Forum

Rusza przetarg na przebudowę tras tramwajowych do pętli Pomorzany

Szczecin rozpisał przetarg na przebudowę torowiska tramwajowego w ciągu Nabrzeża Wieleckiego, Nowej, Dworcowej, Kolumba, Chmielewskiego i Smolańskiej oraz w ciągu al. Powstańców Wielkopolskich z pętlą Pomorzany. Prace potrwają około dwa lata.

Czemu ma zostać zmieniony kierunek ruchu tramwajów na pętli na zgodny ze wskazówkami zegara, skoro na większości pętli stosuje się kierunek przeciwny do ruchu wskazówek zegara?
1
jakub.narkiewicz napisał(a):
Czemu ma zostać zmieniony kierunek ruchu tramwajów na pętli na zgodny ze wskazówkami zegara, skoro na większości pętli stosuje się kierunek przeciwny do ruchu wskazówek zegara?

Spójrz na przykład na to gdzie będą zatrzymywać się pojazdy (oczywiście na końcu peronu). Wschodnia część pętli będzie pomiędzy ogródkami działkowymi, więc pasażerowie musieliby biegać za każdym razem 100 m przed lub po skorzystaniu z tramwaju. Z zachodniej jej części jest natomiast znacznie bliżej do budynków mieszkalnych i przystanków autobusowych.

A poza tym czemu to zwyczaj ma decydować o wyglądzie pętli? ;)
Post został wyedytowany przez autora.
4
fan004 napisał(a):
A poza tym czemu to zwyczaj ma decydować o wyglądzie pętli? ;)

Ten zwyczaj z czegoś się wziął. Wystarczy spojrzeć na wizualizacje, żeby zauważyć dwa dodatkowe punkty kolizyjne na wyjazdach z pętli (skrzyżowanie torów w przeciwnych kierunkach). Na "normalnych" pętlach coś takiego nie ma miejsca.
maciekos95 napisał(a):
Ten zwyczaj z czegoś się wziął. Wystarczy spojrzeć na wizualizacje, żeby zauważyć dwa dodatkowe punkty kolizyjne na wyjazdach z pętli (skrzyżowanie torów w przeciwnych kierunkach). Na "normalnych" pętlach coś takiego nie ma miejsca.

Nie marudzić, więcej wagonów do roboty po kolizjach i interes się kręci. ;)
4
Mam nadzieję, że znikną te rury przy wiadukcie kolejowym przy skrzyżowaniu Nowej/Nabrzeże Wieleckie oraz sam wiadukt będzie lepiej wyglądał.
Ciekawe czy technicznie możliwe byłby zrobienie lewoskrętu z Dworcowej w Nową, żeby np 3 i 6 mogły zawrócić w kierunku Pomorzan?

"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
bartez napisał(a):
Mam nadzieję, że znikną te rury przy wiadukcie kolejowym przy skrzyżowaniu Nowej/Nabrzeże Wieleckie oraz sam wiadukt będzie lepiej wyglądał.

Może szansa jakaś będzie, bo PLK ma coś robić przy tym wiadukcie w przyszłym roku, a prace ich oraz TSów mają być ze sobą skoordynowane.

Źrodło: https://szczecin.naszemiasto.pl/kolej-zapowiada-remont-mostu-w-centrum-szczecina-co-sie/ar/c1-8031389
Post został wyedytowany przez autora.
bartez napisał(a):
Mam nadzieję, że znikną te rury przy wiadukcie kolejowym przy skrzyżowaniu Nowej/Nabrzeże Wieleckie oraz sam wiadukt będzie lepiej wyglądał.

Wiadukt kolejowy jest przedmiotem osobnego postępowania zakładającego jego renowację (jak nie każdy pewnie wie, wiadukt ten jest zabytkiem). Z tego co pamiętam zakłada się tam demontaż rur.
fan004 napisał(a):
Wiadukt kolejowy jest przedmiotem osobnego postępowania zakładającego jego renowację (jak nie każdy pewnie wie, wiadukt ten jest zabytkiem). Z tego co pamiętam zakłada się tam demontaż rur.

Zabytek zapuszczony niemiłosiernie. Gdzie jest konserwator, że dopuszcza do czegoś takiego. I to w samym centrum miasta.

"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
3
bartez napisał(a):
Zabytek zapuszczony niemiłosiernie. Gdzie jest konserwator, że dopuszcza do czegoś takiego.

Niestety to prawda. Ale znajdziemy o wiele więcej takich przykładów w naszym mieście. Chociażby tzw. Szczecińska Wenecja znajdująca się tuż obok. Albo budynek starej olejarni przu ulicy Dębogórskiej 33. To wszystko pozostałości industrialnego Szczecina, na które aż przykro jest patrzeć jak niszczeją.

W centrum też się coś znajdzie. Choćby kamienica przy Placu Zwycięstwa 3 albo prawie cała wschodnia strona Deptaku Bogusława (choć tam przynajmniej planowana jest rewitalizacja).
Post został wyedytowany przez autora.
1
bartez napisał(a):
Mam nadzieję, że znikną te rury przy wiadukcie kolejowym przy skrzyżowaniu Nowej/Nabrzeże Wieleckie oraz sam wiadukt będzie lepiej wyglądał.
Ciekawe czy technicznie możliwe byłby zrobienie lewoskrętu z Dworcowej w Nową, żeby np 3 i 6 mogły zawrócić w kierunku Pomorzan?

Fajnie byłoby właśnie wykorzystać ten odcinek również w dół, a jeżeli nie (ktoś mi pisał, że z kątem nachylenia byłby problem), to chociażby zrobić jednokierunkowy w górę. Przykładowo dla cmentarnej i zamiast puścić ją do Filharmonii, to do Dworcowej, albo tak jak piszesz, dla nawrotki dla 3 i 6
1
[quote=Kostek]Fajnie byłoby właśnie wykorzystać ten odcinek również w dół, a jeżeli nie (ktoś mi pisał, że z kątem nachylenia byłby problem)

Myślę,że przy obecnym taborze i jego możliwościach przepisy o kącie nachylenia nadają się raczej już do lamusa.Uważam,że po wyremontowaniu torowiska bezproblemowo możnaby udrożnić tor na dół.To już nie czas eNek, które ciągnęły bezwładne budy na czterech kółkach niezdolne do samodzielnej jazdy bądź hamowania(hamulec pomocniczy pomijam).Zresztą gdy nastały 102jki ósemka jeździła Dworcową w dół i nic się nikomu nie stało.Ciekawostką natomiast jest poruszany już tu nieraz temat zjazdów na Golęcin eNkami przy remoncie Parkowej(i chyba jednocześnie Kolumba).Zjazd bez pasażerów Dworcową w dół i"biała czapka"za hamulcem w doczepie w razie"w".Ale jakoś się udawało.....

Possibly I have seen too much, Hangar 18, I know too much...
1
Kostek napisał(a):
Fajnie byłoby właśnie wykorzystać ten odcinek również w dół, a jeżeli nie (ktoś mi pisał, że z kątem nachylenia byłby problem), to chociażby zrobić jednokierunkowy w górę. Przykładowo dla cmentarnej i zamiast puścić ją do Filharmonii, to do Dworcowej, albo tak jak piszesz, dla nawrotki dla 3 i 6

Jak widać na mapach dostępnych pod artykułem na stronie Transportu Publicznego odcinek w dół ulicy Dworcowej przestanie istnieć po przebudowie.

Co się zaś tyczy nawrotki dla 3 i 6 to chyba nawet w sytuacjach awaryjnych nie miałoby to zbyt efektywnego zastosowania. Na Dworcowej bez sensu kończyć kurs z Pomorzan, bo pojazdy woziłyby powietrze. A w razie co Plac Tobrucki zawsze można minąć przez Wyszyńskiego i vice versa.

No i po trzecie i ostatnie, linie Cmentarne kończą na Pl. Rodła, bo to duży węzeł przesiadkowy (przede wszystkim w drodze do północnych osiedli i Polic), w związku z czym skracanie jej do Dworcowej nie byłoby korzystne w mojej ocenie. Dodatkowo trasa D15 (czy jak ją teraz nazywamy) pokryłaby się w 95% z trasą często kursującej 8.
4
fan004 napisał(a):
Jak widać na mapach dostępnych pod artykułem na stronie Transportu Publicznego odcinek w dół ulicy Dworcowej przestanie istnieć po przebudowie.

Co się zaś tyczy nawrotki dla 3 i 6 to chyba nawet w sytuacjach awaryjnych nie miałoby to zbyt efektywnego zastosowania. Na Dworcowej bez sensu kończyć kurs z Pomorzan, bo pojazdy woziłyby powietrze. A w razie co Plac Tobrucki zawsze można minąć przez Wyszyńskiego i vice versa.

No i po trzecie i ostatnie, linie Cmentarne kończą na Pl. Rodła, bo to duży węzeł przesiadkowy (przede wszystkim w drodze do północnych osiedli i Polic), w związku z czym skracanie jej do Dworcowej nie byłoby korzystne w mojej ocenie. Dodatkowo trasa D15 (czy jak ją teraz nazywamy) pokryłaby się w 95% z trasą często kursującej 8.

Jeżeli byłyby dwie cmentarne, jedna do Niebuszewa, a druga do Filharmonii, to jedną możnaby zabrać z Rodła. Dodatkowa linia dająca przesiadkę na Wyszyńskiego w pospieszne by się przydała (na Wyszyńskiego jest łatwiej niż na Bramie Portowej), bo głównie jadący z cmentarza w kierunku Polic i północnych osiedli wsiadają w D07 bądź D67 i ewentualnie przesiadają się na Komuny Paryskiej. Przynajmniej byłby czas na dłuższą przerwę gdyby na Dworcowej miał końcowy (chociaż i tak już napisałeś, że przestanie istnieć, więc nie ma co gdybać).
Post został wyedytowany przez autora.
Kostek napisał(a):
Przynajmniej byłby czas na dłuższą przerwę gdyby na Dworcowej miał końcowy (chociaż i tak już napisałeś, że przestanie istnieć, więc nie ma co gdybać).

Zakładając przejazd od strony Wyszyńskiego (i przesiadkę na linie jadące na Prawobrzeże) wszystko jest możliwe, bo pod górkę Dworcową przejedziemy. Pytanie czy taka linia ma sens biorąc pod uwagę, że co 12 minut jest "ósemka" (nie pamiętam szczerze mówiąc, ale wydaje mi się, że na 1-go listopada jest wzmocniona). Choć przyznaję, że w takim kształcie linia ma jakiś sens bytu. Nie zapominaj jednak, że takie rozwiązania już stosowano (ostatnim razem 8 Bis w 2014 roku) i najwyraźniej linia do Placu Rodła i Dw. Niebuszewo lepiej zdała test, bo od 2015 roku dodatki cmentarne jeżdżą już tylko do Centrum.
Post został wyedytowany przez autora.
2
fan004 napisał(a):
Zakładając przejazd od strony Wyszyńskiego (i przesiadkę na linie jadące na Prawobrzeże) wszystko jest możliwe, bo pod górkę Dworcową przejedziemy. Pytanie czy taka linia ma sens biorąc pod uwagę, że co 12 minut jest "ósemka" (nie pamiętam szczerze mówiąc, ale wydaje mi się, że na 1-go listopada jest wzmocniona). Choć przyznaję, że w takim kształcie linia ma jakiś sens bytu. Nie zapominaj jednak, że takie rozwiązania już stosowano (ostatnim razem 8 Bis w 2014 roku) i najwyraźniej linia do Placu Rodła i Dw. Niebuszewo lepiej zdała test, bo od 2015 roku dodatki cmentarne jeżdżą już tylko do Centrum.

8ka 1.11 jeździ co 6 minut, a tramwaje na odcinku plac Rodła-Gumieńce (10, D10 do Filharmonii, D15 do Niebuszewa na wspólnym odcinku) tego dnia jeżdżą też średnio co 6 minut i też się z Tobą zgadzam, że ten układ daję radę i jest lepszy. Dodatkowo D10 kursuje tylko co 24 minuty, więc to takie wzmocnienie do Dworcowej by było, że aż żadne, już lepiej, aby kursowała bez zmian do placu Rodła. Poza tym zawsze rezerwy też są kierowane od tego 2015 roku na trasę plac Rodła/Filharmonia-Gumieńce, a nie np. na Dworcową.

Wiadomo, teraz pewnie przez remonty w centrum przez najbliższe 2 lata będzie trochę to inaczej wyglądać, ale nie mniej w normalnym układzie, to po co coś zmieniać, co funkcjonuje po prostu dobrze?
Post został wyedytowany przez autora.
4
wolvo1565 napisał(a):
8ka 1.11 jeździ co 6 minut, a tramwaje na odcinku plac Rodła-Gumieńce (10, D10 do Filharmonii, D15 do Niebuszewa na wspólnym odcinku) tego dnia jeżdżą też średnio co 6 minut i też się z Tobą zgadzam, że ten układ daję radę i jest lepszy. Dodatkowo D10 kursuje tylko co 24 minuty, więc to takie wzmocnienie do Dworcowej by było, że aż żadne, już lepiej, aby kursowała bez zmian do placu Rodła. Poza tym zawsze rezerwy też są kierowane od tego 2015 roku na trasę plac Rodła/Filharmonia-Gumieńce, a nie np. na Dworcową.

Wiadomo, teraz pewnie przez remonty w centrum przez najbliższe 2 lata będzie trochę to inaczej wyglądać, ale nie mniej w normalnym układzie, to po co coś zmieniać, co funkcjonuje po prostu dobrze?

Chodziło mi jedynie o łatwiejszą przesiadkę dla tych jadących na prawobrzeże, bo dość sporo osób dojeżdża stamtąd. Na Bramie Portowej mamy do przejścia kilka przejść dla pieszych, a zanim na Rodła dojedziemy, to autobus może nam uciec. Możnaby nawet puścić dodatek do Stoczni wykorzystując lewoskręt na Wyszyńskiego, ale obawiam się, że od Wyszyńskiego linia jechałaby pusta.
Kostek napisał(a):
Możnaby nawet puścić dodatek do Stoczni wykorzystując lewoskręt na Wyszyńskiego, ale obawiam się, że od Wyszyńskiego linia jechałaby pusta.

Nie no to już jest bardzo słaby pomysł. Dodatek cmentarny do Stoczni przez Wyszyńskiego? To już taniej, szybciej, jak również lepiej tych dla pasażerów, którzy wysiądą na licznych osiedlach po drodze, jechać D53/D60/D67.
Post został wyedytowany przez autora.
3
fan004 napisał(a):
Nie no to już jest bardzo słaby pomysł. Dodatek cmentarny do Stoczni przez Wyszyńskiego? To już taniej, szybciej, jak również lepiej tych dla pasażerów, którzy wysiądą na licznych osiedlach po drodze, jechać D53/D60/D67.

No dlatego piszę, że jechałaby pusta. Nie ma niestety innej logicznej alternatywy. Jedynie właśnie ta Dworcowa, a tak to ciężko gdziekolwiek znaleźć miejsce. Sieć linii tramwajowych niestety mocno ogranicza możliwości.
Kostek napisał(a):
No dlatego piszę, że jechałaby pusta. Nie ma niestety innej logicznej alternatywy. Jedynie właśnie ta Dworcowa, a tak to ciężko gdziekolwiek znaleźć miejsce. Sieć linii tramwajowych niestety mocno ogranicza możliwości.

Dlatego, tak jak napisał wolvo1565, nie ma co psuć czegoś co działa dobrze, czyli linii cmentarnych z Gumienieć do Pl. Rodła/Dw. Niebuszewo. Oczywiście zbliżająca się przebudowa w centrum może sprawić, że dodatki pojawią się znowu na Dworcowej (o ile nie rozkopią jej do listopada), ale na stałe wydaje mi się, że mamy już optymalne rozwiązanie, w które nie trzeba ingerować.
Post został wyedytowany przez autora.
2
Kostek napisał(a):
Chodziło mi jedynie o łatwiejszą przesiadkę dla tych jadących na prawobrzeże

Ci jadący na prawobrzeże mają 8 co 6 minut. Wystarczy.
4
Kostek napisał(a):
Chodziło mi jedynie o łatwiejszą przesiadkę dla tych jadących na prawobrzeże, bo dość sporo osób dojeżdża stamtąd.

Przecież na Basenie Górniczym można się przesiąść z tramwaju na pośpiecha. A poza tym ZDiTM robi wszystko, żeby te pospiechy uwalić, więc na pewno nie będzie ułatwiał przesiadki na Wyszyńskiego.

"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
1
bartez napisał(a):
Przecież na Basenie Górniczym można się przesiąść z tramwaju na pośpiecha. A poza tym ZDiTM robi wszystko, żeby te pospiechy uwalić, więc na pewno nie będzie ułatwiał przesiadki na Wyszyńskiego.

Zanim tramwaj dojedzie na Basen Górniczy, to autobus odjedzie, bo niejednokrotnie autobus wyprzedza tramwaj, który zatrzymuje się na przystankach (taki to on szybki). Pośpiechy, w sumie zbyt mocne słowo, bo z pośpiesznymi mają one mało wspólnego. Zatrzymują się praktycznie na każdym przystanku, pomijają jeden, bądź dwa przystanki, łączą jedynie prawobrzeże z lewobrzeżem. Czasem jazdy też mało się różnią, 96 i C z Kasztanowego na Basen Górniczy mają takie same czasy, może z różnicą 1-2 min, więc pośpiesznymi, to one są tylko z nazwy.
1
Z Basenu masz dodatkowo linie zwykłe.
Kostek napisał(a):
Czasem jazdy też mało się różnią, 96 i C z Kasztanowego na Basen Górniczy mają takie same czasy, może z różnicą 1-2 min, więc pośpiesznymi, to one są tylko z nazwy.

W Dąbiu są często zatory więc pośpiech jak nawet nie zatrzymuje się na przystanku to stoi w korku tak samo jak linie zwykłe więc stąd czas przejazdu jest prawie taki sam.

"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
Kostek napisał(a):
Zanim tramwaj dojedzie na Basen Górniczy, to autobus odjedzie, bo niejednokrotnie autobus wyprzedza tramwaj, który zatrzymuje się na przystankach (taki to on szybki). Pośpiechy, w sumie zbyt mocne słowo, bo z pośpiesznymi mają one mało wspólnego. Zatrzymują się praktycznie na każdym przystanku, pomijają jeden, bądź dwa przystanki, łączą jedynie prawobrzeże z lewobrzeżem. Czasem jazdy też mało się różnią, 96 i C z Kasztanowego na Basen Górniczy mają takie same czasy, może z różnicą 1-2 min, więc pośpiesznymi, to one są tylko z nazwy.

Po co? Już było wielokrotnie poruszane, że mało kto na Wyszyńskiego przesiada się na pośpiechy. Już więcej osób kontynuuje jazdę do BG/Jaśminowa ZUS/Turkusowa i korzysta z linii zwykłych.

Szczeciński SZYBKI Tramwaj może być rzeczywiście SZYBKI, tylko pod warunkiem, że nie zatrzyma się ani razu na Gdańskiej. Inaczej, wszystko zostanie po staremu...
1
bartez napisał(a):

Ciekawe czy technicznie możliwe byłby zrobienie lewoskrętu z Dworcowej w Nową, żeby np 3 i 6 mogły zawrócić w kierunku Pomorzan?

Technicznie tak.
1

wysłane przez shakkie 1

Link do dokumentacji:
https://portal.smartpzp.pl/ts.szczecin.pl/public/postepowanie?postepowanie=12148306
Otwarcie ofert 25 lutego.

W artykule użyto (dołączonych do dokumentacji przetargowej!) oficjalnych wizualizacji pochodzących z 2017 roku, wersja ostateczna różni się od nich w paru miejscach:
  • torowisko w ciągu Nab. Wieleckiego od Dworcowej do Wyszyńskiego ma być trawiaste
  • przy Dworcu Głównym powstanie peron przy środkowym torze oraz pozostanie obecny przystanek 75

Inne większe zmiany to
  • przesunięcie przystanku Nadodrzańska kier. Pomorzany do skrzyżowania z Dąbrowskiego
  • przystanek autobusowy Dworcowa w kier. Dworca będzie w jezdni, bez zatoki
  • przystanek Starkiewicza będzie tramwajowo - autobusowy
  • powstanie nowy przystanek na wiadukcie nad torami linii Szczecin - Trzebież
5
Szkoda jedynie, że nie przesunęli tej pętli, tak jak zaproponował to jeden z użytkowników na swoich planach. Ciekawy miał pomysł i przede wszystkim łatwiej byłoby dla mieszkańców mieszkających pomiędzy końcowym 53, a aktualną pętlą.
Post został wyedytowany przez autora.
1
Kostek napisał(a):
Szkoda jedynie, że nie przesunęli tej pętli, tak jak zaproponował to jeden z użytkowników na swoich planach. Ciekawy miał pomysł i przede wszystkim łatwiej byłoby dla mieszkańców mieszkających pomiędzy końcowym 53, a aktualną pętlą.

Tego typu inwestycje to są lata uzgodnień i projektowania. To nie jest tak, że padnie jakiś pomysł, a w ogłoszonym dwa miesiące później przetargu zostanie on uwzględniony w dokumentacji.
8
MQ napisał(a):
Tego typu inwestycje to są lata uzgodnień i projektowania. To nie jest tak, że padnie jakiś pomysł, a w ogłoszonym dwa miesiące później przetargu zostanie on uwzględniony w dokumentacji.

Szkoda, że na ten pomysł nie wpadł ktoś kto decyduje o KM w tym mieście.

"W Piśmie nie napisano: nie będziesz wciskał gazu do deski.":D
3
bartez napisał(a):
Szkoda, że na ten pomysł nie wpadł ktoś kto decyduje o KM w tym mieście.

Zawsze jestem otwarty na propozycje. Pod warunkiem że finansowo będzie godna rozpatrzenia. XD
1
pioko17 napisał(a):
Zawsze jestem otwarty na propozycje. Pod warunkiem że finansowo będzie godna rozpatrzenia. XD

A jaki był to pomysł z tą pętlą ?

Szczeciński SZYBKI Tramwaj może być rzeczywiście SZYBKI, tylko pod warunkiem, że nie zatrzyma się ani razu na Gdańskiej. Inaczej, wszystko zostanie po staremu...
Michal napisał(a):
A jaki był to pomysł z tą pętlą ?

Przegapił Pan, Panie Michale ;)
https://www.dropbox.com/s/zubnrc6uf6jseam/Pomorzany.pdf?dl=0
autorstwa użytkownika: pioko17
Pepe napisał(a):
Przegapił Pan, Panie Michale ;)
https://www.dropbox.com/s/zubnrc6uf6jseam/Pomorzany.pdf?dl=0
autorstwa użytkownika: pioko17

Racja. Przegapiłem, ale już nadrobiłem :)
Dzięki za link !

Szczeciński SZYBKI Tramwaj może być rzeczywiście SZYBKI, tylko pod warunkiem, że nie zatrzyma się ani razu na Gdańskiej. Inaczej, wszystko zostanie po staremu...