Encyklopedia

Tatra T6B5SU (T3M)/Tatra-Yug T3M

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez man

06.07.2007
Dodano informację o eksploatacji tramwajów <b>T6B5SU</b> i <b>T3M</b>. kajetansz

Po odrzuceniu przez ZSRR tramwaju typu T5B6, zakłady ČKD postanowiły opracować kolejny tramwaj, który zainteresowałby radzieckich towarzyszy i zarazem stałby się następcą długo produkowanego T3SU.

Dlatego też w 1983 roku z zakładów ČKD na jazdy próbne po ulicach Pragi wyjechał pierwszy prototyp tramwaju T6B5SU z tyrystorowym rozruchem TV3. Właśnie od tego wozu rozpoczęła się produkcja tramwajów nowej generacji T6.

Budowa tramwaju wywodziła się z modelu T5B6, jednak z zastosowaniem standardowej szerokości jaką było 2,5 metra. Tramwaje te musiały być dostosowane do ostrego klimatu kontynentalnego, by były jak najmniej awaryjne. W tramwaju zastosowano wielkie okna, które można było odsunąć w ich górnych częściach. W części pasażerskiej zastosowano ustawienie krzeseł 2+1. Ciekawostką jest to, że tramwaje T6B5SU mimo, iż mogły kursować w „trójskładach” to nigdy nie eksploatowano ich w taki sposób.

W 1984 roku oba prototypy zostały dostarczone do Moskwy, gdzie otrzymały numery 0001 i 0002. Jednak we wrześniu 1994 roku oba wozy przenumerowano na 0301 i 0302 i przemalowano. Do dzisiaj kursują one po ulicach stolicy Rosji.

Tramwaje T6B5SU trafiły do produkcji seryjnej w 1985 roku, kiedy to do radzieckich miast w dalszym ciągu dostarczano tramwaje T3SU. Wartym odnotowania jest fakt, że mimo fabrycznego oznaczenia tramwaju jako T6B5SU w wielu miastach oznaczano je jako T3M. Fama głosi, że oznaczenie to stosowano, by radzieckie przedsiębiorstwa nie bały się nowych wozów. Po rozpadzie ZSRR tramwaje T6B5 wyprodukowane w latach 1991–1992 dostarczono dopiero 2 lata później.

Tramwaje T6B5SU na licencji

W 1993 roku w Dniepropietrowsku powstało ukraińsko-czeskie konsorcjum Tatra-Yug w celu produkcji tramwajów. Początkowo jego zadaniem było składanie dostarczonych części tramwaju T6B5SU w jeden tramwaj, który oznaczano jako T3M, a następnie samodzielna produkcja takich wozów. Do 2002 roku konsorcjum wyprodukowało 35 sztuk T3M dla 5 ukraińskich miast. Na bazie tych wozów wyprodukowano również tramwaje oznaczone jako typ K1, a na jego bazie w 2006 roku zaprezentowano model K-1M8. W celu lepszego ich zobrazowania, warto porównać wozy K1 do 204WrAs, a K-1M8 do 205WrAs.

Opowieść o tramwajach T6B5 nie zamyka się jednak na konsorcjum Tatra-Yug, gdyż w 2003 roku wyprodukowano w Ostrawie 10 tramwajów T6B5, które sprzedano do Iżewska.

Eksploatacja tramwajów T6B5SU na Białorusi

Mińsk 

W latach 1990–1996 dostarczono w dwóch partiach wszystkie 24 tramwaje T6B5SU.

Eksploatacja tramwajów T6B5SU na Łotwie

Ryga

W latach 1988–1990 dostarczono wszystkie 62 tramwaje T6B5SU. Ciekawostką jest to, że posiadają one pałąkowy odbierak prądu.

Eksploatacja tramwajów T6B5SU w Rosji

Barnauł

W latach 1985–1989 dostarczono 108 tramwajów T6B5SU. Na przełomie 1992 i 1993 roku zamieniono 10 fabrycznie nowych tramwajów KTM8 na 10 używanych T6B5SU z Nowokuźniecka. W latach 90. jedna sztuka T6B5SU została przekazana do Jekaterynburga.

Iżewsk

W latach 1987–1991 do miasta trafiło 35 tramwajów T6B5SU. W 2003 roku dostarczono z Ostrawy 10 tramwajów T6B5, które od 1996 roku czekały w zakładach Tatra-Yug na montaż.

Jekaterynburg

W latach 1987–1989 dostarczono 34 wagony T6B5SU. W 1993 roku dostarczono 22 wagony z Ufy, a na przełomie 1994–1995 10 wozów z Władykaukazu. Dodatkowo w latach 90. przybył jeden wagon z Bernauł.

Kursk

W latach 1987–1989 dostarczono wszystkie 75 tramwajów T6B5SU.

Lipieck

W latach 1988–1989 dostarczono wszystkie 45 tramwajów T6B5SU.

Niżny Nowogród

W latach 1988–1989 dostarczono 25 tramwajów T6B5SU. W 1993 roku z Ufy dostarczono 7 takich wozów.

Nowokuźnieck

W roku 1989 dostarczono 15 tramwajów T6B5SU. 10 wymieniono na przełomie 1992 i 1993 roku na fabrycznie nowe KTM8 z Bernauł. Pozostałe 5 zezłomowano do 1996 roku.

Orzeł

W latach 1989–1990 dostarczono wszystkie 14 tramwajów T6B5SU.

Rostów nad Donem

W latach 1988–1989 dostarczono wszystkie 40 tramwajeów T6B5SU.

Samara

W latach 1989–1993 dostarczono wszystkie 48 tramwajów T6B5SU.

Tuła

W latach 1988–1989 dostarczono 75 tramwajów T6B5SU. W 1996 roku dostarczono jeszcze dwa fabrycznie nowe egzemplarze.

Twer

W latach 1985–1988 dostarczono wszystkie 35 tramwajów T6B5SU.

Ufa

W 1988 roku dostarczono wszystkie 30 tramwajów T6B5SU. W 1993 roku 22 wozy przekazano do Jekaterynburga i 7 do Niżnego Nowogrodu. Ostatni pozostały wóz został zezłomowany, tak więc miasto nie ma żadnego tramwaju T6B5SU.

Uljanowsk

W latach 1988–1990 dostarczono wszystkie 45 tramwajów T6B5SU.

Władykaukaz

W 1988 roku dostarczono wszystkie 20 tramwajów T6B5SU. Na przełomie 1994 i 1995 roku 10 z nich oddano do Jekaterynburga.

Wołgograd

W latach 1987–1989 dostarczono wszystkie 10 tramwajów T6B5SU.

Woroneż

W 1989 roku dostarczono wszystkie 12 tramwajów T6B5SU, które odstawiono w 2002 roku.

Eksploatacja tramwajów T6B5SU na Ukrainie

Charków

W latach 1988–1990 dostarczono wszystkie 55 tramwajów T6B5SU.

Dnieprodzierżyńsk

W 1996 roku dostarczono 4 wagony typu T3M, a w 2000 roku miasto otrzymało jeszcze jedną sztukę.

Dniepropietrowsk

W 1996 roku dostarczono 6 sztuk tramwajów T3M, a w 2002 roku kolejne 6 sztuk.

Donieck

W 2003 roku z zakładów Tatra-Yug dostarczono 8 tramwajów T3M, z których 2 ostatnie z dostawy posiadały elektronikę odpowiadającą wozom K1.

Kijów

W latach 1985–1990 dostarczono wszystkie 95 tramwajów T6B5SU. W 1994 dostarczono z zakładów Tatra-Yug 2 sztuki T3M.

Krzywy Róg

W 1993 roku do miasta dotarła jedna sztuka tramwaju T6B5SU wyprodukowanego w 1991 roku. Rok później tramwaj przekazano do Zaporoża.

Mikołajów

W 2000 roku dostarczono pierwszy egzemplarz tramwaju T3M, a rok później kolejne dwie sztuki.

Odessa

Miasto posiada tylko jedną sztukę T3M dostarczoną w 1999 roku.

Zaporoże

W latach 1988–1992 dostarczono 42 tramwaje T6B5SU. W 1994 roku do miasta trafił jeden wóz T6B5SU z Krzywego Rogu. Na przełomie 1995 i 1996 roku do miasta trafiło 8 sztuk wozów T3M.

Eksploatacja tramwajów T6B5SU w Uzbekistanie

Taszkent - Gdy do wielu przedsiębiorstw dotarła spora ilość tramwajów, do Taszkentu pierwszy tramwaj T6B5SU dotarł w 1991 roku, a kolejne 99 w latach 1994–1999.

opracował: Kajetan Szmuciński

Producent:
ČKD, Tatra-Yug
Model:
T6B5SU (T3M), T3M
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (4-4-4)
Długość:
15,3 m
Szerokość:
2,5 m
Wysokość:
3,145 m
Liczba osi:
4
Wysokość podłogi:
900 mm
Liczba i moc silników:
4 x 45 kW
Liczba miejsc siedzących:
40
Liczba miejsc ogółem:
168
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie