Encyklopedia

description Pętla tramwajowo-autobusowa Turkusowa

dodane 15.04.2015, godz. 16:19 przez zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59; zmodyfikowane 16.03.2020, godz. 17:47 przez zdjęcie profilowe użytkownika man man

22.08.2019
Poprawiono niektóre frazy tekstu zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
02.09.2018
Dodano informację o części autobusowej pętli i budowie oświetlenia zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59
17.08.2015
Dodano informacje o przejeździe tramwaju na prawobrzeże zdjęcie profilowe użytkownika jas59 jas59

Historia pętli


zdjęcie
W kwietniu 2013 roku podpisano umowę na budowę linii tramwajowej na odcinku od Basenu Górniczego do osiedla Słonecznego na zapleczu marketu „Selgros”. Pętla Turkusowa jest elementem składowym tej trasy. Powstawała ona od kwietnia 2013 do kwietnia 2015 roku.

zdjęcie
Jest pętlą pośrednią, bo dalszy ciąg budowy SST ma biec dalej, aż do Kijewa. Zgodnie z projektem, poprowadzono torowiska trasy SST pod istniejącym wiaduktem linii kolejowej numer 351 (E- 59) Szczecin Główny - Szczecin Dąbie - Świnoujście – Poznań na odcinku między stacjami Szczecin Dąbie i Szczecin Zdroje.

Jak wygląda Turkusowa?


zdjęcie
Pętla składa się z czterech peronów przeznaczonych dla tramwajów. Na terenie pętli znajduje się przejście dla pieszych pod torami tramwajowymi, wraz z pochylniami dla osób niepełnosprawnych.

Pętla przeznaczona jest również dla autobusów - dla nich wybudowano w kształcie prostokąta pięć peronów (w tym jeden dla wysiadających).  Na Turkusowej postawiono również budynek socjalno - kasowy i budynek podstacji zasilający trakcję napowietrzną. Wybudowano także chodniki biegnące pod wiaduktem linii numer 351, jak również od strony ulicy Turkusowej pod wiaduktem nieużywanej trasy kolejowej biegnącej do elektrociepłowni.

Aby zachęcić kierowców samochodów - przy pętli powstał parking dla samochodów osobowych na 60 miejsc, zadaszony parking Bike&Ride dla rowerów i drogi dla nich. Na Turkusowej postawiono również dwie automatyczne toalety.


zdjęcie
17 sierpnia 2015 roku miał miejsce pierwszy przejazd techniczny tramwaju po nowej trasie do pętli przejazd, który miał zakończyć odbiór całkowity inwestycji. Tego dnia testowano pojedynczy wagon Tatra KT4DT.

zdjęcie
 
18 sierpnia 2015 odbyły się przejazdy wagonów typu Swing i Moderus Beta, by zyskać pewność, że wszystkie typy wagonów pokonają całą trasę bezkolizyjnie.


Początkowo pętla została oddana tylko dla tramwajów, które od 29 sierpnia 2015 roku rozpoczęły kursowanie na nowej trasie. Początkowo były to linie 2 i 8, jednak w czerwcu 2016 roku do pętli z Basenu Górniczego przedłużono także linię 7.  
zdjęcie


29 stycznia 2018 roku do pętli poprowadzono również linie autobusowe. Początkowo były to linie 54, 55, 65, 71, 79, 84 oraz 91.


Obecnie na pętli swój bieg kończą i zaczynają linie tramwajowe: 

I autobusowe:

Na podstawie informacji własnych opracował: Janusz Światowy
aktualizacja: man