Forum

Będą zmiany w numeracji linii

W Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Szczecin opublikowano Zarządzenie Prezydenta Miasta Szczecin zmieniające regulamin przewozu osób. Zarządzenie to wprowadza istotne zmiany w zakresie dozwolonej numeracji linii komunikacji miejskiej.

wysłane przez konjo  4

Czy jednocześnie będą porządkowane warianty vs. odrębne linie będące wariantem innej linii? Czy to tylko rozszerzenie zakresu na zaś?

So never mind the darkness.

wysłane przez Wojtek 24

konjo napisał(a):
Czy jednocześnie będą porządkowane warianty vs. odrębne linie będące wariantem innej linii? Czy to tylko rozszerzenie zakresu na zaś?

Czyli co, chciałbyś z takiej 76 stworzyć 6 innych linii bo tyle jest wariantów?

Co do całego pomysłu to trochę bez sensu. Wszyscy się przyzwyczaili do obecnych oznaczeń, a tu nagle rewolucja. Mogli tylko rozszerzyć zakres linii zwykłych dzienny i już. A tak sporo kasy będzie trzeba wydać na wymianę tabliczek, rozkładów, regulaminów itp. Za tą kasę mogli zrobić coś bardziej przydatnego dla pasażerów.

wysłane przez konjo  4

[quote=Wojtek]Czyli co, chciałbyś z takiej 76 stworzyć 6 innych linii bo tyle jest wariantów?

Jest mi to obojętne, co się z tym stanie. Z ciekawości pytałem. 76 ma 6 wariantów, a takie 77/97 i 56/96 są rozdzielone, a dla odmiany 84 raz ma Kijewo, raz Zakłady mięsne i nie mają odrębnego numeru... 51 ma wspomagacz w postaci 78, a w 51 są warianty... W bisach póki istniały były kotnrowersje czy bis to linia skrócona po trasie głównej czy może jednak przebiegać po części inaczej... Trudno czasami doszukiwać się logiki w tej numeracji...

So never mind the darkness.
1
konjo napisał(a):
[quote=Wojtek]Czyli co, chciałbyś z takiej 76 stworzyć 6 innych linii bo tyle jest wariantów?

Jest mi to obojętne, co się z tym stanie. Z ciekawości pytałem. 76 ma 6 wariantów, a takie 77/97 i 56/96 są rozdzielone, a dla odmiany 84 raz ma Kijewo, raz Zakłady mięsne i nie mają odrębnego numeru... 51 ma wspomagacz w postaci 78, a w 51 są warianty... W bisach póki istniały były kotnrowersje czy bis to linia skrócona po trasie głównej czy może jednak przebiegać po części inaczej... Trudno czasami doszukiwać się logiki w tej numeracji...

Bis-y to były kombinacje na "oszukiwanie" ówczesnego prawa (które było chore, potem to uporządkowano). Ja jestem za wydzieleniem osobnej numeracji dla gmin ala 10X-11X Police, 12X Kołbaskowo, 13X Dobra itp. I dlatego taką 70-tkę warto by było podzielić na dwie - 70 tylko trasy w obrębie miasta, a np. 120 jako kursy wyjeżdżające poza miasto, do gminy Kołbaskowo.

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids
Mareczek napisał(a):
[quote=konjo]
Ja jestem za wydzieleniem osobnej numeracji dla gmin ala 10X-11X Police, 12X Kołbaskowo, 13X Dobra itp.

A co wtedy ze 105 i 108? Zmieniamy np. na 125 i 128 czy zostawiamy bałagan w imię zachowania historycznych numerów tych linii?
maciekos95 napisał(a):
[quote=Mareczek]

A co wtedy ze 105 i 108? Zmieniamy np. na 125 i 128 czy zostawiamy bałagan w imię zachowania historycznych numerów tych linii?

Ja bym uporządkował.

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids

wysłane przez Ferrix 8

Mareczek napisał(a):

Ja jestem za wydzieleniem osobnej numeracji dla gmin ala 10X-11X Police, 12X Kołbaskowo, 13X Dobra itp. I dlatego taką 70-tkę warto by było podzielić na dwie - 70 tylko trasy w obrębie miasta, a np. 120 jako kursy wyjeżdżające poza miasto, do gminy Kołbaskowo.

Podoba mi się ten pomysł. Tyle, że zostawiłbym 12X dla Dobrej (jak teraz), a 13X dla Kołbaskowa. A linię 70 podzieliłbym na dwie: 70 Urząd Miasta - Dworzec Główny (wzgl. Elektrownia Pomorzany) i 130 (wzgl. także 131, 132) Dworzec Główny - Kamieniec / Pargowo itd.
No i telebusy wyłączyć z tej numeracji "do 99"... Np. jako linie 201-203.

STMKŻ
Post został wyedytowany przez autora.

wysłane przez t105n  49

Ferrix napisał(a):
No i telebusy wyłączyć z tej numeracji "do 99"... Np. jako linie 201-203.

Bardzo słusznie. A ja bym jeszcze przydzielił jakiś zakres dla linii poza siecią ZDiTM, np. na PKSowe "1" czy też LS i LD.
W Gdańsku chyba nadal funkcjonuje zakres dla linii z odrębnymi biletami - tam to są "pięćsetki".

wysłane przez Błażej 3

Mareczek napisał(a):
[quote=konjo]
Bis-y to były kombinacje na "oszukiwanie" ówczesnego prawa (które było chore, potem to uporządkowano). Ja jestem za wydzieleniem osobnej numeracji dla gmin ala 10X-11X Police, 12X Kołbaskowo, 13X Dobra itp. I dlatego taką 70-tkę warto by było podzielić na dwie - 70 tylko trasy w obrębie miasta, a np. 120 jako kursy wyjeżdżające poza miasto, do gminy Kołbaskowo.

Marek Kołbaskowo odwrotnie z Dobrą.
A reszta powinna np. tak wyglądać:

101 - 119 Gmina Police

120 - 129 Gmina Dobra

105 > 125
74 > 127
108 > 128

130 - 139 Gmina Kołbaskowo

70 > 130
81 > 131
62 > 132
83 > 133
88 > 138

140 - 149 Gmina Gryfino

np. jak ex 104 > 140
np. jak ex 110 > 141

150 - 159 Gmina Stare Czarnowo

160 - 169 Gmina Kobylanka

170 - 179 Gmina Goleniów

77 > 177
96 > 176
np. po wydłużeniu linii z osiedla Załom do budowanej nowej pętli w miejscowości Załom

wysłane przez Wojtek 24

Błażej napisał(a):
A reszta powinna np. tak wyglądać

Tylko po co te wszystkie zmiany, wydawanie pieniędzy na tabliczki, rozkłady itp. jak na chwilę obecną są cięcia w rozkładach, ponieważ nie ma kierowców do pracy i pieniędzy dla nich na podwyżki. Co do cięcia rozkładów to jeszcze nie koniec.

wysłane przez t105n  49

konjo napisał(a):
76 ma 6 wariantów, a takie 77/97 i 56/96 są rozdzielone, a dla odmiany 84 raz ma Kijewo, raz Zakłady mięsne i nie mają odrębnego numeru... 51 ma wspomagacz w postaci 78, a w 51 są warianty... Trudno czasami doszukiwać się logiki w tej numeracji...

I właśnie ten brak konsekwencji jest, moim zdaniem, uciążliwy. Najbardziej konsekwentny system ma chyba Łódź, gdzie najdłuższy wariant ma oznaczenie bez dodatków, a wszelkie warianty są oznaczane dodatkowymi literami alfabetu, np. 60, 60A, 60B itd. Prowadzi to jednak czasem do takich paradoksów, że linia 99 niemal wszystkie kursy ma oznaczone "99A", bo na wydłużonej (czy też pełnej) trasie jest zaledwie kilka kursów. Ja bym to zmodyfikował tak jak zrobiono kiedyś w Bydgoszczy. Tam też wariantowe kursy są oznaczane dodatkową literą w numerze linii, ale była to litera, która coś nazwijmy to sugerowała. Np. linia 71 normalnie kursowała do Rekinowej, ale kursy wariantowe do Niklowej oznaczano "71n" (obecnie ten wariant oznaczono jako "77". Podobnie było na linii 79, gdzie kursy wariantowe przez ul. Stromą (obecnie linia 61) oznaczano jako "79s". Teraz trasy 61 i 79 za mocno się rozjechały, żeby móc to potraktować jako warianty jednej linii, ale na linii 61 pozostały warianty "61M" kurs do ul. Mokrej i "61E" kurs z podjazdem pod Eurogaz. Przekładając to na nasz grunt, zrobiłbym np. "69L" - kursy 69 wydłużone do Ludowej, pozostałe oznaczone normalnie jako "69". Inny przykład to "51A" do Arkońskiego, "51S" do Osowa i "51" do Głębokiego. W drugą stronę wszystko oznaczyłbym jako "51". Przecież stojąc na "Chopina" w stronę Kołłątaja to żadna różnica skąd autobus wystartował. A w ten sposób mamy tylko jeden numer, jedną tabliczkę na przystanku i - co najważniejsze - jedną tabliczkę z rozkładem jazdy. Jadąc z Kołłątaja max do Arkońskiego nie musiałbym analizować 3 tabliczek z rozkładami jazdy, a tylko jedną. Jeszcze bardziej jaskrawym przykładem jest "103". Po co dwie tabliczki na każdym przystanku, skoro można oznaczyć kursy do Rynku jako "103R" albo kursy do Zakładów Chemicznych jako "103Z" lub 103C". Odpowiednio wtedy drugi wariant bez litery, podobnie jak kursy do Głębokiego.

wysłane przez MQ ?

t105n napisał(a):
I właśnie ten brak konsekwencji jest, moim zdaniem, uciążliwy. Najbardziej konsekwentny system ma chyba Łódź

Nie spodziewałbym się wdrożenia w Szczecinie systemu łódzkiego (który zresztą z jakichś powodów nie znalazł wielu naśladowców). Pozbyliśmy się bisów, a mielibyśmy w zamian dostać cały alfabet? Oznaczenia typu N7B to jakiś koszmar.

wysłane przez konjo  4

t105n napisał(a):
I właśnie ten brak konsekwencji jest, moim zdaniem, uciążliwy. Najbardziej konsekwentny system ma chyba Łódź, gdzie najdłuższy wariant ma oznaczenie bez dodatków, a wszelkie warianty są oznaczane dodatkowymi literami alfabetu, np. 60, 60A, 60B itd.

Pomysł fajny, tylko rozporządzenie nie przewiduje mieszanych oznaczeń, pytanie czy to przejdzie?

So never mind the darkness.

wysłane przez Luke_Police  163

t105n napisał(a):
Jeszcze bardziej jaskrawym przykładem jest "103". Po co dwie tabliczki na każdym przystanku, skoro można oznaczyć kursy do Rynku jako "103R" albo kursy do Zakładów Chemicznych jako "103Z" lub 103C". Odpowiednio wtedy drugi wariant bez litery, podobnie jak kursy do Głębokiego.

To nie przejdzie. Tylne tablice numeryczne i boczne ślepaki R&G wyświetlają tylko 3 znaki. Jak numer ma 4 znaki, to go ucina, lub go nie wyświetla. Była taka wersja softu R&G, że jak numer się nie mieścił na małej tablicy, to wyświetlało poziomą kreskę (pamiętne tramwajowe 8bis).

Technik serwisu :)
t105n napisał(a):
Prowadzi to jednak czasem do takich paradoksów, że linia 99 niemal wszystkie kursy ma oznaczone "99A", bo na wydłużonej (czy też pełnej) trasie jest zaledwie kilka kursów.

Taki sam był na 62, gdzie trasa podstawowa była do Wyszyńskiego. Tylko to wynikało z tego, że wcześniej trasa podstawowa jak i termometr była do Pl. Zwycięstwa, a ostatni kurs do "Wyszyńskiego", tylko Wyszyńskiego nie było na termometrze/trasie przejazdu :-) Szary pasażer nie wiedział na jakich przystankach się ten autobus zatrzymuje, albo gdzie jest owa Wyszyńskiego...
Teraz są dodatkowe możliwości, można drukować "odejścia" od trasy podstawowej, więc i temat został uporządkowany.
Jadąc z Kołłątaja max do Arkońskiego nie musiałbym analizować 3 tabliczek z rozkładami jazdy, a tylko jedną. Jeszcze bardziej jaskrawym przykładem jest "103". Po co dwie tabliczki na każdym przystanku, skoro można oznaczyć kursy do Rynku jako "103R" albo kursy do Zakładów Chemicznych jako "103Z" lub 103C". Odpowiednio wtedy drugi wariant bez litery, podobnie jak kursy do Głębokiego.

A jak by wyglądało oznaczenie 70-tki? 70E, 70Km (Kamieniec przez Moczyły), 70Kr, 70Pm i 70Pr? A może np. 70PpR (Pargowo przez Rosówek)?

Intergalactic Proton Powered Electrical Tentacled Advertising Droids
Post został wyedytowany przez autora.

wysłane przez t105n  49

Mareczek napisał(a):
A jak by wyglądało oznaczenie 70-tki? 70E, 70Km (Kamieniec przez Moczyły), 70Kr, 70Pm i 70Pr? A może np. 70PpR (Pargowo przez Rosówek)?

Nie, zawsze dodatkowo jedna litera, czyli np.
70E - do Elektrowni,
70P - do Pargowa,
70K - do Kamieńca przez Rosówek,
70M - do Kamieńca przez Moczyły,
70R - do Pargowa przez Rosówek.
Ale przyznaję, że taki alfabet przy numerze może być trochę mylący.

wysłane przez Wojtek 24

t105n napisał(a):
Przekładając to na nasz grunt, zrobiłbym np. "69L" - kursy 69 wydłużone do Ludowej, pozostałe oznaczone normalnie jako "69".

Ale na rozkładzie jest zaznaczone b-kurs do Ludowej, a na wyświetlaczu autobusu "69 Ludowa", problem nie polega na tym jak kursy wariantowe są zaznaczone tylko, że ludzie nie czytają rozkładów. Przychodzą na przystanek i nie patrzą czy 51 jedzie akurat na Głębokie czy Osów, oni tylko wiedzą, że z tego przystanku odjeżdża 51. Jakich oznaczeń byś nie zastosował to zawsze się znajdzie ktoś kto zapyta "a Pan nie jedzie na Głębokie?"

wysłane przez t105n  49

Wojtek napisał(a):
Ale na rozkładzie jest zaznaczone b-kurs do Ludowej, a na wyświetlaczu autobusu "69 Ludowa", problem nie polega na tym jak kursy wariantowe są zaznaczone tylko, że ludzie nie czytają rozkładów. Przychodzą na przystanek i nie patrzą czy 51 jedzie akurat na Głębokie czy Osów, oni tylko wiedzą, że z tego przystanku odjeżdża 51. Jakich oznaczeń byś nie zastosował to zawsze się znajdzie ktoś kto zapyta "a Pan nie jedzie na Głębokie?"

Masz rację. Sam się kiedyś zrobiłem w konia, bo nie przeczytałem "5 Zajezdnia Pogodno" i się zdziwiłem gdy tramwaj skręcił z Piastów w lewo w Wojska Polskiego zamiast w prawo w Piłsudskiego. A trafiłem na jedyny taki kurs w ciągu dnia.
Mnie bardziej razi niekonsekwencja w oznaczeniach: do Głębokiego to 51, do Osowa to 51, ale do Arkońskiego to 78.
t105n napisał(a):
Mnie bardziej razi niekonsekwencja w oznaczeniach: do Głębokiego to 51, do Osowa to 51, ale do Arkońskiego to 78.

To samo jest na 59/96, 77/97 oraz C/H.

wysłane przez pioko17 38

Wojtek napisał(a):
Co do całego pomysłu to trochę bez sensu. Wszyscy się przyzwyczaili do obecnych oznaczeń, a tu nagle rewolucja. Mogli tylko rozszerzyć zakres linii zwykłych dzienny i już. A tak sporo kasy będzie trzeba wydać na wymianę tabliczek, rozkładów, regulaminów itp. Za tą kasę mogli zrobić coś bardziej przydatnego dla pasażerów.

Ja uważam, że ze względu na wyczerpujący się zakres zmiany są konieczne i cieszę się, że w końcu zapadły stosowne decyzje. Można to zawsze zrobić drogą ewolucji a nie rewolucji, tak jak zrobiono to w Poznaniu i Olsztynie - poprzez dodanie do numeru linii 1 z przodu. Czyli 51 stała by się 151, 77 - 177, 93 - 193 itd. Co do linii podmiejskich, to rozważyłbym wtedy zmianę przedziału i uporządkowanie, jak sugerował @Mareczek.

Mnie ciekawi co innego - dlaczego przedział 601-699 pozostał wyłączony. Nie przypominam sobie, byśmy kiedykolwiek w Szczecinie mieli sześćsetki.

wysłane przez MQ ?

pioko17 napisał(a):
Mnie ciekawi co innego - dlaczego przedział 601-699 pozostał wyłączony. Nie przypominam sobie, byśmy kiedykolwiek w Szczecinie mieli sześćsetki.

Zapas na wszelki wypadek. Przy okazji uruchamiania SKM mogą się dziać różne rzeczy.

wysłane przez Tatra108 10

No i trzeba zauważyć, że w Olsztynie numeracja jest sensownie złożona:
- 1xx - linie dzienne zwykłe
- 2xx - linie dzienne zwykłe, dowożące do tramwaju
- 3xx - linie sezonowe (np. 309 to wzmocnienie 109 w roku akademickim, 307 linia do Plaży Miejskiej latem)
- N01, N02 - linie nocne.
- Z-xx - zastępcze (np. Z-3 za tramwaj linii 3)

Ogólnie dzięki takiemu złożeniu linii łatwo się odnaleźć.

MPK Olsztyn - zbieranie pasażerów przy kabinie to nasza pasja
Post został wyedytowany przez autora.

wysłane przez Wojtek 24

Tatra108 napisał(a):
Ogólnie dzięki takiemu złożeniu linii łatwo się odnaleźć.

Dla mieszkańców łatwo, ale turysta i tak będzie musiał się zapoznać z siatką połączeń. To samo u nas, co z tego, że zmienią 521 na N-1, jak i tak trzeba będzie przeczytać co to za linia i nie ważne czy mieszkaniec/turysta.

wysłane przez Tatra108 10

Dzisiaj była taka sytuacja. Wsiadła Pani na przystanku "Centrum" chcąc dojechać do "Dworca Głównego". Zamiast wsiąść w 101, który jedzie na dworzec max. 7 minut. Wsiadła w 107, który jedzie "na okrętkę" przez całe śródmieście dowożąc do szpitala wojewódzkiego, dziecięcego i przychodnię na Dworcowej, a dopiero później jedzie na dworzec. W ten sposób o mało nie dostała palpitacji, że autobus wywiózł ją gdzieś na około.

W Olsztynie normą jest dodawanie oznaczeń w drugim wierszu "trasa zmieniona", "kurs skrócony". Brakuje natomiast np. we wspomnianym 107 "przez Szpital Wojewódzki, Dworcową".

W Szczecinie też by się przydało coś takiego zrobić. Tak jak wyglądało to na początku na 71 "przez Łubinową". Było fajnie, jasno oznaczone, a teraz trzeba zgadywać. Albo zapoznawać się z siatką połączeń.

MPK Olsztyn - zbieranie pasażerów przy kabinie to nasza pasja

wysłane przez t105n  49

Tatra108 napisał(a):
W Szczecinie też by się przydało coś takiego zrobić. Tak jak wyglądało to na początku na 71 "przez Łubinową". Było fajnie, jasno oznaczone, a teraz trzeba zgadywać. Albo zapoznawać się z siatką połączeń.

Jeśli nie znasz siatki połączeń, to dopiski w mojej opinii niewiele pomogą. Dopiski mają sens w przypadku wariantu linii. Najlepszym przykładem jest dopisek "przez Zakłady Chemiczne" na linii 101.

wysłane przez Arek Dynamo 0

Mi się wydaje, że numeracji autobusowych raczej nie zmienią, tyle tylko że po prostu zwiększy się zakres numeracyjny autobusów

wysłane przez KMSzczecin 10

W mojej opinii, zmiany są in plus, ale dlaczego zmieniono numerację "nocek"? Nawet po zmianach zakres pięćsetek będzie niewykorzystany, więc jakim problemem byłoby zostawić obecną numerację? To chyba nie jest trudne do zrozumienia, że 5xx = linia nocna...

Nie pytaj mnie o nic, wiem tyle co ty ;)

wysłane przez lukaszenko 16

KMSzczecin napisał(a):
W mojej opinii, zmiany są in plus, ale dlaczego zmieniono numerację "nocek"? Nawet po zmianach zakres pięćsetek będzie niewykorzystany, więc jakim problemem byłoby zostawić obecną numerację? To chyba nie jest trudne do zrozumienia, że 5xx = linia nocna...

To chyba nie jest trudne do zrozumienia, że Nxx = linia nocna...
Warszawa miała 6xx, zamieniła na Nxx i jakoś wszyscy żyją. Jest to bardziej logiczne niż jakieś 5xx, i to jeszcze nie zaczęto od początku tylko nie wiedzieć czemu od 521.

wysłane przez MQ ?

lukaszenko napisał(a):
i to jeszcze nie zaczęto od początku tylko nie wiedzieć czemu od 521.

Zaczęto. Przed reorganizacją w 2003 roku linie nocne miały numery 501-517.

wysłane przez Błażej 3

lukaszenko napisał(a):
To chyba nie jest trudne do zrozumienia, że Nxx = linia nocna...
Warszawa miała 6xx, zamieniła na Nxx i jakoś wszyscy żyją. Jest to bardziej logiczne niż jakieś 5xx, i to jeszcze nie zaczęto od początku tylko nie wiedzieć czemu od 521.

To jeśli Nxx to linia nocna to dlaczego Dxx to linia dodatkowa a nie linia dzienna ? :D

wysłane przez lukaszenko 16

Błażej napisał(a):
To jeśli Nxx to linia nocna to dlaczego Dxx to linia dodatkowa a nie linia dzienna ? :D

A linia Pxx to linia pośpieszna? :P

wysłane przez Ferrix 8

lukaszenko napisał(a):
To chyba nie jest trudne do zrozumienia, że Nxx = linia nocna...
Warszawa miała 6xx, zamieniła na Nxx i jakoś wszyscy żyją.

Przydałoby się przy okazji trochę przeorganizować sieć nocnych...

STMKŻ
Post został wyedytowany przez autora.

wysłane przez Phobos 17

Na początek podkreślam, że cała dotychczasowa dyskusja była bardzo fajna. Szczególnie proponowane rozwiązania wraz z argumentami "za" i "przeciw".

Więc pozwolę sobie dorzucić swoje 0,03 złotego polskiego do dyskusji.

Przypadek: Amsterdam

Obecna numeracja linii autobusowych nabrała kształt około 50 lat temu. Za wyjątkiem linii 15, 18, 21 i 22, które oryginalnie swoje numery odziedziczyły po zlikwidowanych liniach tramwajowych (choć dziś ich trasy są diametralnie inne), linie autobusowe GVB mają numery:
[list]3X - linie w dzielnicy Noord (lub mające tam końcowy przystanek)4X - linie w dzielnicy Zuidoost (lub mające tam końcowy przystanek)6X - linie w dzielnicy Nieuwe-West (lub mające tam końcowy przystanek)
Ciekawostka: kiedy ten system utworzono, linie w dzielnicy Zuidoost miały numerację 5X, a 4X było przeznaczone dla linii z satelickiego Diemen. Stąd pierwsze linie metra M3 i M4 z czasem zyskały numery 53 i 54, a ponieważ linie 4X i 5X zaczeły się "zlewać", postanowiono zakres 5X zarezerwować dla metra, a 4X dla autobusów zarówno w Zuidoost jak i Diemen.

Więc mamy w tej chwili w Szczecinie 2 ogólne zakresy: 51-99 dla linii miejskich, 1XX dla linii podmiejskich (z historycznym bałaganem tworzonym przez 105 i 108, które w przeciwieństwie do 106 i 107 nie jeżdżą do Polic).

Więc gdyby tak zrobić numerację 1XY dla linii miejskich i 2XY dla podmiejskich (gdzie X jest inny dla każdej miejscowości/dzielnicy/osiedla, a Y jest numerem kolejnym)? Pozostałe zakresy można wykorzystać na linie szczytowe, szkolne i co tam jeszcze przyjdzie komu do głowy w zależności od potrzeb.

Czekam na Wasze opinie :-)

Masz prawo odmówić odpowiedzi na ten post. Bez względu, czy z tego prawa skorzystasz - wszystko co napiszesz może być wykorzystane przeciwko tobie.

wysłane przez Arek Dynamo 0

Pomysł dobry, jednak moim zdaniem obecna numeracja stosowana w ZDITM odpowiada, druga sprawa że oprócz Szczecina jedynie w Bydgoszczy i Łodzi stosuje się dwucyfrowe numeracje linii autobusowych (pomijam tu linie GOPu) co w moim przypadku wyróżnia te trzy (do niedawna cztery) miasta na tle pozostałych miast Polski

wysłane przez maciekos95 3

Phobos napisał(a):
Więc gdyby tak zrobić numerację 1XY dla linii miejskich i 2XY dla podmiejskich (gdzie X jest inny dla każdej miejscowości/dzielnicy/osiedla, a Y jest numerem kolejnym)?

Ten pomysł wiązałby się z wywaleniem całej numeracji autobusowej do góry nogami. Czyli każda z dzisiejszych linii musiałaby dostać nowy numer, który w większości przypadków byłby zupełnie niezwiązany z dotychczasowym. Ludzie by się nie mogli połapać w nowej numeracji przez dobrych kilka miesięcy. Dlatego moim zdaniem w zakresie linii miejskich takie rozwiązanie odpada.

Natomiast z podmiejskimi byłoby już dużo łatwiej. Podobne rozwiązanie stosuje od lat Kraków na liniach aglomeracyjnych - tam jest to 2XY, gdzie Y oznacza gminę ościenną, a X kolejny numer linii w danej gminie. Ciekawostką jest to, że to ostatnia cyfra oznacza gminę, a nie środkowa. U nas wystarczyłoby zmienić numery liniom 105 i 108, np. na 125 i 128. A do tego wywalić wszystkie linie podmiejskie z zakresu numerów dwucyfrowych i dać im zakres np. 13X. Tutaj zresztą też ostatnie cyfry można by zostawić dla ułatwienia orientacji.

Jeszcze tylko dołóżmy oddzielny zakres dla telebusów i mamy uporządkowany system. Przy okazji zwalniamy 7 "zwykłych" numerów, co razem daje nam 10 wolnych (bo mamy jeszcze przecież 89, 90 i 92) do wykorzystania przy ewentualnym uruchamianiu nowych linii miejskich.
Post został wyedytowany przez autora.

wysłane przez konjo  4

Phobos napisał(a):


Czekam na Wasze opinie :-)

Opinia jak najbardziej pozytywna. Pomysł fajny, tylko u nas zawsze jest wyłamywanie się z systemu np. tak jak z nadawaniem odrębnego numeru linii/tworzeniem wariantu, jak i numerowaniem autobusów vide przegubowce w zakresie solówek i odwrotnie...

So never mind the darkness.

wysłane przez zack1989 12

Zaleca się następujące przyporządkowanie linii komunikacji miejskiej na terenie
SOM:

- linie od 51 do 99 – linie autobusowe zwykłe na obszarze Szczecina,
- linie od 101 do 149 – linie autobusowe zwykłe na obszarze powiatu polickiego (gminy
Police, Nowe Warpno, Dobra i Kołbaskowo),
- linie od 151 do 199 – linie na terenie powiatu gryfińskiego (gminy Gryfino i Stare
Czarnowo),
- linie od 301 do 349 – linie na terenie powiatu stargardzkiego (gmina miejska Stargard,
gmina wiejska Stargard, gmina Kobylanka),
- linie od 401 do 449 – linie na terenie powiatu goleniowskiego (Gmina Goleniów
i Gmina Stepnica),
- linie od 451 do 499 – linie na terenie miasta Świnoujścia,
- linie od 701 do 749 – linie transgraniczne wraz z wolnym zasobem rezerwowym,
- linie od X1 do X99 – linie pospieszne (cały obszar SOM),
- linie od B1 do B99 – linie bezpłatne,
- linie od M10 do M99 – linie metropolitalne – autobusowe przedłużenie SKM,
- linie od E1 do E99 – linie dodatkowe/specjalne,
- linie od P1 do P99 – linie prywatne,
- linie od N1 do N29 – linie nocne na obszarze Szczecina,
- linie od N30 do N99– linie nocne poza Szczecinem.

Źródło: https://drive.google.com/file/d/1r_P3Qb-ax3OCMnIqTI36e25tERxCSFtD/view str 51

"Jeżeli Twój tramwaj nie przyjeżdża upewnij się, że nie uciekł Ci przystanek"

wysłane przez lukaszenko 16

Ale kogoś fantazja poniosła. Gorszego pomysłu na oznakowanie to już chyba być nie mogli wymyślić.