Encyklopedia

Termometr elektroniczny

dodane przez jas59; zmodyfikowane przez man

30.03.2022
Dodano informacje o monitorach firmy Pixel oraz uzupełniono informacje do 2022 roku man

Tablica wewnętrzna z kierunkiem - ETM-38 [R&G Mielec]

zdjęcie
Pierwszy elektroniczny "termometr" z prawdziwego zdarzenia
Tablica typu ETM-38 produkcji R&G Mielec jest tablicą opartą na matrycy LCD. Znajduje zastosowanie jako tablica wewnętrzna systemu informacji pasażerskiej oraz jako tablica reklamowa.

Wysokiej rozdzielczość matryca „połówkowa” Full HD pozwala na wyświetlanie w kolorze tekstu, grafiki, animacji i przewijania tekstu. W urządzeniu zastosowano technologię podświetlania matrycy w oparciu o diody LED, dzięki czemu uzyskano bardzo wysoki poziom luminancji bez konieczności podnoszenia poboru mocy. Ponadto tablica posiada zaawansowany system kontroli, czuwający nad właściwą pracą tablicy.

Aktywny system regulacji parametrów obrazu zapewnia wygodę oraz zmniejsza zapotrzebowanie na energię uzależniając moc podświetlenia od warunków oświetlenia panujących w pojeździe.

zdjęcie
Termometr elektroniczny ETM-38 zamontowany w Moderusie #603
Konstrukcja mechaniczna oparta na stalowej ramie zapewnia niezbędną wysoką sztywność zamocowania matrycy, co jest szczególnie istotne przy dużych gabarytach tablicy. Szybą czołowa została wykonaną z grubego hartowanego szkła. Urządzenie to przewidziane jest do współpracy ze sterownikami tablic reklamowych typu MSTR. Duże możliwości graficzne sterownika MSTR-x , opartego o komputer przemysłowy, pozwalają na wizualizację całej trasy przejazdu.

W szczególności tablica ETM-38 może w sposób dynamiczny prezentować informacje w postaci tzw. „choinki”, uzupełnionej o dodatkowe informacje zaprogramowane przez przewoźnika.

Tablica R&G ETM-38 pojawiła się w autobusach z zajezdni Police - po dwie w MAN-ach NG323 778-781 oraz po jednej w MAN-ach NL283 3049-3050.

Termometry ETM-38 firmy R&G zostały zamontowane również w dwóch szczecińskich Moderusach Beta MF 25 AC 603 i 604, a także wszystkich dwukierunkowych Moderusach MF 29 AC BD.

Monitor LCD MIP 22 [Pixel]

zdjęcie
"Termometr" elektroniczny przed wgraniem nowego oprogramowania
Monitor MIP 22 od firmy Pixel to jeden z elementów tzw. dynamicznej informacji pasażerskiej dostępnej dla pasażerów wewnątrz pojazdu. Na ekranie mogą pojawiać się treści indywidualnie definiowane przez użytkownika takie jak: numer linii, kierunek, kolejność przystanków na linii, nazwa aktualnego/następnego przystanku, możliwość przesiadek, czy data i godzina. Ekran znajduje również zastosowanie jako urządzenie do prezentowania reklam. Urządzenie zabudowano w wandaloodpornej obudowie odpornej na wstrząsy.

W szczecińskiej komunikacji miejskiej ekrany MIP 22 pojawiły się po raz pierwszy w 2010 roku za sprawą zajezdni Dąbie, która to wyposażyła w nie nowe Solarisy Urbino 18 z serii 2059-2068. We wnętrzu znalazły się dwa LCD - jeden w członie A oraz jeden w członie B. 

Od tejże dostawy, monitory LCD zostały stałym elementem informacji pasażerskiej, montowanym w fabrycznie nowych autobusach w szczecińskich zajezdniach.

zdjęcie
Nowa jakość w dziedzinie informacji pasażerskiej
Niespełna rok później, do SPA Klonowica przyjechało dziesięć nowych Solarisów Urbino 12 i cztery nowe Solarisy Urbino 18, które jako pierwsze w zajezdni wyposażono w monitory MIP 22. W solowych „jamnikach” zastosowano jeden ekran, zaś w przegubowych po dwa - jeden na każdy człon (analogicznie do sąsiedniej zajezdni).

Różnicą było umiejscowienie monitorów LCD - w dąbskiej zajezdni ekrany montowano pod sufitem - za drzwiami kabiny kierowcy oraz od razu za przegubem, natomiast w zajezdni Klonowica znajdowały się na bocznej szybie koło drugich i trzecich drzwi.

zdjęcie
Nowość w Solarisie Urbino 12 #2013
Dąbska zajezdnia w ekrany MIP 22 wyposażyła również część używanych pojazdów - były to m.in.:

Po wycofaniu Volvo ekrany zostały przeniesione do Solarisów Urbino 12 z serii 2011-2014.  

Monitor XID 230 [Pixel]

zdjęcie
Na ekranach ciekłokrystalicznych zamontowanych w Solarisach IV generacji pojawiła się nowa szata graficzna
Monitor XID 230 firmy Pixel stworzono na bazie kolorowej matrycy LCD o przekątnej ekranu 23 cale. Matryca została wykonana w technologii TFT, jednocześnie podświetlanej diodami LED, co ma za zadanie zapewnić wysoki współczynnik jasności ekranu. 

Ekran może być użytkowany zarówno jako tablica wewnętrzna (tzw. termometr pasażerski) w systemie informacji pasażerskiej, a także jednocześnie jako urządzenie do wyświetlania reklam lub dowolnie zdefiniowanych treści.   

Monitor XID 230 został również wyposażony w wyjście audio, które może służyć do emisji dźwięku.

Ekran jest stałym elementem informacji pasażerskiej w nowych autobusach z zajezdni Dąbie począwszy od 2017 roku, a także od 2018 roku jest stosowany w fabrycznie nowych autobusach, które są użytkowane przez klonowicką zajezdnię.

W obydwu zajezdniach monitory montowane są pod sufitem - w pojazdach przegubowych dwa - jeden za drzwiami kabiny kierowcy oraz jeden za przegubem, zaś w „solówkach” wyłącznie jeden za drzwiami kabiny kierującego.

Zajezdnia Dąbie w XID 230 wyposażyła również niektóre z autobusów używanych - m.in. Solarisy Urbino 18 sprowadzone z Monachium oraz Mercedesy-Benz O530G pochodzące z Krefeld. 

na podstawie: R&G opracował: Janusz Światowy jas59

na podstawie Pixel opracował: man

Dane techniczne tablicy ETM-38

Rozdzielczość - 1920x502px
Matryca - TFT, 38"
Technologia podświetlenia - LED
Znamionowe napięcie zasilania - 24 V DC
Zakres napięcia zasilania - 16,8 ÷ 33 V
Maksymalny pobór mocy - 140 W
Zakres temperatur pracy - -20°C ÷ +50°C
Luminancja - 1000 cd/m2
Wymiary gabarytowe - 1017 x 329 x 100 mm
Masa - 19 kg
Interfejsy - DVI, VGA