Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

ZDiTM chce wzrostu cen biletów komunikacji miejskiej

Mariusz Rabenda, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Zarząd przygotował sześć wariantów podwyżek. Mogą sięgnąć nawet 15 proc.
Lada dzień otrzymają je radni. ZDiTM - administracyjna czapa nad komunikacją miejską w Szczecinie - chce, aby wyższe ceny obowiązywały już od maja. A na razie nabiera wody w usta.

- Zanim koncepcje nie trafią do rąk radnych, nie chcę o tym mówić - ucina Zbigniew Wicik, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

Dlaczego podwyżki

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że najłagodniejsza podwyżka miałaby wynieść pięć procent, najdrastyczniejsza 15 proc. Oznacza to, że podstawowy bilet na 20 minut, który obecnie kosztuje 1,90 zł mógłby kosztować 2 zł lub 2,20.

Dlaczego ZDiTM domaga się podwyżek cen biletów? Prawdopodobnie dlatego, że zorganizowany przez niego 21 stycznia przetarg na obsługę linii autobusowych nie udał się i został unieważniony. Wszystkie spółki zażądały więcej pieniędzy, niż chciało dać ZDiTM. A ziemia pod nogami ZDiTM-u zaczyna się palić - 14 lutego przestała obowiązywać umowa ze Szczecińsko-Polickim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, za dwa tygodnie wygasną umowy z pozostałymi dwoma spółkami autobusowymi. W tej sytuacji ZDiTM musi płacić w drodze negocjacji za każdy miesiąc. I nie będzie miał wyjścia - będzie musiał płacić wiecej niż dotychczas.

- We wtorek dostaliśmy od prezesa Urzędu Zamówień Publicznych pozwolenie na płacenie spółkom z ręki przez cztery miesiące - mówi Wicik.

SPPK już umówiła się wstępnie na kwotę obowiązującą w terminie od 15 do 20 lutego.

- Cena jest korzystniejsza od tej, jaką dostawaliśmy według umowy, która wygasła, ale mniejsza niż ta zaproponowana przez nas w styczniowym przetargu - mówi Andrzej Markowski, prezes SPPK.

Do 14 lutego SPPK dostawał od miasta 3,90 zł za wozokilometr, w przetargu zaproponował 4,59 zł.

- Proszę mi wierzyć, są to kwoty racjonalnie skalkulowane - zapewnia Markowski. - Warszawa za wozokilometr płaci 5,30 zł, a Wrocław 5,80.

Zostawcie bilety, oddajcie nam wpływy

Markowski jest przeciwny podnoszenia cen biletów. Uważa, że wpływy z biletów mogą pokryć koszta funkcjonowania komunikacji. Trzeba tylko uszczelnić system kontroli w autobusach (teraz odpowiada za nią ZDiTM). Dlatego dochody z biletów należy bezpośrednio przekazywać do spółek autobusowych i im powierzyć kontrole biletów. Pośrednictwo ZDiTM-u w tym przypadku jest zbędne.

W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży biletów wyniosły w Szczecinie 83 mln zł, a za funkcjonowanie komunikacji miasto zapłaciło 109 mln zł.

O cenach biletów komunikacji miejskiej decyduje Rada Miasta. Poprzednia podwyżka została wprowadzona w lipcu 2003 r.

Ile za bilet - propozycje ZDiTM-u

Linie zwykłe
  • do 20 min: obecnie - 1,90 zł; podwyżka o 5% - 2 zł; podwyżka o 15% - 2,20 zł
  • do 60 min: obecnie - 2,90 zł; podwyżka o 5% - 3 zł; podwyżka o 15% - 3,30 zł

    Linie pośpieszne
  • do 20 min: obecnie - 3,80 zł; podwyżka o 5% - 4 zł; podwyżka o 15% - 4,40 zł
  • do 60 min: obecnie - 5,80 zł; podwyżka o 5% - 6 zł; podwyżka o 15% - 6,60 zł

    źródło: Gazeta Wyborcza

  • Przeczytaj więcej na temat Podwyżka cen biletów:

    brak komentarzy