Forum

Więcej tramwajów, nowa linia i inne październikowe zmiany

1 października (dla linii nocnych od nocy 1/2 października) nastąpią zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Widzę że komunikacja nocna w naszym mieście zaczyna zmieniać się na lepsze, wydłużenie linii 528 i 536 do pętli na osiedlu za sterem według mnie jest bardzo dobrą zmianą, z uwagi na to że nigdy wcześniej komunikacja nocna tam nie docierała.

^_^
9

wysłane przez Lisek1407 2

Bardzo dobrze, że nareszcie ktoś ze ZDiTMu zaczął patrzeć na potrzeby mieszkańców dotyczące komunikacji nocnej. Zmiany na 528 i 536 jak najbardziej na plus i jestem pewny, że więcej ludzi będzie chętniej korzystać z linii 528. Teraz tylko czekać na kolejne postulowane zmiany takie jak między innymi: wydłużenie linii 533 do pętli Dąbie Osiedle, puszczenie linii 522 na Małe Błonie oraz rozwiązanie problemu z brakiem linii nocnej w dzielnicy Bukowo. Mam nadzieję, że to jest tylko jeden z pierwszych kroków w kierunku już lata temu wypominanej rewolucji "nocek" i wreszcie jakoś to będzie wyglądało, a nie byle jak.

"Siatka komunikacji nocnej w tym mieście przestarzała jak tabor Tramwajów Szczecińskich"
14

wysłane przez Michał.K 5

Mam pytanie, na 536 dalej kursować będą autobusy przegubowe gdy będą jeździć do Maczka? Bo z informacji na stronie ZDiTM ma być tam skomunikowanie z 528 a myślę że ta pętla/przystanek nie pomieści ponad 30 metrów.
1

wysłane przez bartez 361

Michał.K napisał(a):
Mam pytanie, na 536 dalej kursować będą autobusy przegubowe gdy będą jeździć do Maczka? Bo z informacji na stronie ZDiTM ma być tam skomunikowanie z 528 a myślę że ta pętla/przystanek nie pomieści ponad 30 metrów.

W nocy to nie będzie chyba taki duży problem.

Życie jest ciężkie, musisz być twarda...Rzekł stolec do sraczki.
3

wysłane przez ZielonyTram 0

Skąd pomysł zmiany przystanków „Kolumba” i „Zapadła” ” na stałe?
4

wysłane przez Mcarkcel 5

ZielonyTram napisał(a):
Skąd pomysł zmiany przystanków „Kolumba” i „Zapadła” ” na stałe?

Cytując pana Kadłubowskiego "decyzja właśnie dlatego, że ludzie korzystają [z tych przystanków]".

wysłane przez MlodyS53 81

Mcarkcel napisał(a):
Cytując pana Kadłubowskiego "decyzja właśnie dlatego, że ludzie korzystają [z tych przystanków]".

Problemem jest RJ (oby się zmienił). Obecnie dwa przystanki mają ten sam czas zatrzymania.

Jeśli staną się stałymi to masz opóźnienia gwarantowane.

Na tym forum piszę o swoich zainteresowaniach, nie o pracy.

wysłane przez mrstahuu 0

MlodyS53 napisał(a):
Problemem jest RJ (oby się zmienił). Obecnie dwa przystanki mają ten sam czas zatrzymania.

Gdzie? Na Kolumba wszystkie mają czas 1 min. Jedynie, gdzie jest 0 to Stadion Arkonia - Międzyparkowa

szybkiszofer.maventplan.pl
1

wysłane przez Driver_bu$-szn 0

Cytując pana Kadłubowskiego "decyzja właśnie dlatego, że ludzie korzystają [z tych przystanków]

Prawda jest taka że pasażerowie nie potrafią korzystać z tych przystanków. A później są żale że tramwaj się nie zatrzymał, bo ktoś na wysokości przystanku pomacha lub naciśnie przycisk że chce wsiąść lub wysiąść z tramwaju.
3

wysłane przez mario201075 0

Czy przejęcie klonowickich brygad A i B przez SPAD jest spowodowane uruchomieniem linii 74? Pytam się gdyż po 4 miesiącach SPAK nie będzie obsługiwać linii A.

Priorytetem dla Tramwajów Szczecińskich powinien być remont trasy na Gocław, a potem Tramwaj na Mierzyn
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
1

wysłane przez Pepe 264

mario201075 napisał(a):
Czy przejęcie klonowickich brygad A i B przez SPAD jest spowodowane uruchomieniem linii 74? Pytam się gdyż po 4 miesiącach SPAK nie będzie obsługiwać linii A.

Nie ma wyjścia, zwiększenia pracy przewozowej niektórzy nie potrafią unieść.
10

wysłane przez leks 17

Pepe napisał(a):
Nie ma wyjścia, zwiększenia pracy przewozowej niektórzy nie potrafią unieść.

A jako ciekawostkę powiem ze np. w spak czy sppk bezkustecznie w tym roku próbowałem sie zatrudnić. Usłyszałem w tej pierwszej, ze sytuacja kadrowa jest na tyle dobra ze ani na etat ani na zlecenie nie ma zapotrzebowania ;)... moze problemem jest tabor...
Niestety spółki prowadzą swoje gierki zamiast skupić sie na tym co najistotniejsze...
Post został wyedytowany przez autora.

wysłane przez MlodyS53 81

leks napisał(a):
A jako ciekawostkę powiem ze np. w spak czy sppk bezkustecznie w tym roku próbowałem sie zatrudnić. Usłyszałem w tej pierwszej, ze sytuacja kadrowa jest na tyle dobra ze ani na etat ani na zlecenie nie ma zapotrzebowania ;)... moze problemem jest tabor...
Niestety spółki prowadzą swoje gierki zamiast skupić sie na tym co najistotniejsze...

Ale wiesz, że spółka Klonowica może oddaje brygady dlatego, że brakuje taboru a nie kierowców? Czym będziesz tych ludzi na tym A wiózł? Taczką czy może na plecach?

Na tym forum piszę o swoich zainteresowaniach, nie o pracy.
1

wysłane przez bartez 361

MlodyS53 napisał(a):
Ale wiesz, że spółka Klonowica może oddaje brygady dlatego, że brakuje taboru a nie kierowców? Czym będziesz tych ludzi na tym A wiózł? Taczką czy może na plecach?

No to może trzeba coś kupić nawet używanego i rozwiązać problem? No ale jak wieczny prezio rządzi to po co robić więcej niż absolutne minimum?

Życie jest ciężkie, musisz być twarda...Rzekł stolec do sraczki.
12

wysłane przez mrstahuu 0

bartez napisał(a):
No to może trzeba coś kupić nawet używanego i rozwiązać problem? No ale jak wieczny prezio rządzi to po co robić więcej niż absolutne minimum?

Lada dzień dostawa elektryków.

szybkiszofer.maventplan.pl
2

wysłane przez bartez 361

mrstahuu napisał(a):
Lada dzień dostawa elektryków.

Trzeba mieć jeszcze gdzie je ładować. Wszystkiego na 87 nie da się upchnąć.

Życie jest ciężkie, musisz być twarda...Rzekł stolec do sraczki.
1

wysłane przez leks 17

MlodyS53 napisał(a):
Ale wiesz, że spółka Klonowica może oddaje brygady dlatego, że brakuje taboru a nie kierowców? Czym będziesz tych ludzi na tym A wiózł? Taczką czy może na plecach?

Czemu w Dąbiu, które ma najstarszy tabor nie brakuje? Ale tu mozna sie tak spierac, każdy bedzie uważał i tak to co mu najwygodniej... :)
2

wysłane przez iamsikorel 1

MlodyS53 napisał(a):
Ale wiesz, że spółka Klonowica może oddaje brygady dlatego, że brakuje taboru a nie kierowców? Czym będziesz tych ludzi na tym A wiózł? Taczką czy może na plecach?

Redukcja pracy przewozowej na Klonowica to od kilku lat równia pochyła. Tak jak koledzy mówią, można się spierać, każdy widzi to co będzie chciał. Dla mnie osobiście jest niepoważnym ze miejska spółka może tak "grymasić" w kwestii wykonywania zadań do których została zawiązana.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
18

wysłane przez bartez 361

iamsikorel napisał(a):
Redukcja pracy przewozowej na Klonowica to od kilku lat równia pochyła.

Jakiś kryzys taborowy też tam jest, bo od wtorku np nie ma przegubów na 68.

Życie jest ciężkie, musisz być twarda...Rzekł stolec do sraczki.
1

wysłane przez iamsikorel 1

bartez napisał(a):
Jakiś kryzys taborowy też tam jest, bo od wtorku np nie ma przegubów na 68.

Kryzys taborowy jest odkąd pamiętam. Kilka razy w tygodniu po szczytowych wyjazdach dyspozytor jest z przegubami na zero, mimo że nie obsadził nimi wszystkich służb tak jak zauważyłeś np dwóch brygad 68.
5

wysłane przez LagunaGrandtour 131

iamsikorel napisał(a):
Ale dla mnie osobiście jest niepoważnym ze miejska spółka może tak "grymasić" w kwestii wykonywania zadań do których została zawiązana.

Najgorsze jest to, że ich awersja do pracy przewozowej na rzecz miasta jest tak długo tolerowana.
21

wysłane przez MlodyS53 81

LagunaGrandtour napisał(a):
Najgorsze jest to, że ich awersja do pracy przewozowej na rzecz miasta jest tak długo tolerowana.

Jeszcze gorsze jest to, że ZDiTM nie chce dopuścić nikogo więcej niż 4 spółki obecnie wykonujące przewozy.
Możnaby wpuścić nowego przewoźnika, który by chociaż na początku "dał" te brakuję 2-3 przeguby. Następnie stopniowo mógłby zwiększać swoją pracę przewozową, która mogłaby owocować zwiększaniem częstotliwości na liniach autobusowych a ta bezpośrednio polepszałaby ofertę przewozową dla pasażerów.

Ale standardowo "nie da się, nie można".

Na tym forum piszę o swoich zainteresowaniach, nie o pracy.
12

wysłane przez reżyser zditm 2

Ja jako mieszkaniec Osiedla Kaliny, jestem bardzo zadowolony, że miasto poraz kolejny nas wysłuchało. Rok temu na Wszystkich Świętych uruchomiono linię D75, z której dużo mieszkańców Osiedla Kaliny oraz z pobliskiego Osiedla Ratajczaka korzystało. Podróż 86 w szczycie zwłaszcza popołudniu, to dla mnie stanie jak sardynka w puszce. Mam nadzieję, że linia 74 odciąży trochę 86. Niestety jak już kilka osób zwłaszcza starszych mi powiedziało prywatnie, nie są zadowoleni z likwidacji kursów do pętli Osiedle Kaliny...

I would like to return to this place
Treptow An Der Rega die besten Städte
2

wysłane przez bartez 361

reżyser zditm napisał(a):
nie są zadowoleni z likwidacji kursów do pętli Osiedle Kaliny...

No nigdy nie dogodzisz....

Życie jest ciężkie, musisz być twarda...Rzekł stolec do sraczki.
10

wysłane przez mch1209 0

Tylko nie rozumiem co to im zmienia na gorsze? Liczba kursów na odcinku Rodła-Kaliny się nie zmniejsza (w tym wieczorem kiedy obecnie kursuje wariant na Kaliny - naprzemienna częstotliwość 74/86 to 20 minut), dla osób z Kaliny zmienia sie jedynie numerek i kierunek na wyświetlaczu.
No chyba że osiedle Kaliny potrzebuje dedykowanej linii, może napis osiedla na końcowym to jakaś forma prestiżu? Ciekawe!
Post został wyedytowany przez autora.
11

wysłane przez Lisek1407 2

bartez napisał(a):
No nigdy nie dogodzisz....

Może będzie święty spokój jak postawią słupek przystankowy przed światłami na przeciwko istniejącego przystanku "Osiedle Kaliny", a nawet jeśli nie, jest przecież przystanek "Derdowskiego" jakieś 100/200 metrów dalej. Mieszkańcy powinni się chociaż cieszyć że częstotliwość się zwiększa. Układ 74+86 to 15 minutowa częstotliwość (w godzinach szczytu to już se mają jakieś 7,5 minuty), a to już jest wiele.

"Siatka komunikacji nocnej w tym mieście przestarzała jak tabor Tramwajów Szczecińskich"
Post został wyedytowany przez autora.
1

wysłane przez Wojtek 24

reżyser zditm napisał(a):
Niestety jak już kilka osób zwłaszcza starszych mi powiedziało prywatnie, nie są zadowoleni z likwidacji kursów do pętli Osiedle Kaliny...

No tak, bo teraz nie będą mogli wsiąść do autobusu 20 min. przed odjazdem i zająć sobie loży VIP.
21

wysłane przez Burdziq 5

reżyser zditm napisał(a):
JNiestety jak już kilka osób zwłaszcza starszych mi powiedziało prywatnie, nie są zadowoleni z likwidacji kursów do pętli Osiedle Kaliny...

I tutaj muszę się zgodzić. Zamiast robić nową linię dublującą 86 można by zwiększyć ilość kursów 86 na trasie Plac Rodła - Os. Kaliny, a linię 74 uruchomić na trasie Os. Kaliny - Os. Zawadzkiego trasą przez Witkiewicza, Taczaka i Sosabowskiego. Obawiam się tego, że mieszkańcy się pogubią i będą się zastanawiać czym jest to 74 i czy jeździ taką trasą jak 86 do Placu Rodła. Można by tego
uniknąć stosując ten typ zmian, które wyżej opisałem. Podsumowując: 86 ze zwiększoną częstotliwoscią na trasie Plac Rodła - Os. Kaliny, część kursów na trasie Plac Rodła - Zakłady Piekarnicze, 74 na trasie Os. Kaliny - Os. Zawadzkiego

wysłane przez lukaszenko 16

Burdziq napisał(a):
I[ciach]

Teraz to dopiero poszedłeś po całości, dawno tak głupiego pomysłu nie słyszałem, nawet w wykonaniu ZDiTM. Akurat wariant który ma wejść w życie uważam za całkiem sensowny jak na nasze warunki. W szczególności że motłoch nie czyta dokąd jedzie autobus a dwa osobne numery może skłonią ich do myślenia.
29

wysłane przez reżyser zditm 2

74 ma za zadanie odciążyć 86 na trasie Kaliny - Plac Rodła, bo frekwencja w szczycie jest tak zadowalająca, za ludzie czasami nie mogli wejść do autobusu ;)

I would like to return to this place
Treptow An Der Rega die besten Städte
Post został wyedytowany przez autora.
2

wysłane przez Burdziq 5

lukaszenko napisał(a):
Teraz to dopiero poszedłeś po całości, dawno tak głupiego pomysłu nie słyszałem, nawet w wykonaniu ZDiTM. Akurat wariant który ma wejść w życie uważam za całkiem sensowny jak na nasze warunki. W szczególności że motłoch nie czyta dokąd jedzie autobus a dwa osobne numery może skłonią ich do myślenia.

Głupiego bo? Chcę zwiększyć ilość kursów 86, które są tak bardzo potrzebne? A odnośnie motłochu, który nie czyta dokąd jedzie autobus to się zgodzę, natomiast nie uważam, że skłoni ich to do myślenia, tylko raczej zbędnych pytań, jak to u nas w mieście często po jakichś zmianach bywa
Post został wyedytowany przez autora.
2

wysłane przez Mcarkcel 5

Burdziq napisał(a):
A odnośnie motłochu, który nie czyta dokąd jedzie autobus to się zgodzę, natomiast nie uważam, że skłoni ich to do myślenia, tylko raczej zbędnych pytań, jak to u nas w mieście często po jakichś zmianach bywa

A to teraz będziemy tworzyć okrojone linie, bo pasażerowie nie mogą się przyzwyczaić do zmian? To jest kwestia 2-3 tygodni maksymalnie, aby zapamiętać co gdzie jeździ.
5

wysłane przez Burdziq 5

Mcarkcel napisał(a):
A to teraz będziemy tworzyć okrojone linie, bo pasażerowie nie mogą się przyzwyczaić do zmian?

Nie no zmiany były są i zawsze będą, więc tworzenie nowych linii bądź zmiany trasy starych są nieuniknione. Ja tylko zwracam uwagę na powszechny problem dezinformacji wśród pasażerów. Ale na to nic zaradzić nie można, co najwyżej czekać aż sami się zorientują

wysłane przez LagunaGrandtour 131

Burdziq napisał(a):
Ja tylko zwracam uwagę na powszechny problem dezinformacji wśród pasażerów.

Coś mnie ominęło? Dezinformacji? Mówisz o dezinformacji, którą sami tworzą?
7

wysłane przez Burdziq 5

LagunaGrandtour napisał(a):
Coś mnie ominęło? Dezinformacji? Mówisz o dezinformacji, którą sami tworzą?

Tak, dokładnie o to mi chodziło. Może zabrzmiało jakbym obwiniał o to ZDiTM, ale wiadomo, że winnymi dezinformacji są sami pasażerowie, którzy zwyczajnie nie śledzą zmian. Tak jak już pisałem wyżej, niewiele można z tym zrobić
2

wysłane przez Lisek1407 2

Burdziq napisał(a):
winnymi dezinformacji są sami pasażerowie, którzy zwyczajnie nie śledzą zmian.

Niestety niektórzy pasażerowie nie wiedzą, że śledzenie informacji pokazuje ich dobrą wolę. Byłem świadkiem jak pasażerowie się awanturowali, bo "teeeee krłaaaa! Kierowca, czemu ten 529 jedzie tędy, a nie tędy" pomimo wcześniejszej informacji o zmianie trasy. I tak mentalność niektórych pasażerów jest na poziomie metra mułu.

"Siatka komunikacji nocnej w tym mieście przestarzała jak tabor Tramwajów Szczecińskich"
Post został wyedytowany przez autora.
8

wysłane przez bartez 361

Burdziq napisał(a):
74 na trasie Os. Kaliny - Os. Zawadzkiego

Na tym odcinku kursuje 75 więc pomysł totalnie z czapy.

Życie jest ciężkie, musisz być twarda...Rzekł stolec do sraczki.
5

wysłane przez Lisek1407 2

bartez napisał(a):
Na tym odcinku kursuje 75 więc pomysł totalnie z czapy.

Między Kaliny, a Osiedlem Zawadzkiego owszem, 74 przecież będzie jeździć przez Krzekowo zamiast Wernyhory, Klonowica i Zawadzkiego. Moim zdaniem rozwiązanie dobre, nie zmarnują się przy okazji przystanki na Sosabowskiego plus będzie kolejne połączenie Krzekowa z centrum. Skorzystają też na tym mieszkańcy ul. Szerokiej oraz Osiedla Somosierry, gdyż 86 w kierunku Placu Rodła pojedzie przez ul. Roweckiego. Swoją drogą dla mnie totalnie z czapy jest puszczenie 86 tamtędy tylko w jedną stronę podobnie jak 53. Szkoda, że nie powstały przystanki Walentynowicz i Roweckiego także w drugą stronę.

"Siatka komunikacji nocnej w tym mieście przestarzała jak tabor Tramwajów Szczecińskich"
6

wysłane przez bartez 361

reżyser zditm napisał(a):
Mam nadzieję, że linia 74 odciąży trochę 86.

Na SSC w wątku autobusowym padł moim zdaniem dobry pomysł żeby 74 obsługiwał ulice Romera i Marlicza przed dojazdem do pętli osiedle Zawadzkiego i w drugim kierunku tak samo.

Życie jest ciężkie, musisz być twarda...Rzekł stolec do sraczki.
Post został wyedytowany przez autora.
8

wysłane przez t105n  49

To już czwarte wcielenie linii 74, czy też obsadzenie numeru, które pamiętam.
2

wysłane przez t105n  49

Intryguje mnie, jaka idea przyświecała autorowi, że prawie każdą linię obsługują obie zajezdnie. Wydaje się bardziej logiczne, żeby linie 1 i 9 były obsługiwane w całości przez Pogodno. Chodziło o to, żeby motorniczowie obu zajezdni byli zorientowani w przebiegu tras? Czy może pojemność taboru golęcińskiego najbardziej pasuje do potoków na 1 i 9?

wysłane przez lhb178 20

t105n napisał(a):
Czy może pojemność taboru golęcińskiego najbardziej pasuje do potoków na 1 i 9?

O to. Poza tym rola Golęcina zaczyna się sprowadzać do obsługi linii nieswingowych oraz całodziennych brygad pomiędzy Swingami.
1

wysłane przez mrstahuu 0

t105n napisał(a):
Intryguje mnie, jaka idea przyświecała autorowi, że prawie każdą linię obsługują obie zajezdnie.

To jakie linie chciałbyś, aby obsługiwały poszczególne zajezdnie? Po to są dwie, aby tabor wyjeżdżał z obydwu.

Wydaje się bardziej logiczne, żeby linie 1 i 9 były obsługiwane w całości przez Pogodno.

No pewnie, że byłoby bardziej logiczne. Ale Pogodno nie może obsługiwać prawie całej siatki.

Chodziło o to, żeby motorniczowie obu zajezdni byli zorientowani w przebiegu tras?

Nie wydaje mi się, aby to miało większe znaczenie. Nie mamy tak skomplikowanej sieci, aby to była jakaś wiedza tajemna.

Czy może pojemność taboru golęcińskiego najbardziej pasuje do potoków na 1 i 9?

Bardziej pojemność taboru kat. A - czyli Tatry KT4Dt solo pasuje do linii 11, która wcześniej była obsługiwana przez Golęcin. Te wagony, które wcześniej obsługiwały 11 zostały przekierowane właśnie na linię 1. Przypominam, że tylko Pogodno ma większą ilość Tatr KT4Dt. Wcześniej, poza rezerwami i w okresie wakacyjnym, w dni powszednie te wagony stały w zajezdni. Z kolei Golęcin ma raptem dwie sztuki.

A na 9 od jakiegoś czasu są dwie brygady golęcińskie i to jest bez zmian.

Poza tym, zwróć uwagę, że większość brygad szczytowych ma Pogodno. Golęcin ma same długie, dwuzmianowe.

szybkiszofer.maventplan.pl
Post został wyedytowany przez autora.

wysłane przez iamsikorel 1

mrstahuu napisał(a):

A na 9 od jakiegoś czasu są dwie brygady golęcińskie i to jest bez zmian.

Gwoli ścisłości, po zmianach 9/6 jest również golęcińska, co daje nam 3 brygady.

wysłane przez mrstahuu 0

iamsikorel napisał(a):
Gwoli ścisłości, po zmianach 9/6 jest również golęcińska, co daje nam 3 brygady.

O, no to 3. Nie zwróciłem uwagi.

szybkiszofer.maventplan.pl
1

wysłane przez t105n  49

mrstahuu napisał(a):
To jakie linie chciałbyś, aby obsługiwały poszczególne zajezdnie? Po to są dwie, aby tabor wyjeżdżał z obydwu.

Przecież wyjeżdża z obydwu.
Jaka jest droga wyjazdu z Pogodna a z Golęcina na linię 1 lub 9? Przyznasz, że jest bardzo istotna różnica. Przekłada się to na czas pracy motorniczego.
Dla mnie takie rozwiązanie było niezrozumiałe, ale odpowiedź lhb178 wszystko wyjaśniła. I to na tyle precyzyjnie, że dla mnie jest to koniec tematu.
1

wysłane przez mch1209 0

t105n napisał(a):
Przecież wyjeżdża z obydwu.
Jaka jest droga wyjazdu z Pogodna a z Golęcina na linię 1 lub 9? Przyznasz, że jest bardzo istotna różnica. Przekłada się to na czas pracy motorniczego.
Dla mnie takie rozwiązanie było niezrozumiałe, ale odpowiedź lhb178 wszystko wyjaśniła. I to na tyle precyzyjnie, że dla mnie jest to koniec tematu.

Fakt, Pogodno ma blisko do Zawadzkiego czy Głębokiego, tylko że problem jest taki że na godz. 5 trzeba "rozstawić" brygady na całej długości linii żeby zadziałał takt częstotliwości już w obu kierunkach. A do Potulickiej już jest bardzo podobny czas wyjazdu z obu zajezdni - z Golęcina rozkładowo 25 minut, a z Pogodna 22-25 minut. Raczej to już bez różnicy z poziomu czasu pracy motorniczego czy na pierwszy kurs o 5:08 z Potulickiej skład wyjeżdża o 4:40 z Golęcina czy o 4:42 z Pogodna.
6

wysłane przez lhb178 20

Jest jeszcze profit dla pasażerów, gdy po zakończeniu regularnych kursów zjazd z Głębokiego jedzie "nieco" dalej niż do zajezdni Pogodno, podobnie rano w drugą stronę.
6

wysłane przez t105n  49

Fakt, o tym nie pomyślałem. Dzięki za wyjaśnienia!