Encyklopedia

description Tatra T5C5

dodane 2.07.2007, godz. 18:21 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 2.07.2007, godz. 19:28 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz

Tramwaj typu T5C5, którego prototyp wyprodukowano w 1978 roku był pewnym punktem wyznacznikowym wśród tramwajów wyprodukowanych przez ČKD. Powstały wtedy tramwaj T5C5 nie dość, że posiadał dość nowoczesny skład to jeszcze zamiast używanych we wszystkich wyprodukowanych wcześniej tramwajach Tatra pedałach zastosowano ręczny zadajnik jazdy.

Budapeszteńska sieć tramwajowa charakteryzuje się brakiem w przeważającej ilości pętli tramwajowych. Prawie wszystkie trasy tramwajowe kończą się ślepymi końcówkami, gdzie motorniczy przenosi się do kabiny na drugiej stronie składu i rusza w drogę powrotną. Z powodu opóźnień w dostawach z węgierskiej fabryki tramwajów „Ganz” wozów CSMG2 budapeszteński przewoźnik postanowił poszukać producenta tramwajów poza granicami Węgier. W tym celu w zimowych miesiącach lat 1975 – 1976 w stolicy Wegier Budapeszcie testowano dwa tramwaje z Brna: T3 (numer wozu 1583) i K2 (numer wozu 1013). BKV (przewoźnik budapeszteński) nie był zbytnio zachwycony tymi tramwajami więc zakłady ČKD postanowiły wyprodukować dla Budapesztu dwukierunkowe tramwaje oznaczone jako T5C5.

Pierwsze dwie sztuki wyprodukowane w 1978 roku o numerach wozów 4000 i 4001 testowano na ulicach Pragi, by następnie później dostarczyć do Budapesztu. Ich szerokość (2,5 m) wymusiła przebudowę części tras tramwajowych w Budapeszcie. Do tej pory jednak tramwaje te nie mogą się pojawiać na niektórych liniach w Budapeszcie jak np. linia 2 biegnąca po malowniczej trasie nad Dunajem docierająca do budynku parlamentu węgierskiego. Tramwaje te kursują w składach dwuwagonowych oraz trójwagonowych. Z racji tego, że każdy tramwaj posiada kabinę motorniczego tylko na jednym końcu składu dwuwagonowe połączone są tyłami (jak np. 111N).

W ciągu całej swojej eksploatacji część tramwajów T5C5 przeszła w latach 2002 – 2003 modernizację w trakcie której wymieniono elektronikę, zmodernizowano wnętrze wozu jak i kabinę motorniczego. Zamontowano również diodowe wyświetlacze. Tak zmodernizowane tramwaje oznaczono jako T5C5K.
opracował: Kajetan Szmuciński