Forum

Solaris złożył ofertę na autobusy elektryczne

Jedna oferta wpłynęła w przetargu na zakup 8 zeroemisyjnych autobusów przegubowych. Swoją ofertę złożyła firma SOLARIS Bus & Coach S.A.

Solaris złożył ofertę na autobusy elektryczne

wysłane przez Tosiek 5

Dzięki Bogu. Dobrze też, że nie ma Ursusów. Byłem w Szczecinku i jechałem tym autobusem i jestem zażenowany (P.S. Jeśli chodzi o komunikacje miejską w czasie pandemii, to tam tylko pierwsze drzwi są odcięte od pasażerów a u nas pierwsze drzwi i pierwszy rząd).

Ciekawe czy Solbus jeszcze produkuje autobusy? Jeśli tak, fajnie by było zobaczyć jakiś autobus tej marki u nas.

Solaris 788 rządzi !!!!
1
LOZOI napisał(a):
Ciekawe czy Solbus jeszcze produkuje autobusy? Jeśli tak, fajnie by było zobaczyć jakiś autobus tej marki u nas.

Solbus nie produkuje autobusów od 2016 roku.

Stop cięciom w komunikacji miejskiej, zwłaszcza na prawobrzeżu i linii 66!
Neoplan N4021td - MAN NG312 - Volvo B10MA - Mercedes O405GN - maszyna, która uszczęśliwi.
2
LOZOI napisał(a):
Ciekawe czy Solbus jeszcze produkuje autobusy? Jeśli tak, fajnie by było zobaczyć jakiś autobus tej marki u nas.

Teraz to jest firma Rafako.

Kiedy byłem małym chłopcem...
LOZOI napisał(a):
Dzięki Bogu. Dobrze też, że nie ma Ursusów. Byłem w Szczecinku i jechałem tym autobusem i jestem zażenowany.

Opowiesz coś więcej o tym zażenowaniu? Bo rzuciłeś taki suchy frazes i nic poza tym.
4
Solaris złożył ofertę na autobusy elektryczne

wysłane przez kasper1 29

Ten przetarg będzie oznaczał koniec najgorszych MAN-ów z Goteborga.

Stop cięciom w komunikacji miejskiej, zwłaszcza na prawobrzeżu i linii 66!
Neoplan N4021td - MAN NG312 - Volvo B10MA - Mercedes O405GN - maszyna, która uszczęśliwi.
kasper1 napisał(a):
Ten przetarg będzie oznaczał koniec najgorszych MAN-ów z Goteborga.

Powoli kolego, bo wydaje mi się, że nie jesteś osobą odpowiedzialną za tabor autobusowy w SPAK. Z resztą przeczytaj coś więcej niż tylko nagłówek artykułu. Miasto, jeśli się zgodzi na ofertę Solarisa, będzie musiało dopłacić około 3 baniek.
11
333Wojtas333 napisał(a):
Powoli kolego, bo wydaje mi się, że nie jesteś osobą odpowiedzialną za tabor autobusowy w SPAK.

No ostatnio chciał, żeby kupili "deski" na 58/59.

"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
8
Dołożenie do budżetu na elektryki

wysłane przez wolvo1565 11

Na najbliższej sesji Rady Miasta przy zmianach w budżecie. Uwzględnione zostanie dołożenie brakujących środków na zakup tych przegubowych elektrycznych Solarisów, a co za tym idzie praktycznie ich pewna wygrana w tym przetargu.

https://wszczecinie.pl/aktualnosci,miasto_zdecydowane_na_kupno_autobusow_elektrycznych_od_solarisa,id-35187.html?fbclid=IwAR3sNdhnB2CxQSfWU2WKgdgmc7XuM_U-VIkwxe29zfrA_lscunJN6Bu3-tw
2
wolvo1565 napisał(a):
Na najbliższej sesji Rady Miasta przy zmianach w budżecie. Uwzględnione zostanie dołożenie brakujących środków na zakup tych przegubowych elektrycznych Solarisów, a co za tym idzie praktycznie ich pewna wygrana w tym przetargu.

W mojej opinii to niedobra wiadomość. Po cichu liczyłem na to, że unieważnią przetarg z powodu braku wystarczających środków. Uważam, że Szczecin nie jest jeszcze gotowy na eksploatację elektryków. Nie wiem, po co mamy się w to na siłę pakować.
1
Re: Dołożenie do budżetu na elektryki

wysłane przez man 46

maciekos95 napisał(a):
Uważam, że Szczecin nie jest jeszcze gotowy na eksploatację elektryków. Nie wiem, po co mamy się w to na siłę pakować.

Myślę, że to wynika między innymi z tego, że na autobusy o niekonwencjonalnym napędzie, czyli np. hybrydowe, albo elektryczne można otrzymać całkiem niezłe dofinansowanie ze środków zewnętrznych, w przeciwieństwie do wozów "tradycyjnych".

Poza tym, polskie miasta coraz bardziej się elektryfikują - co pokazuje przykład Warszawy i zakupu 130 nowych elektrycznych Solarisów.
2
man napisał(a):
Myślę, że to wynika między innymi z tego, że na autobusy o niekonwencjonalnym napędzie, czyli np. hybrydowe, albo elektryczne można otrzymać całkiem niezłe dofinansowanie ze środków zewnętrznych, w przeciwieństwie do wozów "tradycyjnych".

Hybrydy się u nas całkiem nieźle sprawdzają. Z jednej strony robią za "niekonwencjonalny" napęd, więc jest dofinansowanie, do tego jest to zawsze jakaś oszczędność na paliwie, ale z drugiej strony nie trzeba budować od podstaw zupełnie nowej infrastruktury, na nowo układać rozkładów jazdy, żeby uwzględniać przerwy na ładowanie itd. A po zakupie elektryków to wszystko nas czeka niestety.
1
Re: Dołożenie do budżetu na elektryki

wysłane przez wolvo1565 11

man napisał(a):

Poza tym, polskie miasta coraz bardziej się elektryfikują - co pokazuje przykład Warszawy i zakupu 130 nowych elektrycznych Solarisów.

Skoro rząd nakazuje w ustawie o elektromobilności mieć samorządów ileś tam procent zeroemisyjnych autobusów tj. od 2021 roku - 5%, 2023 - 10%, a od 2025 - 20% to zakupy elektryków nie dziwią. A hybrydy się w to niestety, nie wliczają.
wolvo1565 napisał(a):
Skoro rząd nakazuje w ustawie o elektromobilności mieć samorządów ileś tam procent zeroemisyjnych autobusów tj. od 2021 roku - 5%, 2023 - 10%, a od 2025 - 20% to zakupy elektryków nie dziwią. A hybrydy się w to niestety, nie wliczają.

Nie wiedziałem o tym. Pytanie czy są tam przewidziane jakieś konsekwencje dla samorządów za niespełnienie tych wymogów? I co z prywatnymi przewoźnikami, którzy jeżdżą na zlecenie miast (tak jak u nas PKS)?
Post został wyedytowany przez autora.
Re: Dołożenie do budżetu na elektryki

wysłane przez konjo 4

wolvo1565 napisał(a):
Na najbliższej sesji Rady Miasta przy zmianach w budżecie. Uwzględnione zostanie dołożenie brakujących środków na zakup tych przegubowych elektrycznych Solarisów, a co za tym idzie praktycznie ich pewna wygrana w tym przetargu.

32,3 miliona PLN za 8 autobusów tj. 4,03 miliona PLN za sztukę - bez ładowarki (wg SIWZ: Dostawa stacji ładującej jest przedmiotem odrębnego postępowania) i kosztów dostosowania infrastruktury. Ciekawe jaki wyjdzie koszt jednego pojazdu z wymaganymi inwestycjami w SPAK i na mieście? I czy ten koszt nie zbliży się do ceny tramwaju, gdzie ostatnie ceny w Polsce to około 8 do 8,6 miliona... Wymagana gwarancja na baterie 6 lat. Eksploatacja czasowo wyjdzie zapewne jak w zwykłym autobusie tj. do około 15 lat. Do tego specjalne rozkłady, dedykowane linie i kolejny raczej mało elastyczny rodzaj napędu (elektrobusy raczej nie będą wysyłane poza linie z ładowarkami). Moim zdaniem jest to trochę sztuka dla sztuki - za całkiem spore pieniądze. Lepiej porządnie stawiać na nogi tramwaje lub kontynuować w miarę sprawdzone hybrydy.

So never mind the darkness.
8
konjo napisał(a):
Moim zdaniem jest to trochę sztuka dla sztuki - za całkiem spore pieniądze. Lepiej porządnie stawiać na nogi tramwaje lub kontynuować w miarę sprawdzone hybrydy.

Jak już pisałem wcześniej, mam bardzo podobne odczucia. Kraków już kilka lat temu poszedł w elektryki (oczywiście otaczając to stosowną propagandową szopką). Efekt był taki, że trzeba było zainwestować grubą kasę w stacje ładowania na mieście (a czym więcej takich wozów tym więcej stacji potrzeba) i specjalnie ułożyć rozkłady dla kilku linii.
Re: Dołożenie do budżetu na elektryki

wysłane przez man 46

maciekos95 napisał(a):
Efekt był taki, że trzeba było zainwestować grubą kasę w stacje ładowania na mieście (a czym więcej takich wozów tym więcej stacji potrzeba) i specjalnie ułożyć rozkłady dla kilku linii.

Z tego, co czytałem, to w Szczecinie jest plan, żeby elektryki obsługiwały głównie/wyłącznie(?) linię 87.
man napisał(a):
Z tego, co czytałem, to w Szczecinie jest plan, żeby elektryki obsługiwały głównie/wyłącznie(?) linię 87.

Nawet jeśli takie są plany, to one przecież dotyczą tylko sytuacji po dostarczeniu pierwszej partii elektryków (8 przegubów). Podejrzewam, że na tym jednym przetargu się nie skończy i w ciągu kolejnych kilku lat liczba takich wozów się zwiększy. Czyli będzie trzeba dostosowywać pod nie kolejne linie, bo na 87 więcej niż tych 8 sztuk się nie upchnie.
Re: Dołożenie do budżetu na elektryki

wysłane przez wolvo1565 11

maciekos95 napisał(a):
Podejrzewam, że na tym jednym przetargu się nie skończy i w ciągu kolejnych kilku lat liczba takich wozów się zwiększy. Czyli będzie trzeba dostosowywać pod nie kolejne linie, bo na 87 więcej niż tych 8 sztuk się nie upchnie.

W tej chwili miasto czeka na decyzje co z pieniędzmi na 6 krótkich elektryków z Geparda, które miał dostarczyć Ursus (plus pozostałe 5, ale tamto dofinansowanie ze środków unijnych na tą piątkę zostało przekazane na węzeł Głębokie).
konjo napisał(a):
32,3 miliona PLN za 8 autobusów tj. 4,03 miliona PLN za sztukę - bez ładowarki (wg SIWZ: Dostawa stacji ładującej jest przedmiotem odrębnego postępowania) i kosztów dostosowania infrastruktury. Ciekawe jaki wyjdzie koszt jednego pojazdu z wymaganymi inwestycjami w SPAK i na mieście? I czy ten koszt nie zbliży się do ceny tramwaju, gdzie ostatnie ceny w Polsce to około 8 do 8,6 miliona... Wymagana gwarancja na baterie 6 lat. Eksploatacja czasowo wyjdzie zapewne jak w zwykłym autobusie tj. do około 15 lat. Do tego specjalne rozkłady, dedykowane linie i kolejny raczej mało elastyczny rodzaj napędu (elektrobusy raczej nie będą wysyłane poza linie z ładowarkami). Moim zdaniem jest to trochę sztuka dla sztuki - za całkiem spore pieniądze. Lepiej porządnie stawiać na nogi tramwaje lub kontynuować w miarę sprawdzone hybrydy.

Ze wszystkim się zgadzam oprócz ostatniego zdania. Problem polega na tym, że te hybrydy nie do końca spełniają oczekiwania przewoźników. Ani z punktu widzenia ekonomii (spalanie paliwa), ani niezawodności nie są to tak dobre autobusy jak mogłyby być. Stąd też prawdopodobnie pojawiła się testowa hybryda od Mercedesa, żeby mieć porównanie w stosunku do eksploatowanych Solarisów.

Technik serwisu :)
2
Re: Dołożenie do budżetu na elektryki

wysłane przez konjo 4

Luke_Police napisał(a):
Ze wszystkim się zgadzam oprócz ostatniego zdania. Problem polega na tym, że te hybrydy nie do końca spełniają oczekiwania przewoźników. Ani z punktu widzenia ekonomii (spalanie paliwa), ani niezawodności nie są to tak dobre autobusy jak mogłyby być. Stąd też prawdopodobnie pojawiła się testowa hybryda od Mercedesa, żeby mieć porównanie w stosunku do eksploatowanych Solarisów.

Właśnie dlatego napisałem w miarę sprawdzone... Mimo wszystko, kosztowały trochę mniej, bo 41 milionów za 16 sztuk. Eksploatowane są przy dzisiejszej infrastrukturze i zapleczu. Nie wymagają dużych nakładów od zaraz, kolejne egzemplarze mogą wchodzić do użycia z marszu. W jakiś sposób zostały poznane ich wady i zalety - o czym jak słusznie zauważyłeś świadczy test porównawczy Mercedesa. W wersji elektrobusów - wszystko będzie nowością... Jak to mówią: dajmy się zaskoczyć.

So never mind the darkness.
1
Ta postępowa elektryfikacja w trakcji autobusowej na razie może słono kosztować. Zakup elektryków będzie się opłacał tylko wtedy, jeśli przejdzie się na odnawialne źródła energii.

"Chamstwu w życiu należy się przeciwstawiać siłom i godnościom osobistom" ~ Jan Kobuszewski
Karton_03 napisał(a):
Zakup elektryków będzie się opłacał tylko wtedy, jeśli przejdzie się na odnawialne źródła energii.

Szczególnie jeśli chodzi o opłacanie się w kwestii ochrony środowiska... Jeśli dalej 80% energii będziemy produkować z jakże wspaniałego węgla, to kilka "elektryków" i tak nic nie zmieni, a tylko się w tym peniądze utopi. :/
2