Encyklopedia

Pragoimex/Aliance TW Team VV60LF

dodane przez fan004

Pojazd VV60LF to jak dotychczas jedyna, częściowo niskopodłogowa doczepa, wyprodukowana przez czeskie konorcjum Aliance TW Team pod przywództwem praskiej firmy Pragoimex. Pierwszy z sześciu powstałych wagonów ukończono w 2003 roku, a kolejne w następnych trzech latach.

Jest to jednokierunkowa, czteroosiowa doczepa bierna, której udział niskiej podłogi wynosi 60%. Wysokość podłogi w środkowej części pojazdu, przy drzwiach, wynosi 350 mm nad szyną. Przystosowany jest do eksploatacji na torze o rozstawie szyn 1435 mm. Wagon posiada dwa standardowe wózki obrotowe typu „Komfort” z zawieszeniem pierwotnym i wtórnym. Jest wyposażony w hydrauliczne hamulce tarczowe i elektromagnetyczne hamulce gąsienicowe. Z przodu i z tyłu pojazdu zamontowano sprzęt umożliwiający łączenie zarówno w składy podwójne, jak i potrójne. Z boku znajduje się dwoje drzwi, które w Ostrawie są wychylno-odskokowe, w Brnie natomiast harmonijkowe, znane m.in. z pojazdu Vario LF.

Do pozostałych wagonów serii Vario upodabnia go również wygląd zewnętrzny, zaprojektowany przez architekta Františka Pelikána. W środku przypomina za to Tatrę T3R.EV. Podobna jest tapicerka siedzeń oraz obudowa dachu i ścian. Doczepa posiada 26 lub 30 miejsc siedzących (odpowiednio w Brnie i Ostrawie). Dodatkowe cztery miejsca w ostrawskich wagonach uzyskano rezygnując z drugiego miejsca na wózek dziecięcy, obecnego w brneńskich. Wszystkie doczepy posiadają również jedno miejsce dla pasażera poruszającego się na wózku inwalidzkim. 

Oznaczenie wagonu ma duże znaczenie jeśli chodzi o jego typ: „VV” to skrót od czeskiego „vlečný voůz” – wóz doczepny. 60LF to natomiast symbol „60% low floor” – odnoszące się do niskopodłogowości wagonu wynoszącej 60%.

Eksploatacja

W latach 2003-2006 do Ostrawy dostarczono cztery wagony tego typu, które otrzymały numery taborowe #1301–#1304. Kursują one w składach T3R.EV+VV60LF. Kolejne dwa wyprodukowane pojazdy dostarczono w 2004 i 2005 roku do Brna. Nadawszy im numery #301 oraz #302 zaczęto łączyć w trójskłady z tramwajmi typu Vario LF i Tatrami T3R.EV z doczepą pomiędzy wagonami silnikowymi.

na podstawie vkvpraha.cz, kos.cz, dpo.cz, wikipedia.org
opracował Wojciech Szłapacki ( fan004)