Forum

Będą nowe autobusy

Szczecińscy przewoźnicy rozpoczęli zapowiadane zakupy nowego taboru. Spółka z Dąbia ogłosiła właśnie przetarg, bo chce nabyć 8 nowych pojazdów. Wkrótce na zakupy ruszy też spółka z Klonowica.

wysłane przez Pepe 235

No i w tym momencie brawa dla SPAK. To, że potrzebne tam są zarówno solówki (za 120M), jak i przeguby nie ulega wątpliwości. Posunięcie godne pochwały. A jednak SU18 w nowych barwach. Nie dane nam było zobaczyc niskiego przeguba w naszych prawdziwych szczecińskich barwach... Szkoda.

wysłane przez Jasiek 36

MAN751 napisał(a):

> A jednak SU18 w nowych barwach. Nie dane nam było zobaczyć niskiego przeguba > w naszych prawdziwych szczecińskich barwach... Szkoda.

Jak to nie, nasze nowe szczecińskie barwy właśnie się pojawiły i nie ma sensu dyskutować czy są ładne czy brzydkie, bo może porywające nie są, ale te kolory mają sens z naszą marką, która została właśnie wprowadzona. Mam tylko nadzieję, że wreszcie skończy się ta ciągła zmiana barw pojazdów km i te barwy biało-jasnozielono-błękitne przetrwają przynajmniej do tego 2050 roku. Swoją drogą ciekawe jak będą wyglądać te bohomazy na szybach.

-- lukas -> jasiek

wysłane przez end 52

Już pojawiła się Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia. Można ją pobrać stąd: http://www.spad.szczecin.pl/bip/index.php?podstrona=przetargi&pid=49

Istotne punkty: - otwarcie ofert dopiero 16 czerwca - jedynym kryterium wyboru jest cena :/ - dostarczenie autobusów ma nastąpić między 15.01.2009 a 15.02.2009

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez LLUZNIAK

andekalbin napisał(a):

> Już pojawiła się Specyfikacja Istotnych Warunków > Zamówienia. > Można ją pobrać stąd: > http://www.spad.szczecin.pl/bip/index.php?podstrona=przetargi&pid=49

No to szykują się kolejne Solarisy Urbino 18 :D Z jednej strony szkoda że znowu z silnikiem DAF'a (osobiście uważam, że od strony komfortu jazdy od PR228 lepszy jest Cummins ISLe4 340B, ale ta norma...), ale z drugiej strony zawsze to jakaś standaryzacja. Mam tylko nadzieję, że przy ich standardowym przełożeniu MG silnik ten będzie w miarę dynamicznie współpracował ze skrzynką D864.5, szczególnie na małych obrotach. Kolejna szkoda że pchają się w ośkę przednią ZF RL 85/A zamiast ZF RL 75 EC, bo dziwna to dla mnie oszczędność, szczególnie jeśli jednocześnie bieże się na wyposażenie klimatyzację i śrubuje normę emisji spalin, ale cóż...

Aaa... Jeszcze info dla czepialskich - jakby co to wynik przetargu podpowiedziała mi moja kryształowa kula ;)

wysłane przez Jasiek 36

LLUZNIAK napisał(a):

> No to szykują się kolejne Solarisy Urbino 18 :D

Jest to wysoce prawdopodobne, może i dobrze. :)

> bo dziwna to dla mnie > oszczędność, szczególnie jeśli jednocześnie bierze się > na wyposażenie klimatyzację i śrubuje normę emisji spalin,

No z tą klimatyzacją to poszaleli, toż to będzie normalnie standard jazdy jak na Zachodzie, mam nadzieję tylko, że będzie używana, przynajmniej w upalne dni. A co do normy emisji spalin EEV, widać że SPAD postawił na ekologię, oczywiście w miarę możliwości.

-- lukas -> jasiek

wysłane przez LLUZNIAK

Jasiek napisał(a):

> Jest to wysoce prawdopodobne, może i dobrze. :)

To się okaże, bo Solaris ma to do siebie, że różne serie charakteryzują się różną jakością, przy czym wahania są dość spore według mnie (to samo tyczy się od jakiegoś czasu również MAN'a) :D

> No z tą klimatyzacją to poszaleli, toż to będzie normalnie > standard jazdy jak na Zachodzie, mam nadzieję tylko, że będzie > używana, przynajmniej w upalne dni.

Nie chce mi się wierzyć żeby po roku dokonywali przeglądów i zapewnili odpowiednią obsługę techniczną tego sprzętu. Pewnie skończy się tak jak w używkach, że agregat sobie jest i co z tego?

> A co do normy emisji spalin > EEV, widać że SPAD postawił na ekologię, oczywiście w miarę > możliwości.

W sumie to emisja silnika DAF o którym wspomniałem (a na 99% taki będą miały te solarki jeśli przyjadą) jest na poziomie współczesnych gazowców, więc w sumie wypada całkiem nieźle. Z seryjnych produktów zauważalnie przebijają go tylko hybrydy z silnikami EEV i wodorowce :)
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.

wysłane przez Jasiek 36

LLUZNIAK napisał(a):

> To się okaże, bo Solaris ma to do siebie, że różne serie > charakteryzują się różną jakością, przy czym wahania są > dość spore według mnie (to samo tyczy się od jakiegoś czasu > również MAN'a) :D

No akurat Solaris-y Urbino III generacji to chyba najlepsze autobusy tej firmy, jakie dotąd były i chyba nie można mieć do nich większych zastrzeżeń.

> Nie chce mi się wierzyć,żeby po roku dokonywali przeglądów i > zapewnili odpowiednią obsługę techniczną tego sprzętu. Pewnie > skończy się tak jak w używkach, że agregat sobie jest i co z > tego?

A więc właśnie, oby nie sprawdziły się Twoje słowa.

> W sumie to emisja silnika DAF o którym wspomniałem (a na 99% taki > będą miały te solarki jeśli przyjadą) jest na poziomie > współczesnych gazowców, więc w sumie wypada całkiem nieźle. Z > seryjnych produktów zauważalnie przebijają go tylko hybrydy z > silnikami EEV i wodorowce :)

No podobno słyszałem, że silniki Diesla spełniające normę EEV są nawet bardziej przyjazne środowisku niż silniki CNG. A co do silników hybrydowych (czyli połączenie silnika spalinowego i elektrycznego, taki jak w Solarisie Urbino Hybrid) lub silników opartych na ogniwach paliwowych, to SPAD narazie nie chce się w takie napędy bawić, ze względu na wyższe koszty zakupu takiego autobusu w stosunku do autobusu z silnikiem Diesla. Choć eksploatacja autobusu hybrydowego wydaję się tańsza, ze względu na wolniejsze tempo zużywania się poszczególnych części, ale mówię to się dopiero okaże, bo jak narazie to pierwszy Solaris Urbino Hybrid w Polsce będzie dopiero w październiku w MPK Poznań. A SPAD autobusom z napędem hybrydowym nie mówi nie, ale jak narazie to raczej stawia na silniki Diesla. Może kiedyś jeden egzemplarz w ramach promocji no i sprawdzenia w eksploatacji.

-- lukas -> jasiek

wysłane przez LLUZNIAK

Jasiek napisał(a):

> No akurat Solaris-y Urbino III generacji to chyba najlepsze autobusy > tej firmy, jakie dotąd były i chyba nie można mieć do nich > większych zastrzeżeń.

No ja osobiście z warszawskimi 81xx zbytnio się nie pokochałem ;)

> No podobno słyszałem, że silniki Diesla spełniające normę EEV > są nawet bardziej przyjazne środowisku niż silniki CNG.

Patrząc jedynie od strony emisji spalin to różnie to wygląda w zależności od konkretnych modeli wziętych do porównania.

> A co do > silników hybrydowych (czyli połączenie silnika spalinowego i > elektrycznego, taki jak w Solarisie Urbino Hybrid) lub silników > opartych na ogniwach paliwowych, to SPAD narazie nie chce się w > takie napędy bawić, ze względu na wyższe koszty zakupu takiego > autobusu w stosunku do autobusu z silnikiem Diesla.

I to w przypadku hybrydy sporo droższe. O ogniwach nie wspomnę ;) ...ale za to wodorowce (wewnętrzne spalanie) ponoć wypadają trochę taniej, tylko nie wiem jak tam koszty eksploatacji.

> Choć > eksploatacja autobusu hybrydowego wydaję się tańsza, ze względu > na wolniejsze tempo zużywania się poszczególnych części,

No niby wolniejsze tempo zużywania się części, ale tychże części jest więcej, a w dodatku część z nich jest mało popularna, a przez to droższa (cały układ sterowania i część elektryczna napędu). Stąd oszczędności doszukiwałbym się raczej w zmniejszonym zużyciu paliwa (rzekomo średnio wychodzi coś około 20%, nie wiem jak to jest konkretniej w przypadku tego SU).

> A SPAD autobusom z napędem hybrydowym nie mówi nie, ale jak narazie > to raczej stawia na silniki Diesla.

Zastanawia mnie tylko czemu koniecznie stojącego diesla.

> Może kiedyś jeden egzemplarz w > ramach promocji no i sprawdzenia w eksploatacji.

Ale prędzej na testy niż na stałe :D

wysłane przez Jasiek 36

LLUZNIAK napisał(a):

> Zastanawia mnie tylko czemu koniecznie stojącego diesla.

Może dlatego, że łatwiejszy jest dostęp dla mechaników. A dodatkowo mam takie banalne powody, gdyż dzięki zabudowie wieżowej silnika, z tyłu nie ma przynajmniej siedzeń ułożonych tak jak w Manach NL223, za których nie widać co robią niektórzy pasażerowie niepełnosprawni inaczej. Ponadto nie ma w Solaris- ach tych schodów na górę z tyłu autobusu, na których łatwo skręcić sobie nogę.

-- lukas -> jasiek

wysłane przez LLUZNIAK

Jasiek napisał(a):

> Może dlatego, że łatwiejszy jest dostęp dla mechaników.

Chyba tylko dzięki temu, że mogą stać przy robocie zamiast schylać się ;)

> A > dodatkowo mam takie banalne powody, gdyż dzięki zabudowie wieżowej > silnika, z tyłu nie ma przynajmniej siedzeń ułożonych tak jak w > Manach NL223, za których > nie widać co robią niektórzy pasażerowie niepełnosprawni inaczej.

Dla tego opracowano już dawno temu klubowy układ siedzeń, który temu przeciwdziała.

> Ponadto nie ma w Solaris- ach tych schodów na górę z tyłu autobusu, > na których łatwo skręcić sobie nogę.

No to fakt, ale jest przez to mniej miejsca. Wieża zajmuje w przybliżeniu 4 miejsca siedzące.

wysłane przez end 52

Jasiek napisał(a):

> Może dlatego, że łatwiejszy jest dostęp dla mechaników.

Jak dla mnie, to jest jedyna zaleta silnika stojącego. Poza tym to widzę same wady - np.: - zajmuje więcej miejsca - przynajmniej tak się wydaje - z tyłu silnik zasłania widok na lewą stronę - marnotrawstwo miejsc siedzących, które mogłyby być ułożone w miejscu silnika stojącego - nieestetyczny widok - szafa stojąca na końcu autobusu :/ - od zewnątrz tylna szyba - w połowie czarna (bo silnik stoi)- wygląda to conajmniej dziwnie Itd...

Na giełdzie większość nie ma racji; Na giełdzie drzewa nie rosną do nieba; Kupuj plotki, sprzedawaj fakty; Kupuj kiedy leje się krew

wysłane przez Jasiek 36

andekalbin napisał(a):

> - od zewnątrz tylna szyba - w połowie czarna (bo silnik stoi)- > wygląda to co najmniej dziwnie

Może mam specyficzny gust, ale mnie się podobają Solaris-y i Volva z wieżową zabudową silnika. :)

-- lukas -> jasiek

wysłane przez Michal 2

andekalbin napisał(a):

> - od zewnątrz tylna szyba - w połowie czarna (bo silnik stoi)- > wygląda to conajmniej dziwnie > Itd...

...a przez to jest ciemniej w środku. Pasażer widzi mniej. O gustach się nie dyskutuje, ale mi podoba się wnętrze z leżącym silnikiem.

-- Pan Bóg nie mogąc już znieść ciągłego oczekiwania na strajk, nie wytrzymał - zorganizował go we wtorek na własną rękę... :-)

Szczeciński SZYBKI Tramwaj może być rzeczywiście SZYBKI, tylko pod warunkiem, że nie zatrzyma się ani razu na Gdańskiej. Inaczej, wszystko zostanie po staremu...

wysłane przez X

Kolejna szkoda że pchają się w ośkę przednią ZF > RL 85/A zamiast ZF RL 75 EC,

A możesz jaśniej powiedzieć, czym się te ośki różnią??;-).

> Aaa... Jeszcze info dla czepialskich - jakby co to wynik > przetargu podpowiedziała mi moja kryształowa kula ;)

Tak, wiem ;-).

-- "Ja tam myślałem że jakiś gwałt był czy coś, a tu kapturek Damtrama" - (c) Mareczek

"W Szwecji jest tyle samo samobójstw co w Polsce, bo tam jest ciemno" (c) Piotr Szumlewicz

wysłane przez LLUZNIAK

Romanas napisał(a):

> A możesz jaśniej powiedzieć, czym się te ośki > różnią??;-).

Odpowiednio belka sztywna vs. zawieszenie niezależne. Bo układ kierowniczy z którym współpracują jest ten sam - Servocom by ZF.

> Tak, wiem ;-).

:D Uderz w stół, a nożyce się odezwą :p

wysłane przez X

> Odpowiednio belka sztywna vs. zawieszenie niezależne. Bo układ > kierowniczy z którym współpracują jest ten sam - Servocom by > ZF.

Teraz to już tak z czystej ciekawości się spytam. A jest możliwość żeby ośki ZFa współpracowały z układem kierowniczym innego producenta?

> :D Uderz w stół, a nożyce się odezwą :p

Wspominałeś coś o czepialskich osobach, więc sie nie dziw;-D.

-- "Ja tam myślałem że jakiś gwałt był czy coś, a tu kapturek Damtrama" - (c) Mareczek

"W Szwecji jest tyle samo samobójstw co w Polsce, bo tam jest ciemno" (c) Piotr Szumlewicz

wysłane przez LLUZNIAK

Romanas napisał(a):

> Teraz to już tak z czystej ciekawości się spytam. A jest > możliwość żeby ośki ZFa współpracowały z układem > kierowniczym innego producenta?

To ci zagłostka ;) Teoretycznie chyba mogłaby, ale jak to wygląda w praktyce? Na pewno ZF'owe Servocomy współpracują z innymi osiami i na pewno osie ZF'a współpracują z układami MAN'a (a raczej współpracowały, bo były to układy kierownicze... Servocom - czyli ich wspólny projek - firmowane swego czasu wedle uznania jako MAN, ZF, lub MAN-ZF; obecnie zwykle używa się marki ZF). Hmm... W wolnej chwili pogrzebie w papierach żeby to sprawdzić :D

> Wspominałeś coś o czepialskich osobach, więc sie nie dziw;-D.

Tiaa... ;)