Informacje
1. rocznica zamknięcia zajezdni Niemierzyn
Marek Pawlukowicz,
dodane przez MQ; zmodyfikowane
1 października 2004, godzina 14:53. Ostatni liniowy tramwaj opuszcza TW II. Po 97 latach działalności, Niemierzyn znika z sieci tramwajowej, jako schronienie dla ok. 40 wagonów. Powspominajmy jeszcze raz ostatnie chwile z życia zajezdni Niemierzyn.
To tylko Niemierzyn...27 maja 2003. Typowa noc na Niemierzynie. 102-jka odpoczywa na torze naprawczym, zaś stojące obok helmuty czekają na pocięcie (GT6 917 i GT6 513). | ||
1 listopada 2003. Coroczna szczecińska tradycja - kursowanie z okazji dnia Wszystkich Świętych dwuwagonowych składów tramwajowych obsługiwanych przez 102Na. 626 niestety nie ujrzymy już na mieście... | ||
1 listopada 2003. Szczecińskie 2x102Na kursowały na dodatkowej linii cmentarnej D8 z Dworcowej na Gumieńce. Niestety, wraz z zamknięciem Niemierzyna i przeniesieniem wagonów na Pogodno, kursowanie 2x102Na przechodzi do historii. | ||
7 grudnia 2003. Ponieważ mamy dzień świąteczny, tylko część wagonów wyjedzie na miasto. 102Na 607II przygotowuje się do wyjazdu na jedną z pierwszych brygad "dwunastki", 606 i 612 tego dnia trochę odpoczną. | ||
31 sierpnia 2004, godz. 22:25. Decyzja zapadła - Niemierzyn będzie działał jeszcze przez miesiąc. Co będzie dalej, nie wiadomo... |
48 godzin...
29 września 2004. Zostało niewiele czasu. Część popołudniowych zjazdów z linii 12 było wykonywanych przez łuk na rondzie Giedroycia z ul. Kołłątaja w al. Wyzwolenia (kierunek Las Arkoński). | ||
29 września 2004. Wagony po dojechaniu pod zajezdnię, wjeżdżały tyłem tak, aby bez problemu wyjechać w kierunku centrum. Tak też zrobiła szczytówka linii 12, obsługiwana 102Na 629. |
Ostatnia noc...
30 września 2004. Zaczynają się ostatnie wieczorne zjazdy w historii Niemierzyna. Skład 105N 592+593 kursujący na linii 3 dowiózł pasażerów pod bramę zajezdni. Następnie pusty zawróci przez pętlę "Dworzec Niebuszewo" i wjedzie na kanał 7. | ||
30 września 2004. W międzyczasie od strony centrum nadjeżdża 102Na 608. Wagon czeka na ustawiacza, który wprowadzi skład na teren zajezdni. | ||
30 września 2004. Chwilę po godzinie 23 od strony centrum nadjeżdża ostatni zjazdowy tramwaj. Jest nim 105N 720+701 z zajezdni Pogodno na linii 3. Skład ten kursował na linii niemierzyńskiej ze względu na dość duże problemy taborowe zajezdni Niemierzyn. | ||
30 września 2004. Po zjechaniu wszystkich wagonów do zajezdni, zaczynają się tzw. "ciche manewry", czyli ustawianie wagonów na odpowiednich kanałach (tak, aby rano wagony wyjechały od razu w danym kierunku bez zbędnych manewrów). Ostatniej nocy nie było zbyt wiele do ustawiania, gdyż tylko ten GT6 wyjechał jako wspomnienie dawnych, ciasnych czasów Niemierzyna. | ||
30 września 2004. Zajezdnia zapada w sen. Widok na cztery najbardziej zapełnione tory, dzięki którym istnieje jedyny bezpośredni wyjazd w kierunku centrum. | ||
30 września 2004, godz. 23:50. Niemierzynowi pozostało tylko 15 godzin działalności. Wagony, które rano wyjadą na całodziennie brygady, zjadą już do dwóch pozostałych zajezdni. Poranne szczytówki wrócą jeszcze na parę godzin na Niemierzyn, zaś po południu służbę zakończą w swych nowych macierzystych zajezdniach. |
To już koniec...
1 października 2004. Rozpoczynają się ostatnie wyjazdy z Niemierzyna. Na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Niemierzyńskiej 102Na 607II powolnym tempem wyjeżdża na linię 12. | ||
1 października 2004. Chwilę później 102Na 601II wyjeżdża na linię 11. Jest to ostatnia 102-jka kursująca na tej linii - po zamknięciu Niemierzyna wszystkie wagony typu 102Na trafią na Pogodno, zaś obsługę linii 11 w całości przejmie zajezdnia Golęcin. | ||
1 października 2004. Ostatnia godzina i przedostatnie wagony wyjeżdżają z zajezdni. 102Na 625 pojedzie w kierunku Pomorzan, zaś 102Na 603II minutę później wyjedzie w kierunku Dworca Niebuszewo. Na zajezdni pozostały tylko wagony gospodarcze, niesprawny 102Na 622 oraz GT6 508, który wyjedzie na 11/7 jako ostatni liniowy tramwaj. | ||
1 października 2004. 5 minut przed planowym wyjazdem "jedenastki", przyozdobiony helmut wystawia się przed halę. Kilka zdjęć... | ||
... i GT6 508 opuszcza zajezdnię Niemierzyn, kończąc jej prawie 100-letnią działalność. |
Jednak muzeum techniki i komunikacji
Ta informacja na pewno ucieszyła wszystkich sympatyków komunikacji miejskiej. Wbrew wcześniejszym "czarnym scenariuszom", szczecińskie zabytki komunikacyjne w końcu będą miały jeden wspólnych dach.
brak komentarzy