Encyklopedia
Pragoimex/Aliance TW Team Vario LF3
dodane przez fan004
LF3 to drugi w rodzinie Vario pojazd wyprodukowany przez czeskie konsorcjum Aliance TW Team pod przewodnictwem firmy Pragoimex. Jest to jednokierunkowy, trójczłonowy, ośmioosiowy wagon silnikowy, o udziale niskiej podłogi wynoszącym 50%. Dwa pojazdy tego typu wyprodukowano w latach 2006–2007 i dostarczono do Ostrawy, gdzie do dzisiaj są eksploatowane.
Korpus VarCB3LF3 wzorowany jest na powstałym dwa lata wcześniej wagonie LF. Składa się z trzech członów, z których wszystkie są niskopodłogowe w części środkowej (podłoga 350 mm nad szyną). Na początku i końcu pojazdu, a także nad wózkami wysokość podłogi wynosi 860 mm. Nadwozie oparte jest na czterech wózkach typu „Komfort”, z których wszystkie są napędowe. Każdą oś napędza asynchroniczny silnik prądu przemiennego typu TAM 1004C/R o mocy 90 kW. Wyposażenie elektryczne TV Europuls, dostarczone przez firmę Cegelec, zainstalowano w czterech kontenerach na dachu pojazdu. Zamontowano tam też półpantograf Stemmann Fb800 przeznaczony do odbioru prądu z sieci o napięciu 600 V. W oddzielonej kabinie motorniczego znajduje się ręczny nastawnik Alfa Union.
Wygląd, jak dla całej rodziny Vario, zaprojektował architekt František Pelikán. Na prawej burcie znajduje się pięć par drzwi wychylno-odskokowych, z czego trzy w części niskopodłogowej. W środku zamontowano 61 siedzeń w układzie 1+1 i 1+2, a także wyznaczono przestrzeń dla dwóch wózków dziecięcych lub inwalidzkich. Dla wygody osób poruszających się na wózku zamontowano również ręcznie odchylaną platformę umożliwiającą wjazd do wagonu.
Wersja dwukierunkowa LF3/2
W 2008 roku powstała również dwukierunkowa odmiana modelu LF3 oznaczana jako Vario LF3/2. Do 2011 roku wyprodukowano trzy pojazdy tego typu, które również dostarczono do Ostrawy. Od jednokierunkowej wersji różnią się obecnością drugiej kabiny motorniczego, której budowa spowodowała wydłużenie pojazdu o 1100 mm. Rozmieszczenie drzwi po obu stronach pojazdu spowodowało zmniejszenie liczby miejsc siedzących do 53. Wagon dwukierunkowy wyróżnia również obecność czterech par drzwi na każdej burcie. Przy kabinie motorniczego drzwi znajdują się jedynie po prawej stronie (w kierunku jazdy).
Eksploatacja
Pierwszy pojazd Vario LF3, po prezentacji na wystawie Czech Raildays w Ostrawie, trafił do miejscowego przewoźnika i 5 czerwca 2006 roku wyjechał na jazdy próbne. Dwa miesiące później, a więc 5 sierpnia, zadebiutował on na linii numer 8. Obecnie w Ostrawie kursuje pięć trójczłonowych wagonów Vario: wwa jednokierunkowe o numerach bocznych #1601 i #1602 oraz trzy dwukierunkowe z numerami #1651–#1653.
na podstawie wikipedia.org, inforail.pl, mhd-ostrava.cz, pragoimex.cz
opracował Wojciech Szłapacki (fan004)