tego tramwaju w porównaniu z T3SU.
Z tego powodu oba tramwaje zostały w 1979 roku zakupione przez Most i kursowały tam do 1995 roku pod numerami 272 i 273. W 1995 roku, w trakcie obchodów 95. rocznicy uruchomienia komunikacji tramwajowej w Moście wóz 273 odnowiono i od tej pory służy do przejazdów okolicznościowych jako tramwaj zabytkowy.
opracował: Kajetan Szmuciński