Encyklopedia

description Volvo 7000

dodane 28.06.2005, godz. 11:38 przez zdjęcie profilowe użytkownika konjo konjo; zmodyfikowane 10.12.2006, godz. 0:46 przez zdjęcie profilowe użytkownika LLUZNIAK LLUZNIAK

W roku 1995 Volvo Bus Corporation oraz Carrus (obecnie Volvo Bus Finland Oy) zdecydowały o utworzeniu na terenie Polski spółki joint-venture. W wyniku podjętej decyzji swoją działalność zapoczątkowała firma Volvo Bus Poland (obecnie Volvo Polska Sp. z o. o.). Początkowo wydział autobusowy mieścił się w halach zajmowanych przez montownie samochodów ciężarowych, ale błyskawicznie bo już 1996 roku uruchomiono nową fabrykę gotowych autobusów. Było to przełomowe wydarzenie w historii szwedzkiego koncernu ponieważ dotychczas sprzedawano podwozia, bądź zlecano ich doposażenie innym, często zależnym od Volvo firmom m.in.: Ajokki, Carrus, Saffle czy Steyr. Kompletne pojazdy sprzedawano prawie wyłącznie na rynek skandynawski. Prace ruszyły pełną parą, a gama oferowanych modeli zaczęła się szybko rozrastać. Do pierwotnie produkowanych wysokopodłogowych przegubowych B10MA / N204 i niskowejściowych solowych B10BLE wkrótce dołączyły B10BLE 6x2, B10L oraz B10LA. W roku 1998 w związku z dużym popytem na konstrukcje niskopodłogowe oraz utworzeniem europejskiego centrum produkcji Volvo we Wrocławiu w ofercie pojawił się nowy autobus trzeciej generacji oznaczony symbolem 7000. Krajowa premiera była opóźniona w stosunku do światowej, a szerokie grono publiczności i zainteresowanych przewoźników miało okazje zapoznać się z nowością szwedzkiego koncernu w 1999 roku na IV Wystawie Komunikacji Miejskiej w Łodzi. Nowa rodzina 7000 została opracowana przy współpracy inżynierów ze Szwecji, Austrii i Polski, zrezygnowano z tworzenia licznych wersji i tak w ofercie pozostały dostępne wyłącznie odmiany 12 i 18 metrowe oraz oparte na ich konstrukcji trolejbusy.

Szkielet i poszycie zewnętrzne pojazdu wykonane są ze stali nierdzewnej, ściany przednia i tylna z tworzyw sztucznych, a dach w zależności od preferencji klienta może być wytworzony z laminatów lub aluminium. W procesie produkcji wyeliminowano spawanie, a elementy nadwozia łączone są metodą klejenia. W połączeniu z użyciem stali kwasoodpornej w dolnej części autobusu i bitumicznego zabezpieczenia podwozia konstrukcja jest bardzo odporna na korozję, a minimalną trwałość Volvo 7000 ocenia się na 15-20 lat.

Stylistyka zewnętrzna pojazdu na tle osiągnięć konkurencji jest dość konserwatywna, choć z drugiej strony można to uznać za pewien atut, wszak przy długim okresie eksploatacji wszelkie ekstrawagancje szybko przestają być modne. Jednym z takich kompromisowych rozwiązań jest zastosowanie osadzonej na uszczelkach szyby przedniej. Konstruktorzy Volvo uznali, że przy sporych drganiach i dużej powierzchni szyba wklejana mogłaby mieć tendencje do pękania.

Część mechaniczną stanowi nowej generacji silnik Volvo D7C (6 cylindrów, 7,3 litra, 250 KM) ustawiony pionowo na zwisie tylnym. Jednostka napędowa spełnia warunki najnowszej europejskiej normy czystości spalin Euro3. Autobusy wyposażane są w automatyczne skrzynie biegów produkcji Voith (D864.3 E, czterobiegowa) lub ZF (5 HP 502 N, pięciobiegowa). Zużycie paliwa wg świadectwa homologacji wynosi 27,6 litrów/100 km, natomiast realna wartość zmierzona na ulicach Poznania podczas BusEuroTest 2004 zamknęła się w około 41,5 litrów/100 km. Wzorem innych nowoczesnych konstrukcji informacje o pracy podzespołów zbierane są za pośrednictwem magistrali CAN-Bus, występującej w specyficznej dla Volvo odmianie Multiplex. Dla zapewnienia wygody i bezpieczeństwa pasażerom oraz dla potrzeb osób niepełnosprawnych podłogę zawieszono pneumatycznie na wysokości 340 mm (320 mm na zwisie przednim) z możliwością wykonania „przyklęku” w systemie ECAS (90 mm), a nad spokojem podróży czuwają systemy mające nie dopuścić do poślizgów przy hamowaniu (ABS) i przyśpieszaniu (ASR).
Wnętrze pojazdu może pomieścić 108 pasażerów, z czego w zależności od wersji wyposażenia 28 do 36 na miejscach siedzących. Zastosowano znane z wcześniejszych modeli Volvo fotele wandaloodporne, w nowszych autobusach zastąpione modelem 6 MV wyprodukowanym przez firmę Ster. Dość ciekawie poradzono sobie z problemem zabierania miejsc siedzących przez wieżę opierając dwa siedziska na zabudowie silnika. Podobnie jak w konkurencyjnych autobusach trzeciej generacji podsufitkę o łagodnych liniach zamontowano wysoko poza zasięgiem potencjalnego wandala. Zgodnie z nowymi trendami połączono ją z szyną podtrzymującą łukowate poręcze. Rozplanowanie układu wnętrza jest dość ciasne, dodatkowo wrażenie to potęgują: podwójne rzędy foteli, duże zabudowy przednich nadkoli i małe miejsce dla pasażerów z wózkami. Do środka można się dostać przez 3 pary szerokich drzwi (układ 2-2-2), dostępnych na życzenie w różnych wersjach mechanizmu i konfiguracji. Obraz zastosowanych rozwiązań dopełniają charakterystyczna dla Volvo kabina typu półotwartego z możliwością regulacji kąta pochylenia pulpitu i kierownicy, dobrze znane prostokątne lufciki (w nowszych wersjach zastąpione oknami przesuwnymi) i cztery potężne wentylatory zapewniające sztuczną wymianę powietrza w pojeździe.

Obecnie Volvo 7000 nie jest już produkowane, zostało zastąpione modelem 7700, zmiany są na tyle kosmetyczne, że w zasadzie przeciętnemu pasażerowi trudno odróżnić oba autobusy. Nowe oznaczenie wprowadzono w celu unifikacji nazewnictwa ponieważ w innych seriach siódemka na drugiej pozycji oznacza nadwozie wykonane ze stali nierdzewnej. Dodatkowo przystosowano się do wymagań dyrektywy Unii Europejskiej 2001/85/EC określającej warunki zabudowy i rozmieszczenia elementów wnętrza.

W Polsce najnowszy produkt szwedzkiego koncernu służy w sieciach komunikacyjnych: Gdyni, Kalisza, Łodzi, Łomży, Siedlec oraz Wrocławia. Pojedyncze egzemplarze są także na stanie PKSu Bielsko-Biała (dawny tester) oraz firmy Wiraż-Bus ze Swarzędza. W Szczecinie Volvo 7000 testowano we Wrześniu 2002 roku (nr rejestracyjny WWW 1874), został jednak oceniony niezbyt przychylnie. Częściowo z podowu dość niedokładnego montażu ww. egzemplarza. W ogłoszonym dnia 20.09.2002 przetargu na dostawę 10 autobusów dla SPA Klonowica i SPA Dąbie zwyciężył MAN Bus Polska Sp. z o. o. który dostarczył pojazy NL223. Tym samym współpraca z Volvo trwająca od 1994 roku została zerwana i chwilo nic nie wskazuje na szybką zmianę sytuacji.
na podstawie: Infobus, Volvo Autobusy Polska, IGKM, Truck and Bus,
Wrocławpresse oraz informacji własnych
opracował: konjo