Encyklopedia
Zwrotnica
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez mike_1994
Zwrotnica - jest to urządzenie do zmiany toru, po którym porusza się dowolny pojazd szynowy. Stanowi on jeden z elementów torowiska. Istnieją dwa typy zwrotnic: zjazdowe i rozjazdowe.
W skład zwrotnicy wchodzą: szyny rowkowe, opornica, podstawa, iglica prosta, iglica łukowa oraz przytwierdzenia do podstawy.
Iglica - może być prosta lub łukowa. Iglica prosta jest wyprofilowana do jazdy na wprost, a łukowa jak sama nazwa wskazuje jest dopasowana do łuku.
Opornica - sfrezowana szyna umożliwiająca lepsze przyleganie do iglicy.
Przestawienie zwrotnicy jest możliwe przez m.in.:
- urządzenia na podczerwień,
- odpowiednie najechanie na tzw. sanki (najechanie z prądem powoduje zmianę położenia iglic, w zależności od zawieszonego na sieci znaku),
- sposób zdalny - na trasie są zamieszczone sygnalizatory i wykrywacze sygnału,
- sposób ręczny, czyli wyjście motorniczego i przestawienie ręczne zwrotnikiem (często bywa tak gdy motorniczy źle najedzie na sanki lub za późno wciśnie przycisk podczerwieni).
Zwrotnice przez całą zimę są ogrzewane by zapobiec ich zamarznięciom. Ogrzewane są grzałkami elektrycznymi zamontowanymi pod zwrotnicami. Przy iglicy zamontowany jest termostat umożliwiający dobranie czasu i mocy grzania przez grzałki. Para unosząca się nad zwrotnicą jest wytworzona właśnie ze stopniałego śniegu i lodu.
Najbardziej zawiłym schematem zwrotnic w Szczecinie jest pętla Pomorzany na której znajduje się około dziesięciu zwrotnic. Czasami dochodzi tam do wykolejeń, które są spowodowane przestawieniem zwrotnicy przez system lub przez nadjeżdżający z tyłu tramwaj.
W skład zwrotnicy wchodzą: szyny rowkowe, opornica, podstawa, iglica prosta, iglica łukowa oraz przytwierdzenia do podstawy.
Iglica - może być prosta lub łukowa. Iglica prosta jest wyprofilowana do jazdy na wprost, a łukowa jak sama nazwa wskazuje jest dopasowana do łuku.
Opornica - sfrezowana szyna umożliwiająca lepsze przyleganie do iglicy.
Przestawienie zwrotnicy jest możliwe przez m.in.:
- urządzenia na podczerwień,
- odpowiednie najechanie na tzw. sanki (najechanie z prądem powoduje zmianę położenia iglic, w zależności od zawieszonego na sieci znaku),
- sposób zdalny - na trasie są zamieszczone sygnalizatory i wykrywacze sygnału,
- sposób ręczny, czyli wyjście motorniczego i przestawienie ręczne zwrotnikiem (często bywa tak gdy motorniczy źle najedzie na sanki lub za późno wciśnie przycisk podczerwieni).
Zwrotnice przez całą zimę są ogrzewane by zapobiec ich zamarznięciom. Ogrzewane są grzałkami elektrycznymi zamontowanymi pod zwrotnicami. Przy iglicy zamontowany jest termostat umożliwiający dobranie czasu i mocy grzania przez grzałki. Para unosząca się nad zwrotnicą jest wytworzona właśnie ze stopniałego śniegu i lodu.
Najbardziej zawiłym schematem zwrotnic w Szczecinie jest pętla Pomorzany na której znajduje się około dziesięciu zwrotnic. Czasami dochodzi tam do wykolejeń, które są spowodowane przestawieniem zwrotnicy przez system lub przez nadjeżdżający z tyłu tramwaj.
na podstawie: Wikipedia.pl, Transport Szynowy oraz informacji własnych
opracował: Michał Pilaszkiewicz
opracował: Michał Pilaszkiewicz