Encyklopedia

Zwrotnica

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez mike_1994

zdjęcie
Zwrotnica rozjazdowa
Zwrotnica - jest to urządzenie do zmiany toru, po którym porusza się dowolny pojazd szynowy. Stanowi on jeden z elementów torowiska. Istnieją dwa typy zwrotnic: zjazdowe i rozjazdowe.


W skład zwrotnicy wchodzą: szyny rowkowe, opornica, podstawa, iglica prosta, iglica łukowa oraz przytwierdzenia do podstawy.

zdjęcie
Zabrakło mi pieniędzy, a w pobliżu był skup złomu...

Iglica - może być prosta lub łukowa. Iglica prosta jest wyprofilowana do jazdy na wprost, a łukowa jak sama nazwa wskazuje jest dopasowana do łuku.

Opornica - sfrezowana szyna umożliwiająca lepsze przyleganie do iglicy.

Przestawienie zwrotnicy jest możliwe przez m.in.:
- urządzenia na podczerwień,
- odpowiednie najechanie na tzw. sanki (najechanie z prądem powoduje zmianę położenia iglic, w zależności od zawieszonego na sieci znaku),
- sposób zdalny - na trasie są zamieszczone sygnalizatory i wykrywacze sygnału,
- sposób ręczny, czyli wyjście motorniczego i przestawienie ręczne zwrotnikiem (często bywa tak gdy motorniczy źle najedzie na sanki lub za późno wciśnie przycisk podczerwieni)
zdjęcie
Sanki do sterowania zwrotnicą - w lewo bez prądu, a prosto z
.

Zwrotnice przez całą zimę są ogrzewane by zapobiec ich zamarznięciom. Ogrzewane są grzałkami elektrycznymi zamontowanymi pod zwrotnicami. Przy iglicy zamontowany jest termostat umożliwiający dobranie czasu i mocy grzania przez grzałki. Para unosząca się nad zwrotnicą jest wytworzona właśnie ze stopniałego śniegu i lodu.
zdjęcie
Wykolejony 105Na #747 na łuku pętli "Pomorzany"


Najbardziej zawiłym schematem zwrotnic w Szczecinie jest pętla Pomorzany na której znajduje się około dziesięciu zwrotnic. Czasami dochodzi tam do wykolejeń, które są spowodowane przestawieniem zwrotnicy przez system lub przez nadjeżdżający z tyłu tramwaj.
na podstawie: Wikipedia.pl, Transport Szynowy oraz informacji własnych
opracował: Michał Pilaszkiewicz