Encyklopedia

Pragoimex/Aliance TW Team Vario LF2/2 IN

dodane przez fan004

Vario LF2/2 IN to dwukierunkowy, przegubowy, częściowo niskopodłogowy wagon silnikowy wyprodukowany przez czeskie konsorcjum Aliance TW Team pod przewodnictwem firmy Pragoimex. Pojazd wywodzi się od jednokierunkowej wersji Vario LF2 plus, a wyglądem przypomina niskopodłogowy EVO2. Cztery sztuki wyprodukowano w latach 2013–2014 i dostarczono do Pilzna.

Jest to dwuczłonowy pojazd, w którym udział niskiej podłogi wynosi 43%. Nie odróżnia go to od jednokierunkowego protoplasty – modelu LF2 plus. Również tutaj wysokość podłogi w części niskopodłogowej wynosi 350 mm nad szyną, a na krańcach pojazdu oraz nad środkowym wózkiem 860 mm. Nadwozie opiera się na trzech wózkach napędowych typu „Komfort +”. Na każdym wózku zamontowano po dwa silniki asynchroniczne prądu zmiennego typu TAM 1003C/R o mocy 80 kW każdy. Daje to pojazdowi duże przyspieszenie oraz pozwala na osiąganie prędkości 65 km/h. Wyposażenie elektryczne dostarczyła Škoda Electric. Zainstalowano między innymi systemy rekuperacji energii.

Z zewnątrz wagon znacząco różni się od wersji jednokierunkowej. Zrezygnowano z wyglądu zaprojektowanego przez Františka Pelikána, a wykorzystano projekt czoła pojazdu firmy PO, charakterystyczny dla niskopodłogowych pojazdów EVO2. Zastąpiono również dzrwi typem wychylno-przesuwnych, które tworzą parzysty układ 1-2-2-1 na obu burtach pojazdu. Trzeba było zrezygnować również z wielu miejsc siedzących i zmienić ich układ. Ich liczba ostatecznie wyniosła 40 stałe i 4 składane. W częściach niskopodłogowych znajdują się również po dwa miejsca dla wózków dziecięcych i inwalidzkich. 

Eksploatacja

W Pilźnie pierwszy z czterech zamówionych pojazdów wyjechał na jazdy próbne 3 października 2013 roku. Po przeprowadzeniu koniecznych testów pierwsza „Inka”, bo tak pojazd nazwali Pilzeńczycy ze względu na oznaczenie IN, regularne kursy rozpoczęła 21 października 2013 roku. Kolejne trzy pojazdy zadebiutowały po Nowym Roku. Otrzymały numery boczne #361, #362, #363 i #366. 

Mimo braku typowych krańcówek w Pilźnie wagony planuje się wykorzystywać w trakcie remontów na skróconych trasach, bez konieczności nawrotu na pętli. Podobne zamysły pojawiły się w Szczecinie, gdy pod koniec 2019 roku zapowiadano zakup dwukierunkowych tramwajów w przyszłości. W Pilźnie obecnie pojawiają się one głównie na liniach 1 i 2.

na podstawie wikipedia.org, www.pragoimex.cz, plzensketramvaje.cz, phototrans.eu
opracował Wojciech Szłapacki ( fan004)