Forum

W końcu zmiany w komunikacji miejskiej

Po 12 latach "dwójka" wróci na Basen Górniczy, tak jak postulowali czytelnicy "Gazety".

wysłane przez techno

oderman napisał(a):

> Czyli stosując trochę odmienne metody liczenia możnaby dojść do > odmiennych wniosków. Taki urok statystyki :) Wydaje mi się, ze > dokładne wyznaczenie deficytowych linii bedzie możliwe dopiero po > wyposażeniu autobusów w systemy liczenia pasażerów i biletów > okrsowych - kart zbliżeniowych

Ta metoda ma już dobrych kilka lat i się sprawdza. Systemy liczenia pasażerów również bywają ułomnę. Chociażby dlatego, że nie rozróżnią studenta od emeryta, który również korzysta z biletu ulgowego. Karty zbliżeniowe tak samo. W przeciwieństwie do biletów okresowych problem będzie z jednorazówkami. Tak się zapytam. Czy po wejściu do pojazdu z okresowym biletem elektronicznym powinno się zbliżyć go do jakiegokolwiek czytnika? Bo wg mnie to jest do zastosowania tylko w przypadku portmonetek elektronicznych z możliwością płacenia za przejazd jednorazowy. Zawarcie umowy przewozu następuje w momencie wejścia do tramwaju/autobusu, a skoro mam już wykupiony bilet miesięczny, to nie muszę nic więcej robić. Umowa jest ważna, a opłata została dokonana.

> Priorytety dla komunikacji miejskiej, park and ride, plany > zagospodarowania przestrzennego umożliwiające dopasowanie sieci > zgodnie z rozwojem miasta

Na dzień dzisiejszy na stronie Urzędu Miejskiego mamy projekt Studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego miasta Szczecina. Ciekawią mnie tam takie plany, jak np. budowa torowiska tramwajowego w E. Plater (gdzie trzy linie autobusowe 53, 60 i 67 nie jeżdżą tak zapełnione jak wskazywała by na to częstotliwość) i linia na Mieszka I, która kończy się z dala od budowanego cmentarza na ul. Bronowickiej. Dlaczego tak jest? Ja nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Pewien jestem natomiast tego, że autorzy studium nie korzystali z żadnych wyników badań w komunikacji miejskiej ani w transporcie indywidualnym. Bo takowych nie było...

> Tabor można wziąć pod uwagę jako element kształtujący jakość > przewozów kótry powinien odpowiadać z góry ustalonym standardom i > to powinno też być brane pod uwagę > Spóźnienia w komunikacji miejskiej wynikają

Każde miasto inaczej ustala sobie ten standard. To już jest element polityki transportowej. Jeżeli temat naszego opracowania brzmiał "Racjonalizacja...", to nas nie interesuje, czy jakaś spółka posiada autobus odpowiedniej pojemności czy nie. Nasza podpowiedź brzmi, że na linii X powienien kursować autobus klasy MINI, lub MIDI i to od zarządcy komunikacji zależy czy będzie od przewoźnika wymagał wystawienia na linię takiego pojazdu. Tak jest w ZKM Gdynia, które badania przeprowadza regularnie od prawie 15 lat, i mam nadzieję, że kiedyś tak będzie u nas.

> Wysoka awaryjność taboru również.

W chwili obecnej ZDiTM jest tylko organizatorem komunikacji. Opracowanie było dla organizatora komunikacji, nie dla przewoźnika. I z tego punktu widzenia patrzeliśmy. Sytuacja przewoźnika nas nie interesuje. Bo na przewoźnika można nałożyć karę, jak się nie wywiązuje z umowy, bądź rozwiązać z nim umowę w skrajnym przypadku, a potem wybrać innego. W sprawy finansowe wchodzi polityka, a od tej w badaniach lepiej być z daleka.

> Jeżeli autobusy jedzie więcej niż osób niż dopuszczalna ilość > miejsc, i tak co kurs, to można odnieść wrażenie że autobusy > jeżdżą za rzadko. Kiedyś fajnie funkcjonowała linia 76 do osiedla > Kaliny i mam wrażenie,że tej linii brakuje

Tylko ile jest takich kursów?

> Zależy jak się liczy. Jeżeli, czas poświęcony na jazdę autobusem > przeliczyć na utracone korzyści ( dodatkowa praca, czy czas dla > rodziny) to może się okazać, ze sieciówka taka tania nie jest.

Taki lekki OT, osoba pracująca na dwa etaty na własne życzenie ogranicza sobie czas dla rodziny. To jest osobista kwestia jaki kto chce mieć standard życia. Ja dodatkowo na sieciówce mogę wrócić na rauszu z imienin wujka, z których nie wróciłbym samochodem. Oczywiście inną kwestią jest to, że jak wracamy całą rodziną z takich imienin, to tańsza jest taksówka niż komunikacja publiczna jak nie mamy zniżek czy sieciówek.

> Wystarczyłoby wyposażenie pojazdów w radia, jak korporacje > taksówkowe. Umożliwiłoby to dynamiczne zarzadzanie KM.

+ dodatkowo systemy namierzania pojazdów za pomocą satelity, inteligentne sygnalizacje na skrzyżowaniach, tablice świetlne, wyświetlacze na przystankach czy liczniki pojazdów w jezdniach (pętle indukcyjne) + kamery na wrażliwych węzłach. Koszt takiego systemu to kilkadziesiąt milionów złotych. Ale warto zacząć właśnie od systemu łaczności i jest to zadanie na najbliższą przyszłość (strzelam - koszt poniżej 2 mln złotych).

> Była to dobra i raczej wymuszona decyzja zważywszy na awaryjność > stodwójek.

Ale wniosła ona nową jakość. Bo zaczęło się poważniej mówić o wymianie torowisk, bo śmiesznie to brzmi, że tramwaje sprzed 20 lat są za nowoczesne na nasze tory. No i mam nadzieję wzrośnie kultura utrzymania taboru na zajezdniach, bo Tatry to nie są tramwaje, które się reperuje np. przy pomocy dwóch kluczy francuskich.

> Ostatnio z Przecławia i Warzymic poszła petycja o puszczenie > dodatkowego autobusu w godzinach rannych lub choćby zmiany godzin > kursowania ( przesunięcie brygady o ok. 10 min.). > Jak na razie awykonalne.

Nie znam tego przypadku. Ja ostatnio mam problem z dostaniem się do siebie na wydział 61 z pl. Zwycięstwa w sobotę (czasem też niedzielę) rano o 7:33, by dostać się na 8:00 na zajęcia. Jest jeszcze 81, które odjeżdża na tyle późno, że na 8 nie da się zdążyć. Ale pojawiła się możliwość, by przesunąć 81 o kilka minut wstecz, by studenci zdążali nim na zajęcia. No i co najważniejsze przesunięcie może być na tyle nieuciążliwe, że studenci z Gryfina spokojnie się na ten pociąg przesiądą. Ale czasem przesunąć się czegoś nie da, bo siada cały rozkład danej brygady. Zresztą lepiej, żeby rozkładowcy się na ten temat wypowiadali.

> Rozbawiła mnie jedna wypowieź człowieka ze ZDiTmu odnośnie > sygnalizacji świetlnej: Na zaprojektowanie sygnalizacji potrzebują > rok, a na wybudowanie kolejny rok.

Osobiście też ciężko mi w to uwierzyć, ale jak widzę te tony papierów dotyczące tylko jednego projektu sygnalizacji z milionem podpisów, to coraz bardziej zaczynam w to wierzyć...

> Zalezy jak się planuje roboty i organizację ruchu

I tu pojawia się problem natury logistycznej. Nie liczmy tej zimy, bo to fenomen. Normalnie trwający sezon budowlany jest na tyle krótki, że dało by się wykonać pewnie wszystkie prace na jezdniach, ale pod warunkiem całkowitego zamknięcia ruchu. Jeżeli chcemy, by ruch pozostał, trzeba się gimnastykować. I nawet najlepsza czasowa organizacja ruchu na wypadek robó drogowych nie zastąpi normalnie funkcjonującej ulicy. Przepustowość zawsze będzie niższa i zatory będą się tworzyć.

> i tu znowu te plany zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli gdzieś > powstają osiedla to nalezy przewidzieć, ze będzie tam potrzebna KM i > tak zaprojekotwac ulice, by autobus czy tramwaj tamtędy mógł > przejechać.

Oczywiście. Tylko że plany zagospodarowania przestrzennego powstają również w oparciu o studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego, które powinno brać pod uwagę badania ruchu. Ale u nas w mieście nie przeprowadza się generalnych badań ruchu. Nie ma studium układu komunikacyjnego miasta. Nie robi się badań zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Wszystko co robiliśmy do tej pory, robiliśmy w ciemno, wystarczyłoby znaleźć milion złotych na przeprowadzenie wszystkich badań i później można decydować o wydatkowaniu milionów na inwestycje zarówno w infrastrukturę drogową jak i w komunikację publiczną na kilka kolejnych lat. Cykl przeprowadzania takich badań wynosi od 3 do 5 lat. Pierwszą jaskółką były badania potoków pasażerskich w komunikacji miejskiej wraz z badaniami więźby. Jeżeli zrobimy te wszystkie badania w jednym czasie i połączymy je z danymi demograficznymi itp., powstanie studium układu komunikacyjnego. Z taką ilością danych możemy prognozować wzrost natężenia ruchu i stymulować zachowania komunikacyjne mieszkańców. Obecnie stosowane narzędzia pozwalają również badać wpływ ruchu pieszych na ruch pojazdów indywidualnych i na komunikację publiczną. Problemem jak na razie jest tylko to, że takiej pełnej wiedzy na ten temat w Szczecinie nie posiadamy. Za jakiś czas, mam nadzieję, to wszystko ulegnie zmianie.

-- Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]

Problemy z matematyką? Zadzwoń! 0-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]
Post został wyedytowany przez autora.
Post został wyedytowany przez administratora lub moderatora.
Plac Szyrockiego? · 17 lat temu · MaK
Re: Plac Szyrockiego? · 17 lat temu · mike_1994
Re: Plac Szyrockiego? · 17 lat temu · Bauer
skrócenie ósemki...? · 17 lat temu · paki
Re: skrócenie ósemki...? · 17 lat temu · Luke_Police 
Re: skrócenie ósemki...? · 17 lat temu · mike_1994
Re: skrócenie ósemki...?[OT] · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: skrócenie ósemki...?[OT] · 17 lat temu · Bauer
Re: skrócenie ósemki...?[OT] · 17 lat temu · techno
Re: skrócenie ósemki...?[OT] · 17 lat temu · Bauer
Re: skrócenie ósemki...?[OT] · 17 lat temu · MaK
Autor · 17 lat temu · MQ
Re: Autor · 17 lat temu · Luke_Police 
linia 75 · 17 lat temu · Piotr
Re: linia 75 · 17 lat temu · Bauer
Re: linia 75 · 17 lat temu · Piotr
Re: linia 75 · 17 lat temu · kapil
Re: linia 75 · 17 lat temu · Piotr
Re: linia 75 · 17 lat temu · Iwo
Re: linia 75 · 17 lat temu · Wojtek
Re: linia 75 · 17 lat temu · mike_1994
Re: linia 75 · 17 lat temu · Piotr
Re: W końcu zmiany w komunikacji miejskiej · 17 lat temu · mike_1994
Re: 6 na Gocław, 11 tylko do Ludowej. · 17 lat temu · techno
Re: 6 na Gocław, 11 tylko do Ludowej. · 17 lat temu · techno
Linie autobusowe · 17 lat temu · Wojtek
Re: Linie autobusowe · 17 lat temu · techno
Re: Linie autobusowe · 17 lat temu · Błażej
Re: Linie autobusowe · 17 lat temu · techno
Re: Linie autobusowe · 17 lat temu · Wojtek
Re: Linie autobusowe · 17 lat temu · techno
Re: Linie autobusowe · 17 lat temu · Wojtek
Re: Linie autobusowe · 17 lat temu · Błażej
Re: W końcu zmiany - ujęcie 105ngsowskie :P · 17 lat temu · mike_1994
Re: W końcu zmiany - ujęcie 105ngsowskie :P · 17 lat temu · mike_1994
Re: W końcu zmiany - ujęcie 105ngsowskie :P · 17 lat temu · mike_1994
Zmiana trasy 4 · 17 lat temu · yoss83
Re: Zmiana trasy 4 · 17 lat temu · techno
Re: Zmiana trasy 4 · 17 lat temu · paki
Re: W końcu zmiany - ujęcie 105ngsowskie :P · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: W końcu zmiany - ujęcie 105ngsowskie :P · 17 lat temu · mike_1994
Re: W końcu zmiany - ujęcie 105ngsowskie :P · 17 lat temu · mike_1994
re: zmiany na 75 · 17 lat temu · dj_rychu
Re: re: zmiany na 75 · 17 lat temu · Filip_Police
Garść przemyśleń · 17 lat temu · mmm
Re: Garść przemyśleń · 17 lat temu · mike_1994
Re: Garść przemyśleń · 17 lat temu · lhb178
Zmiany w komunikacji · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: Zmiany w komunikacji · 17 lat temu · MQ
Re: Zmiany w komunikacji · 17 lat temu · Phobos
Re: Zmiany w komunikacji · 17 lat temu · MQ
Re: Zmiany w komunikacji · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: Zmiany w komunikacji · 17 lat temu · techno
w koncu zmiany w komunikacji miejskiej · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: w koncu zmiany w komunikacji miejskiej · 17 lat temu · mike_1994
Re: w koncu zmiany w komunikacji miejskiej · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: w koncu zmiany w komunikacji miejskiej · 17 lat temu · LLUZNIAK
Re: w koncu zmiany w komunikacji miejskiej · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: w koncu zmiany w komunikacji miejskiej · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: w koncu zmiany w komunikacji miejskiej · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · Piotr
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · konjo 
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · Piotr
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · techno
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · Piotr
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · konjo 
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · Piotr
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · konjo 
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · techno
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · LLUZNIAK
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Pospieszne vs. zwykłe · 17 lat temu · LLUZNIAK
Re: Pospieszne vs. zwykłe · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: Pospieszne vs. zwykłe · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: Pospieszne vs. zwykłe · 17 lat temu · LLUZNIAK
Re: Pospieszne vs. zwykłe · 17 lat temu · konjo 
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · RJawdyk
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · RJawdyk
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · RJawdyk
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · techno
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SST linią pośpieszną? (OT) · 17 lat temu · LLUZNIAK
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · techno
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · LLUZNIAK
Re: SST linią pośpieszną? · 17 lat temu · techno
artykuł w Kurierze · 17 lat temu · end
Re: artykuł w Kurierze · 17 lat temu · techno
Re: artykuł w Kurierze · 17 lat temu · (użytkownik usunięty)
Re: artykuł w Kurierze · 17 lat temu · techno
Re: artykuł w Kurierze · 17 lat temu · Błażej
Zmiany w komunikacji · 17 lat temu · wolvo1565
Re: Zmiany w komunikacji · 17 lat temu · MQ