Forum
Solaris złożył ofertę na autobusy elektryczne
Jedna oferta wpłynęła w przetargu na zakup 8 zeroemisyjnych autobusów przegubowych. Swoją ofertę złożyła firma SOLARIS Bus & Coach S.A.
wysłane przez Tosiek 17
Ciekawe czy Solbus jeszcze produkuje autobusy? Jeśli tak, fajnie by było zobaczyć jakiś autobus tej marki u nas.
SU18 #788 Król Szos Na Zabytek
SU18,75#2200 Pod Palnik
wysłane przez kasper1 50
Ciekawe czy Solbus jeszcze produkuje autobusy? Jeśli tak, fajnie by było zobaczyć jakiś autobus tej marki u nas.
Solbus nie produkuje autobusów od 2016 roku.
PKS Szczecin - STOP masowych kasacji i kupowania szrotu z BVG Berlina.
wysłane przez Neo 42
Ciekawe czy Solbus jeszcze produkuje autobusy? Jeśli tak, fajnie by było zobaczyć jakiś autobus tej marki u nas.
Teraz to jest firma Rafako.
wysłane przez lukaszenko 16
Dzięki Bogu. Dobrze też, że nie ma Ursusów. Byłem w Szczecinku i jechałem tym autobusem i jestem zażenowany.
Opowiesz coś więcej o tym zażenowaniu? Bo rzuciłeś taki suchy frazes i nic poza tym.
wysłane przez kasper1 50
PKS Szczecin - STOP masowych kasacji i kupowania szrotu z BVG Berlina.
wysłane przez 333Wojtas333 15
Ten przetarg będzie oznaczał koniec najgorszych MAN-ów z Goteborga.
Powoli kolego, bo wydaje mi się, że nie jesteś osobą odpowiedzialną za tabor autobusowy w SPAK. Z resztą przeczytaj coś więcej niż tylko nagłówek artykułu. Miasto, jeśli się zgodzi na ofertę Solarisa, będzie musiało dopłacić około 3 baniek.
wysłane przez bartez 336
Powoli kolego, bo wydaje mi się, że nie jesteś osobą odpowiedzialną za tabor autobusowy w SPAK.
No ostatnio chciał, żeby kupili "deski" na 58/59.
"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
wysłane przez wolvo1565 24
https://wszczecinie.pl/aktualnosci,miasto_zdecydowane_na_kupno_autobusow_elektrycznych_od_solarisa,id-35187.html?fbclid=IwAR3sNdhnB2CxQSfWU2WKgdgmc7XuM_U-VIkwxe29zfrA_lscunJN6Bu3-tw
wysłane przez maciekos95 3
Na najbliższej sesji Rady Miasta przy zmianach w budżecie. Uwzględnione zostanie dołożenie brakujących środków na zakup tych przegubowych elektrycznych Solarisów, a co za tym idzie praktycznie ich pewna wygrana w tym przetargu.
W mojej opinii to niedobra wiadomość. Po cichu liczyłem na to, że unieważnią przetarg z powodu braku wystarczających środków. Uważam, że Szczecin nie jest jeszcze gotowy na eksploatację elektryków. Nie wiem, po co mamy się w to na siłę pakować.
wysłane przez man 128
Uważam, że Szczecin nie jest jeszcze gotowy na eksploatację elektryków. Nie wiem, po co mamy się w to na siłę pakować.
Myślę, że to wynika między innymi z tego, że na autobusy o niekonwencjonalnym napędzie, czyli np. hybrydowe, albo elektryczne można otrzymać całkiem niezłe dofinansowanie ze środków zewnętrznych, w przeciwieństwie do wozów "tradycyjnych".
Poza tym, polskie miasta coraz bardziej się elektryfikują - co pokazuje przykład Warszawy i zakupu 130 nowych elektrycznych Solarisów.
wysłane przez maciekos95 3
Myślę, że to wynika między innymi z tego, że na autobusy o niekonwencjonalnym napędzie, czyli np. hybrydowe, albo elektryczne można otrzymać całkiem niezłe dofinansowanie ze środków zewnętrznych, w przeciwieństwie do wozów "tradycyjnych".
Hybrydy się u nas całkiem nieźle sprawdzają. Z jednej strony robią za "niekonwencjonalny" napęd, więc jest dofinansowanie, do tego jest to zawsze jakaś oszczędność na paliwie, ale z drugiej strony nie trzeba budować od podstaw zupełnie nowej infrastruktury, na nowo układać rozkładów jazdy, żeby uwzględniać przerwy na ładowanie itd. A po zakupie elektryków to wszystko nas czeka niestety.
wysłane przez wolvo1565 24
Poza tym, polskie miasta coraz bardziej się elektryfikują - co pokazuje przykład Warszawy i zakupu 130 nowych elektrycznych Solarisów.
Skoro rząd nakazuje w ustawie o elektromobilności mieć samorządów ileś tam procent zeroemisyjnych autobusów tj. od 2021 roku - 5%, 2023 - 10%, a od 2025 - 20% to zakupy elektryków nie dziwią. A hybrydy się w to niestety, nie wliczają.
wysłane przez maciekos95 3
Skoro rząd nakazuje w ustawie o elektromobilności mieć samorządów ileś tam procent zeroemisyjnych autobusów tj. od 2021 roku - 5%, 2023 - 10%, a od 2025 - 20% to zakupy elektryków nie dziwią. A hybrydy się w to niestety, nie wliczają.
Nie wiedziałem o tym. Pytanie czy są tam przewidziane jakieś konsekwencje dla samorządów za niespełnienie tych wymogów? I co z prywatnymi przewoźnikami, którzy jeżdżą na zlecenie miast (tak jak u nas PKS)?
wysłane przez konjo 4
Na najbliższej sesji Rady Miasta przy zmianach w budżecie. Uwzględnione zostanie dołożenie brakujących środków na zakup tych przegubowych elektrycznych Solarisów, a co za tym idzie praktycznie ich pewna wygrana w tym przetargu.
32,3 miliona PLN za 8 autobusów tj. 4,03 miliona PLN za sztukę - bez ładowarki (wg SIWZ: Dostawa stacji ładującej jest przedmiotem odrębnego postępowania) i kosztów dostosowania infrastruktury. Ciekawe jaki wyjdzie koszt jednego pojazdu z wymaganymi inwestycjami w SPAK i na mieście? I czy ten koszt nie zbliży się do ceny tramwaju, gdzie ostatnie ceny w Polsce to około 8 do 8,6 miliona... Wymagana gwarancja na baterie 6 lat. Eksploatacja czasowo wyjdzie zapewne jak w zwykłym autobusie tj. do około 15 lat. Do tego specjalne rozkłady, dedykowane linie i kolejny raczej mało elastyczny rodzaj napędu (elektrobusy raczej nie będą wysyłane poza linie z ładowarkami). Moim zdaniem jest to trochę sztuka dla sztuki - za całkiem spore pieniądze. Lepiej porządnie stawiać na nogi tramwaje lub kontynuować w miarę sprawdzone hybrydy.
So never mind the darkness.
wysłane przez maciekos95 3
Moim zdaniem jest to trochę sztuka dla sztuki - za całkiem spore pieniądze. Lepiej porządnie stawiać na nogi tramwaje lub kontynuować w miarę sprawdzone hybrydy.
Jak już pisałem wcześniej, mam bardzo podobne odczucia. Kraków już kilka lat temu poszedł w elektryki (oczywiście otaczając to stosowną propagandową szopką). Efekt był taki, że trzeba było zainwestować grubą kasę w stacje ładowania na mieście (a czym więcej takich wozów tym więcej stacji potrzeba) i specjalnie ułożyć rozkłady dla kilku linii.
wysłane przez man 128
Efekt był taki, że trzeba było zainwestować grubą kasę w stacje ładowania na mieście (a czym więcej takich wozów tym więcej stacji potrzeba) i specjalnie ułożyć rozkłady dla kilku linii.
Z tego, co czytałem, to w Szczecinie jest plan, żeby elektryki obsługiwały głównie/wyłącznie(?) linię 87.
wysłane przez maciekos95 3
Z tego, co czytałem, to w Szczecinie jest plan, żeby elektryki obsługiwały głównie/wyłącznie(?) linię 87.
Nawet jeśli takie są plany, to one przecież dotyczą tylko sytuacji po dostarczeniu pierwszej partii elektryków (8 przegubów). Podejrzewam, że na tym jednym przetargu się nie skończy i w ciągu kolejnych kilku lat liczba takich wozów się zwiększy. Czyli będzie trzeba dostosowywać pod nie kolejne linie, bo na 87 więcej niż tych 8 sztuk się nie upchnie.
wysłane przez wolvo1565 24
Podejrzewam, że na tym jednym przetargu się nie skończy i w ciągu kolejnych kilku lat liczba takich wozów się zwiększy. Czyli będzie trzeba dostosowywać pod nie kolejne linie, bo na 87 więcej niż tych 8 sztuk się nie upchnie.
W tej chwili miasto czeka na decyzje co z pieniędzmi na 6 krótkich elektryków z Geparda, które miał dostarczyć Ursus (plus pozostałe 5, ale tamto dofinansowanie ze środków unijnych na tą piątkę zostało przekazane na węzeł Głębokie).
wysłane przez Luke_Police 163
32,3 miliona PLN za 8 autobusów tj. 4,03 miliona PLN za sztukę - bez ładowarki (wg SIWZ: Dostawa stacji ładującej jest przedmiotem odrębnego postępowania) i kosztów dostosowania infrastruktury. Ciekawe jaki wyjdzie koszt jednego pojazdu z wymaganymi inwestycjami w SPAK i na mieście? I czy ten koszt nie zbliży się do ceny tramwaju, gdzie ostatnie ceny w Polsce to około 8 do 8,6 miliona... Wymagana gwarancja na baterie 6 lat. Eksploatacja czasowo wyjdzie zapewne jak w zwykłym autobusie tj. do około 15 lat. Do tego specjalne rozkłady, dedykowane linie i kolejny raczej mało elastyczny rodzaj napędu (elektrobusy raczej nie będą wysyłane poza linie z ładowarkami). Moim zdaniem jest to trochę sztuka dla sztuki - za całkiem spore pieniądze. Lepiej porządnie stawiać na nogi tramwaje lub kontynuować w miarę sprawdzone hybrydy.
Ze wszystkim się zgadzam oprócz ostatniego zdania. Problem polega na tym, że te hybrydy nie do końca spełniają oczekiwania przewoźników. Ani z punktu widzenia ekonomii (spalanie paliwa), ani niezawodności nie są to tak dobre autobusy jak mogłyby być. Stąd też prawdopodobnie pojawiła się testowa hybryda od Mercedesa, żeby mieć porównanie w stosunku do eksploatowanych Solarisów.
Technik serwisu :)
wysłane przez konjo 4
Ze wszystkim się zgadzam oprócz ostatniego zdania. Problem polega na tym, że te hybrydy nie do końca spełniają oczekiwania przewoźników. Ani z punktu widzenia ekonomii (spalanie paliwa), ani niezawodności nie są to tak dobre autobusy jak mogłyby być. Stąd też prawdopodobnie pojawiła się testowa hybryda od Mercedesa, żeby mieć porównanie w stosunku do eksploatowanych Solarisów.
Właśnie dlatego napisałem w miarę sprawdzone... Mimo wszystko, kosztowały trochę mniej, bo 41 milionów za 16 sztuk. Eksploatowane są przy dzisiejszej infrastrukturze i zapleczu. Nie wymagają dużych nakładów od zaraz, kolejne egzemplarze mogą wchodzić do użycia z marszu. W jakiś sposób zostały poznane ich wady i zalety - o czym jak słusznie zauważyłeś świadczy test porównawczy Mercedesa. W wersji elektrobusów - wszystko będzie nowością... Jak to mówią: dajmy się zaskoczyć.
So never mind the darkness.
wysłane przez Karton_03 91
Na całym świecie źle się dzieje, koledzy...
wysłane przez fan004 86
Zakup elektryków będzie się opłacał tylko wtedy, jeśli przejdzie się na odnawialne źródła energii.
Szczególnie jeśli chodzi o opłacanie się w kwestii ochrony środowiska... Jeśli dalej 80% energii będziemy produkować z jakże wspaniałego węgla, to kilka "elektryków" i tak nic nie zmieni, a tylko się w tym peniądze utopi. :/
#TramwajemPoŚwiecie