Encyklopedia

description Tatra T6A2H

dodane 13.07.2007, godz. 22:23 przez zdjęcie profilowe użytkownika kajetansz kajetansz; zmodyfikowane 26.08.2007, godz. 16:05 przez zdjęcie profilowe użytkownika X X

Węgierskie miasto Szeged już od początku lat 90-tych XX wieku zastanawiało się nad zakupem tramwajów wyprodukowanych przez ČKD. Z tego powodu już w 1992 roku miasto sprowadziło jeden egzemplarz tramwaju T6A5, który to odbywał jazdy po sieci. Jednak jego szerokość (2,5 m) była za duża dla skrajni na zakrętach przez co z tego powodu miasto zdecydowało się na zakup węższych tramwajów.

Zakup dla miasta nowych tramwajów był niezwykle potrzebny z powodu ciągłej eksploatacji czteroosiowych tramwajów Bengali, które zbudowane na początku lat 60-tych XX wieku były przestarzałe. W 1997 roku do miasta dotarło 13 tramwajów oznaczonych T6A2H, które były dostarczone koleją. Idąc z duchem czasu tramwaje te wyposażono w drzwi odskokowe, matrycowe wyświetlacze, oraz ręczny zadajnik jazdy. Tramwaje T6A2H są jedynymi tramwajami wśród wozów z rodziny T6 o szerokości 2,2 m, które mają wszystkie drzwi o jednakowym prześwicie. Wszystkie dostarczone wozy były pomalowane w barwy przewoźnika, a więc na niebiesko-biało-czerwono z żółtym fartuchem. Takie wagony weszły do eksploatacji 8 maja 1997 roku. Początkowo kursowały jako wagony pojedyncze, dopiero od 10 sierpnia 2004 roku można je spotkać w składach na linii 1, gdzie drugi wagon w składzie ma podniesiony odbierak prądu, co jest spowodowane koegzystencją sieci tramwajowej i trolejbusowej w tym studenckim mieście.

W trakcie swojej eksploatacji tramwaje te poddano drobnym przeróbkom, gdyż w celu zwiększenia możliwości przewozowych zmniejszono w tramwajach ilość miejsc siedzących z 28 do 20. Już niedługo na ulice Szeged wyjadą składy wagonów T6A2H z doczepionymi tramwajami B6A2D przerobionymi na doczepy czynne.
opracował: Kajetan Szmuciński