Encyklopedia

Pragoimex/Aliance TW Team Vario LF plus

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez MQ

Vario LF plus to pojazd produkcji czeskiego konsorcjum Aliance TW Team, w którym udział mają czeskie firmy Pragoimex, VKV Praha i Krnovské Opravny a Strojírny. Zaprezentowany został w 2010 roku podczas wystawy Czech Raildays jako rozwinięcie konstrukcyjne modelu Vario LF. W przeciwieństwe do poprzednika, będącego modernizacją wagonów Tatr T3, jest to pojazd zbudowany od podstaw w ostrawskich zakładach DP.

Jest to czteroosiowy, jednokierunkowy wagon silnikowy, u którego udział niskiej podłogi wynosi 36%. W środkowej części pojazdu jej wysokość wynosi 350 mm nad szyną, a na przedzie i tyle 650 mm. W stosunku do starszej wersji część wysokopodłogową obniżono o 210 mm, co było możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych wózków oznaczonych jako „Komfort +”. Wykorzystano przy tym doświadczenie zdobyte rok wcześniej, przy budowie pojazdu LF2 plus. Każda z czterech osi napędzana jest przez asynchroniczny silnik prądu przemiennego typu TAM 1003C/R o mocy 80 kW. Umożliwia to rozpędzanie wagonu do 65 km/h. Wyposażenie elektryczne, w przeciwieństwie do reszty rodziny Vario, która zaopatrywana była przez zakłady Cegelec, dostarczyła Škoda Electric.

Wewnątrz pojazdu zmniejszenie różnicy wysokości podłogi pozwoliło na rezygnację z trzech stopni na rzecz jednego, w środku wagonu oraz przy pierwszych i trzecich drzwiach. W układzie siedzeń 2+1 siedzenia pojedyncze zamontowano bokiem do kierunku jazdy, co jednak może ulec zmianie na prośbę zamawiającego. Zrobiono tak w pojazdach dostarczonych do Mostu i Litvínova, gdzie ustawione są przodem do kierunku jazdy. Łącznie zapewniono 32 miejsca siedzące, w tym 7 w części niskopodłogowej. Znajduje się tam również jedno miejsce dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim oraz rampa ułatwiająca jej dostanie się do tramwaju. Za wentylację służą przesuwane okienka, podobne do tych znanych z Tatry T3. Są one większe niż w poprzednich pojazdach produkcji Aliance TW Team, więc wentylacja przestrzeni pasażerskiej powinna być bardziej wydajna. Wygląd zewnętrzny nie wyróżnia pojazdu od pozostałych z rodziny Vario, ponieważ zastosowano ten sam projekt Františka Pelikána.

Eksploatacja

W latach 2010–2013 dla Pilzna powstały cztery pojazdy Vario LF plus, które otrzymały numery #336, #337, #354 i #355. Kolejne dwa o numerach taborowych #367 i #368 dostarczono w 2017 roku. W 2012 roku podpisano również przetarg na dostawę dwóch sztuk dla sieci tramwajowej w Moście i Litvínovie. Pierwszy wagon rozpoczął testy w styczniu 2013 roku, a drugi w grudniu 2014. Otrzymały one numery taborowe #314 i #315 i zostały skierowane do obsługi linii numer 2, kursującej w obrębie Mostu. Wagony LF plus można również łączyć w składy, co regularnie wykorzystuje się w Pilźnie.

na podstawie wikipedia.org, inforail.pl, infotram.pl, plzensketramvaje.cz
opracował Wojciech Szłapacki (fan004)

Producent:
Pragoimex/Aliance TW Team
Model:
Vario LF plus
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Długość:
15100 mm
Szerokość:
2480 mm
Wysokość:
3185 mm
Liczba osi:
4
Masa własna:
21200 kg
Liczba i moc silników:
4 × 80 kW
Liczba miejsc siedzących:
32
Liczba miejsc ogółem:
90 (4 os./m²) / 148 (8 os./m²)
Lata produkcji:
od 2010
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Rozstaw kół:
1435 mm
Typ silników:
Pragoimex TAM 1003C/R
Prędkość maksymalna:
65 km/h