Forum

Jak może się rozwinąć sieć tramwajowa w Szczecinie?

wysłane przez maciekos95 3

Tak się odniosę do ostatniego fragmentu artykułu. Rzecznik mówi, że docelowo autobusy mają w naszym mieście pełnić tylko rolę dowozową do tramwajów. W domyśle: linii tramwajowych ma być jak najwięcej, kosztem autobusów. Zastanawiam się, czy w 2022 roku takie myślenie ma jeszcze jakikolwiek sens? Czy nie jest już trochę przestarzałe? Mamy dzisiaj autobusy elektryczne, będzie ich pewnie w kolejnych latach coraz więcej, będą też pewnie miały coraz większy zasięg na jednym ładowaniu. Więc argument o "ekologii" tramwaju będzie stopniowo odpadał (pomijam już kwestie tego, że niewiele jest w tym rzeczywistej ekologii). Kolejny argument to wydzielone torowiska. A co za problem zamiast nich zrobić buspasy? Wyjdzie nieporównywalnie taniej, a efekt w zasadzie ten sam. Jedyny problem to pojemność pojedynczego tramwaju, która może być dużo większa niż w autobusie przegubowym. Ale czy tylko z tego powodu warto inwestować nieporównywalnie więcej kasy w linie tramwajowe? Oczywiście pomijam kwestię tych tzw. "łączników", czy uzupełnień / przedłużeń istniejących linii - to oczywiście warto zrobić, żeby istniejąca sieć tramwajowa stała się spójna. Ale budowa zupełnie nowych, wielokilometrowych linii tramwajowych (Mieszka I, 26 kwietnia, Warszewo / Bukowo) to moim zdaniem temat dyskusyjny. Co o tym sądzicie?
1