Forum

Inne silniki w Jelczach.

wysłane przez Filip_Police 7

Mam pytanie dotyczące Jelczów M-11. Czy to prawda, że do niektórych M-11 były montowane silnki Leyland-a? Podobno były dziwne, ponieważ przy zmianie biegu na wyższy trzeba było poczekać, aż zmniejszą się obroty silnkia, po czym podwójnie wcisnąć sprzęgło i zmienić bieg.

-- Na linii C w dzień świąteczny powinien jeździć autobus solowy! Może Autosana wypożyczyć ze SPAK-u lub z SPPK Jelczyka. Ale ja chcę #399 z Dąbia

wysłane przez konjo 4

marcin_bozek napisał(a):

> Mam pytanie dotyczące Jelczów M-11. Czy to prawda, że do > niektórych M-11 były montowane silnki Leyland-a?

Fabrycznie nie, możliwe, że w Polsce ktoś postanowił zatrudnić silnik od peery.

> były dziwne, ponieważ przy zmianie biegu na wyższy trzeba > było poczekać, aż zmniejszą się obroty silnkia, po czym > podwójnie wcisnąć sprzęgło i zmienić bieg.

To jest kwestia przekładni, nie samego silnika. M11 ma zsynchronizowaną skrzynię (oprócz biegu 1) i nie ma potrzeby na takie triki. Standardowo była to Csepel ASH75-2-AB i chyba raczej nie było większych zmian w dostarczanych do Polski podwoziach. Oryginalne Ikarusy zdarzały się z manualem ZF S6-9OU-734.5 lub zbliżonym. Co do M11 to na TWB jest zdjęcie jedynego w świecie M11 z automatem, po przeniesieniu bebechów z IK260. :) Niektóry plotkują w Internecie, że zdażały się dostawy 6 biegowych M11, ale trochę to chyba naciągane.

-- Time went by and it became a joke.

So never mind the darkness.