Encyklopedia
Tatra T6B5SU (T3M)/Tatra-Yug T3M
dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez
man

Po odrzuceniu przez ZSRR tramwaju typu T5B6, zakłady ČKD postanowiły opracować kolejny tramwaj, który zainteresowałby radzieckich towarzyszy i zarazem stałby się następcą długo produkowanego T3SU.
Dlatego też w 1983 roku z zakładów ČKD na jazdy próbne po ulicach Pragi wyjechał pierwszy prototyp tramwaju T6B5SU z tyrystorowym rozruchem TV3. Właśnie od tego wozu rozpoczęła się produkcja tramwajów nowej generacji T6.
Budowa tramwaju wywodziła się z modelu T5B6, jednak z zastosowaniem standardowej szerokości jaką było 2,5 metra. Tramwaje te musiały być dostosowane do ostrego klimatu kontynentalnego, by były jak najmniej awaryjne. W tramwaju zastosowano wielkie okna, które można było odsunąć w ich górnych częściach. W części pasażerskiej zastosowano ustawienie krzeseł 2+1. Ciekawostką jest to, że tramwaje T6B5SU mimo, iż mogły kursować w „trójskładach” to nigdy nie eksploatowano ich w taki sposób.
W 1984 roku oba prototypy zostały dostarczone do Moskwy, gdzie otrzymały numery 0001 i 0002. Jednak we wrześniu 1994 roku oba wozy przenumerowano na 0301 i 0302 i przemalowano. Do dzisiaj kursują one po ulicach stolicy Rosji.
Tramwaje T6B5SU trafiły do produkcji seryjnej w 1985 roku, kiedy to do radzieckich miast w dalszym ciągu dostarczano tramwaje T3SU. Wartym odnotowania jest fakt, że mimo fabrycznego oznaczenia tramwaju jako T6B5SU w wielu miastach oznaczano je jako T3M. Fama głosi, że oznaczenie to stosowano, by radzieckie przedsiębiorstwa nie bały się nowych wozów. Po rozpadzie ZSRR tramwaje T6B5 wyprodukowane w latach 1991–1992 dostarczono dopiero 2 lata później.
Tramwaje T6B5SU na licencji
W 1993 roku w Dniepropietrowsku powstało ukraińsko-czeskie konsorcjum Tatra-Yug w celu produkcji tramwajów. Początkowo jego zadaniem było składanie dostarczonych części tramwaju T6B5SU w jeden tramwaj, który oznaczano jako T3M, a następnie samodzielna produkcja takich wozów. Do 2002 roku konsorcjum wyprodukowało 35 sztuk T3M dla 5 ukraińskich miast. Na bazie tych wozów wyprodukowano również tramwaje oznaczone jako typ K1, a na jego bazie w 2006 roku zaprezentowano model K-1M8. W celu lepszego ich zobrazowania, warto porównać wozy K1 do 204WrAs, a K-1M8 do 205WrAs.
Opowieść o tramwajach T6B5 nie zamyka się jednak na konsorcjum Tatra-Yug, gdyż w 2003 roku wyprodukowano w Ostrawie 10 tramwajów T6B5, które sprzedano do Iżewska.
Eksploatacja tramwajów T6B5SU na Białorusi
Mińsk
W latach 1990–1996 dostarczono w dwóch partiach wszystkie 24 tramwaje T6B5SU.
Eksploatacja tramwajów T6B5SU na Łotwie
Ryga
W latach 1988–1990 dostarczono wszystkie 62 tramwaje T6B5SU. Ciekawostką jest to, że posiadają one pałąkowy odbierak prądu.
Eksploatacja tramwajów T6B5SU w Rosji
Barnauł
W latach 1985–1989 dostarczono 108 tramwajów T6B5SU. Na przełomie 1992 i 1993 roku zamieniono 10 fabrycznie nowych tramwajów KTM8 na 10 używanych T6B5SU z Nowokuźniecka. W latach 90. jedna sztuka T6B5SU została przekazana do Jekaterynburga.
Iżewsk
W latach 1987–1991 do miasta trafiło 35 tramwajów T6B5SU. W 2003 roku dostarczono z Ostrawy 10 tramwajów T6B5, które od 1996 roku czekały w zakładach Tatra-Yug na montaż.
Jekaterynburg
W latach 1987–1989 dostarczono 34 wagony T6B5SU. W 1993 roku dostarczono 22 wagony z Ufy, a na przełomie 1994–1995 10 wozów z Władykaukazu. Dodatkowo w latach 90. przybył jeden wagon z Bernauł.
Kursk
W latach 1987–1989 dostarczono wszystkie 75 tramwajów T6B5SU.
Lipieck
W latach 1988–1989 dostarczono wszystkie 45 tramwajów T6B5SU.
Niżny Nowogród
W latach 1988–1989 dostarczono 25 tramwajów T6B5SU. W 1993 roku z Ufy dostarczono 7 takich wozów.
Nowokuźnieck
W roku 1989 dostarczono 15 tramwajów T6B5SU. 10 wymieniono na przełomie 1992 i 1993 roku na fabrycznie nowe KTM8 z Bernauł. Pozostałe 5 zezłomowano do 1996 roku.
Orzeł
W latach 1989–1990 dostarczono wszystkie 14 tramwajów T6B5SU.
Rostów nad Donem
W latach 1988–1989 dostarczono wszystkie 40 tramwajeów T6B5SU.
Samara
W latach 1989–1993 dostarczono wszystkie 48 tramwajów T6B5SU.
Tuła
W latach 1988–1989 dostarczono 75 tramwajów T6B5SU. W 1996 roku dostarczono jeszcze dwa fabrycznie nowe egzemplarze.
Twer
W latach 1985–1988 dostarczono wszystkie 35 tramwajów T6B5SU.
Ufa
W 1988 roku dostarczono wszystkie 30 tramwajów T6B5SU. W 1993 roku 22 wozy przekazano do Jekaterynburga i 7 do Niżnego Nowogrodu. Ostatni pozostały wóz został zezłomowany, tak więc miasto nie ma żadnego tramwaju T6B5SU.
Uljanowsk
W latach 1988–1990 dostarczono wszystkie 45 tramwajów T6B5SU.
Władykaukaz
W 1988 roku dostarczono wszystkie 20 tramwajów T6B5SU. Na przełomie 1994 i 1995 roku 10 z nich oddano do Jekaterynburga.
Wołgograd
W latach 1987–1989 dostarczono wszystkie 10 tramwajów T6B5SU.
Woroneż
W 1989 roku dostarczono wszystkie 12 tramwajów T6B5SU, które odstawiono w 2002 roku.
Eksploatacja tramwajów T6B5SU na Ukrainie
Charków
W latach 1988–1990 dostarczono wszystkie 55 tramwajów T6B5SU.
Dnieprodzierżyńsk
W 1996 roku dostarczono 4 wagony typu T3M, a w 2000 roku miasto otrzymało jeszcze jedną sztukę.
Dniepropietrowsk
W 1996 roku dostarczono 6 sztuk tramwajów T3M, a w 2002 roku kolejne 6 sztuk.
Donieck
W 2003 roku z zakładów Tatra-Yug dostarczono 8 tramwajów T3M, z których 2 ostatnie z dostawy posiadały elektronikę odpowiadającą wozom K1.
Kijów
W latach 1985–1990 dostarczono wszystkie 95 tramwajów T6B5SU. W 1994 dostarczono z zakładów Tatra-Yug 2 sztuki T3M.
Krzywy Róg
W 1993 roku do miasta dotarła jedna sztuka tramwaju T6B5SU wyprodukowanego w 1991 roku. Rok później tramwaj przekazano do Zaporoża.
Mikołajów
W 2000 roku dostarczono pierwszy egzemplarz tramwaju T3M, a rok później kolejne dwie sztuki.
Odessa
Miasto posiada tylko jedną sztukę T3M dostarczoną w 1999 roku.
Zaporoże
W latach 1988–1992 dostarczono 42 tramwaje T6B5SU. W 1994 roku do miasta trafił jeden wóz T6B5SU z Krzywego Rogu. Na przełomie 1995 i 1996 roku do miasta trafiło 8 sztuk wozów T3M.
Eksploatacja tramwajów T6B5SU w Uzbekistanie
Taszkent - Gdy do wielu przedsiębiorstw dotarła spora ilość tramwajów, do Taszkentu pierwszy tramwaj T6B5SU dotarł w 1991 roku, a kolejne 99 w latach 1994–1999.
opracował: Kajetan Szmuciński