Encyklopedia

Krnovské Opravny a Strojírny/Aliance TW Team Vario LF plus/o

dodane przez fan004; zmodyfikowane przez MQ

Pojazdy Vario LF plus/o to jednokierunkowe, jednoczłonowe, dwustronne, częściowo niskopodłogowe wagony silnikowe. Wyprodukowane zostały przez Aliance TW Team dla czeskiego miasta Ołomuniec. Zamówione zostały przy okazji budowny nowej linii tramwajowej do osiedli Povel i Nové Sady.

Od wagonów dwukierunkowych odróżnia je umiejscowienie kabiny motorniczego jednynie na jednym końcu wagonu. Pojazdy łączone są tyłami w skład dwukierunkowy, podobnie jak polskie wagony Konstal 111N. Wykorzystuje się do tego łączenia typu „PX”. Z tego powodu drzwi znajdują się zarówno na prawej burcie (w układzie 2-2-2), jak i na lewej (układ 2-2). Na takie rozwiązanie zdecydowano się, ponieważ budowa nowej linii w czeskim Ołomuńcu jest projektem etapowym, zaś pierwsze dwa odcinki nie były zakończone pętlami, a jedynie ślepym torem.

Konstrukcyjnie wagon wywodzi się od nieco młodszego modelu Vario LF plus. Odróżnia go już wspomniane umiejscowienie drzwi na obu burtach i związana z tym zmiana liczby i układu siedzeń w środku. Łącznie zamontowano ich 26,  w tym 6 w części niskopodłogowej, stanowiącej 36% pojazdu i znajdującej się 350 mm nad szyną. Pozostałe 20 siedzeń umieszczonych jest w układzie 1-1, bokiem do kierunku jazdy, w części wysokopodłogowej (650 mm nad szyną). Pojazdy wyraźnie odróżniają się też wizualnie od poprzednich pojazdów z serii Vario LF dzięki osłonom, które ukrywają wszystkie urządzenia elektryczne znajdujące się na dachu wagonu.

Każda z osi wagonu napędzana jest przez asynchroniczny silnik prądu zmiennego TAM 1003C/R o mocy 80 kW. Wyposażenie elektryczne dostarczyła Škoda, niemniej jednak umożliwia ono łączenie pojazdów w składy z wagonami z wyposażeniem firmy Cegelec. Takie wymagania miał zamawiający (Dopravní podnik města Olomouce), chcąc mieć możliwość łączenia pojazdów z wagonami Vario LF, których w swojej flocie posiada 20.

Eksploatacja

Pierwsze pojazdy Vario LF plus/o dotarły do Ołomuńca w 2013 roku i po testach zadebiutowały w ruchu liniowym 11 maja 2013 roku. Kolejne 12 zamówionych pojazdów dostarczano w tym samym roku. Otrzymały one numery taborowe z przedziału #101–#114.

na podstawie wikipedia.org, olomouc.eu, prazsketramvaje.cz
opracował Wojciech Szłapacki ( fan004)