Encyklopedia

Pętla autobusowa Wyspa Pucka

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez man

23.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man

film
0:36
odtwórz
Mercedes zaczyna kolejny kurs na linii 52
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia funkcjonowania pętli „Wyspa Pucka” rozpoczęła się 11 maja 1984 roku, kiedy to została oddana do użytku dla linii 52. Infrastruktura pętli jest bardzo uboga - nawierzchnia pętli zbudowana jest z betonowych płyt, na pętli przez długi czas znajdowała się wiata reprezentująca jeszcze koniec lat 80-tych ubiegłego wieku, natomiast sam słupek przystankowy usytuowany był z dala od niej. Trudno nie trafić na tę pętlę - jadąc „główną” ulicą na Wyspie Puckiej, czyli Marynarską, dojeżdżamy do zwężenia drogi, po którym należy skręcić w prawo, gdzie mamy okazję wjechania na pętlę. Aby z niej się wydostać, przy wyjeździe należy skręcić w lewo.

Postój autobusu planowo zlokalizowany jest przy słupku przystankowym, lecz występują odstępstwa od tej zasady ze względu na wzmożoną obecność samochodów w czasie letnim. W pobliżu znajdują się ogrody działkowe oraz parking dla samochodów osobowych.

zdjęcie
Czyżby M11 nie były aż tak bardzo niezbędne?
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od początku istnienia pętli z powodu kłopotliwego wiaduktu kolejowego przy Kanale Parnickim, pod którym część autobusów przejeżdżała z dużym trudem, na pętli na Wyspie Puckiej pojawiało się niezbyt wiele modeli pojazdów.

Od 1984 roku na pętlę dojeżdżały Jelcze 080, natomiast w późniejszym okresie Jelcze M11

Dopiero od lipca 2007 roku do końcówki przy ulicy Marynarskiej rozpoczęły kursowanie autobusy przegubowe w postaci Ikarusów 280, które pojawiały się tutaj niemalże do końca ich eksploatacji w 2008 roku.

Pierwsze niskopodłogowe autobusy pojawiły się na Wyspie Puckiej dopiero na początku 2009 roku, kiedy do obsługi linii 52 zakupiono używane Neoplany N4011. W tym samym roku, 27 kwietnia 2009 roku do pętli rozpoczęły kursowanie Volva B10MA, które stały się regularnym taborem na linii szczególnie w okresie letnim.

Od 2014 roku częstym gościem na linii 52 stał się również jedyny w Szczecinie Neoplan N4411.

W dniach 11-28 kwietnia 2015 roku prowadzony był remont pętli, który polegał na łataniu bardzo zniszczonej wówczas nawierzchni. Na ten czas została ona całkowicie wyłączona z ruchu, zaś autobusy linii 52 kursowały na trasie skróconej do przystanku „Ogrody Stoczniowiec”. Po powrocie na dotychczasową trasę, na pętli „Wyspa Pucka” po raz pierwszy spotkać można było Solarisy Urbino 12. Były to wozy z zakresu 2402-2504 oraz 2700, które ze względu na swoje zawieszenie mogły bez problemu przejechać pod problematycznym wiaduktem w ramach obsługi linii 52

Od tego czasu obsługa linii 52 była podzielona między Neoplany, wybrane Solarisy Urbino 12 oraz Volva B10MA.

1 stycznia 2018 roku nowym operatorem linii 52 stała się zajezdnia PKS Szczecin. Wówczas do pętli na Wyspie Puckiej rozpoczęły kursowanie Mercedesy-Benz Citaro O530, O530Ü, różny przekrój modeli solowych autobusów marki MAN oraz Solarisy Urbino 12. Zdarzały się rónież sytuacje obsługi linii także przez przegubowe Solarisy Urbino 18.

Ze względu na minimalną obecność mieszkańców przez cały rok do pętli „Wyspa Pucka” nie kursuje żadna linia nocna. W okresie zimowym od listopada do marca, częstotliwość linii 52 jest zmniejszana do dwóch brygad w dni powszednie i jednej w pozostałe dni. W okresie letnim linię obsługują trzy autobusy (w latach kursowania Ikarusów 280 oraz Jelczy M11 kursowały 2 brygady w okresie letnim).

na podstawie wiedzy własnej
opracował: Michał Pilaszkiewicz (użytkownik usunięty)

aktualizacja: man