Forum

Jak może się rozwinąć sieć tramwajowa w Szczecinie?

wysłane przez Fryga −1

maciekos95 napisał(a):
Tak się odniosę do ostatniego fragmentu artykułu. Rzecznik mówi, że docelowo autobusy mają w naszym mieście pełnić tylko rolę dowozową do tramwajów. W domyśle: linii tramwajowych ma być jak najwięcej, kosztem autobusów. Zastanawiam się, czy w 2022 roku takie myślenie ma jeszcze jakikolwiek sens? Czy nie jest już trochę przestarzałe? Mamy dzisiaj autobusy elektryczne, będzie ich pewnie w kolejnych latach coraz więcej, będą też pewnie miały coraz większy zasięg na jednym ładowaniu. Więc argument o "ekologii" tramwaju będzie stopniowo odpadał (pomijam już kwestie tego, że niewiele jest w tym rzeczywistej ekologii). Kolejny argument to wydzielone torowiska. A co za problem zamiast nich zrobić buspasy? Wyjdzie nieporównywalnie taniej, a efekt w zasadzie ten sam. Jedyny problem to pojemność pojedynczego tramwaju, która może być dużo większa niż w autobusie przegubowym. Ale czy tylko z tego powodu warto inwestować nieporównywalnie więcej kasy w linie tramwajowe? Oczywiście pomijam kwestię tych tzw. "łączników", czy uzupełnień / przedłużeń istniejących linii - to oczywiście warto zrobić, żeby istniejąca sieć tramwajowa stała się spójna. Ale budowa zupełnie nowych, wielokilometrowych linii tramwajowych (Mieszka I, 26 kwietnia, Warszewo / Bukowo) to moim zdaniem temat dyskusyjny. Co o tym sądzicie?

Wg mnie słusznie zakłada się, że tramwaje powinny stanowić podstawowy środek komunikacji miejskiej, a autobusy służyć jako dowozy do tramwajów. Najlepszy przykład: linia autobusowa 75 powinna być w całości zastąpiona linią tramwajową relacji Dworzec Gł. - Dworcowa - plac Zwycięstwa-Krzywoustego- 26 Kwietnia - Santocka - Witkiewicza-Taczaka-Sosabowskiego- Nowoszeroka - Szafera - pętla Netto Arena. Taka linia, biegnąca w całości przez tereny z gęstą zabudowa, w pobliżu osiedli mieszkaniowych z pewnością nie będzie wozić powietrza i bez tłoku, komfortowo zastąpi przeciążoną linię nr 75. A autobusy (oczywiście elektryczne, w wersji mini) powinny dowozić pasażerów z Osiedla Klonowica, z rejonu ulic Czorsztyńskiej, Reduty Ordona i z Bezrzecza do tramwajów.