Forum

Modernizacja torowiska przed łukiem na ulicy Asnyka – stan prac na 10.10.2021

zdjęcie
Modernizacja torowiska przed łukiem na ulicy Asnyka – stan prac na 10.10.2021
bartez napisał(a):
Jak niewiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze;)

Czasem lepiej mądrze milczeć, niż głupio pisać jak się nie ma pojęcia. ;) Rozumiem, że to miał być żart, ale wprowadzasz zainteresowanych tematem w błąd.

Należy zawsze pamiętać, że ostateczna decyzja o zastosowanej technologii należy do projektanta, a na tę decyzję ma wpływ szereg czynników. A do wyboru masz teraz gro możliwości od różnych producentów. Dlaczego nie stosuje się już technologii węgierskiej? Być może dlatego, że technologia ta wymusza stosowanie dość specyficznego kształtu szyny (LK-1), co w eksploatacji oznacza, że o ile wymiana szyny jest łatwa, to musisz na warsztacie gdzieś mieć nie tylko stosowane powszechnie szyny 60R2 (rowkowe) lub 49E1, ale też LK-1 (plus do tego szyny przejściowe). Inną cechą technologii węgierskiej jest też dużo mniejsza grubość płyty betonowej (tylko 18 cm) - w pewnych sytuacjach może to być zaleta, w pewnych wada. Kolejna istotna rzecz - w latach 90. technologia ta była łatwo dostępna, gdyż pochodziła, jak sama nazwa mówi, z Węgier. Dlatego w tamtych czasach w Polsce był wysyp torowisk budowanych w ten sposób, nie tylko w Szczecinie (Wyszyńskiego, Giedroycia), ale też w Krakowie (już w latach 80.), Wrocławiu, Warszawie itd. Świat jednak idzie do przodu, wymyślane są coraz to nowsze rodzaje wkładek przyszynowych, wibroizolacji itd., z których nie wszystkie da się "włożyć" do konstrukcji węgierskiej i po prostu można stosować nowocześniejsze rozwiązania. Dzisiaj technologii węgierskiej już się praktycznie nie stosuje.

Jak nie spojrzeć, TS w ostatnich latach mocno eksperymentuje z różnymi konstrukcjami. Najpowszechniejsze są: technologia z płytą monolityczną wylewaną na miejscu z rożnymi rodzajami zabudowy (trawiastą, asfaltową) oraz rożnymi rodzajami podparcia szyny (ciągłe, punktowe) i tradycyjna technologia podsypkowa. Poza tym jest też płyta wylana tylko pod tokami szynowymi na Nabrzeżu Wieleckim, torowisko podsypkowe z zabudową trawiastą na Piastów (OIDP pierwsze takie zastosowanie w Polsce) czy wspomniane już torowisko na płytach prefabrykowanych.
1