Forum

Jak może się rozwinąć sieć tramwajowa w Szczecinie?

wysłane przez lhb178 19

maciekos95 napisał(a):
Tak się odniosę do ostatniego fragmentu artykułu. Rzecznik mówi, że docelowo autobusy mają w naszym mieście pełnić tylko rolę dowozową do tramwajów. W domyśle: linii tramwajowych ma być jak najwięcej, kosztem autobusów. Zastanawiam się, czy w 2022 roku takie myślenie ma jeszcze jakikolwiek sens? Czy nie jest już trochę przestarzałe? Mamy dzisiaj autobusy elektryczne, będzie ich pewnie w kolejnych latach coraz więcej, będą też pewnie miały coraz większy zasięg na jednym ładowaniu. Więc argument o "ekologii" tramwaju będzie stopniowo odpadał (pomijam już kwestie tego, że niewiele jest w tym rzeczywistej ekologii). Kolejny argument to wydzielone torowiska. A co za problem zamiast nich zrobić buspasy? Wyjdzie nieporównywalnie taniej, a efekt w zasadzie ten sam.

Elektryczny autobus na baterie i tańszy w budowie buspas to mają być argumenty? Można jeszcze taniej (dieslami), a i tak w ostatecznym rozrachunku wyjdzie gorzej i drożej. Bo pasażerowie zamiast autobusów wybiorą samochody, a utrzymanie infrastruktury kosztuje. Kongestia, hałas, zanieczyszczenie też kosztują, nawet jeśli nie bezpośrednio.
Na Mieszka I czy Sczanieckiej autobusy jeżdżą już (a może jeszcze) częściej niż co 5 minut. Tramwaje jeżdżące np. co 6 minut dałyby o wiele większą wygodę podróżowania* i przyciągnęły nowych pasażerów.
(*) Na razie z tą wygodą bywa różnie, ale to nie jest systemowa właściwość tramwajów.

PS.
https://www.ptua.org.au/myths/techno/
3