Szczecin artykuł

1. rocznica zamknięcia zajezdni Niemierzyn

Marek Pawlukowicz,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

1 października 2004, godzina 14:53. Ostatni liniowy tramwaj opuszcza TW II. Po 97 latach działalności, Niemierzyn znika z sieci tramwajowej, jako schronienie dla ok. 40 wagonów. Powspominajmy jeszcze raz ostatnie chwile z życia zajezdni Niemierzyn.
To tylko Niemierzyn...

27 maja 2003. Typowa noc na Niemierzynie. 102-jka odpoczywa na torze naprawczym, zaś stojące obok helmuty czekają na pocięcie (GT6 917 i GT6 513).
zdjęcie
102Na #604 na stanowisku naprawczym zajezdni Niemierzyn, a obok "helmuty" przeznaczone do likwidacji
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
zdjęcie
Pociąg 2x102Na wyjeżdża na linię D8
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 listopada 2003. Coroczna szczecińska tradycja - kursowanie z okazji dnia Wszystkich Świętych dwuwagonowych składów tramwajowych obsługiwanych przez 102Na. 626 niestety nie ujrzymy już na mieście...
1 listopada 2003. Szczecińskie 2x102Na kursowały na dodatkowej linii cmentarnej D8 z Dworcowej na Gumieńce. Niestety, wraz z zamknięciem Niemierzyna i przeniesieniem wagonów na Pogodno, kursowanie 2x102Na przechodzi do historii.
zdjęcie
Było, minęło
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
zdjęcie
W roku 2003 na Niemierzynie przeważały reklamy na "stodwójkach"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
7 grudnia 2003. Ponieważ mamy dzień świąteczny, tylko część wagonów wyjedzie na miasto. 102Na 607II przygotowuje się do wyjazdu na jedną z pierwszych brygad "dwunastki", 606 i 612 tego dnia trochę odpoczną.
31 sierpnia 2004, godz. 22:25. Decyzja zapadła - Niemierzyn będzie działał jeszcze przez miesiąc. Co będzie dalej, nie wiadomo...
zdjęcie
Ostatnia wakacyjna noc Zajezdni Niemierzyn
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

48 godzin...

zdjęcie
Zjazd do TW2 z Dworca Niebuszewo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
29 września 2004. Zostało niewiele czasu. Część popołudniowych zjazdów z linii 12 było wykonywanych przez łuk na rondzie Giedroycia z ul. Kołłątaja w al. Wyzwolenia (kierunek Las Arkoński).
29 września 2004. Wagony po dojechaniu pod zajezdnię, wjeżdżały tyłem tak, aby bez problemu wyjechać w kierunku centrum. Tak też zrobiła szczytówka linii 12, obsługiwana 102Na 629.
zdjęcie
Szczytowy zjazd wagonu 102Na #629
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

Ostatnia noc...

zdjęcie
Zjazd z Lasu Arkońskiego do TW2, ale najpierw obrót przez pętlę "Dworzec Niebuszewo"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
30 września 2004. Zaczynają się ostatnie wieczorne zjazdy w historii Niemierzyna. Skład 105N 592+593 kursujący na linii 3 dowiózł pasażerów pod bramę zajezdni. Następnie pusty zawróci przez pętlę "Dworzec Niebuszewo" i wjedzie na kanał 7.
30 września 2004. W międzyczasie od strony centrum nadjeżdża 102Na 608. Wagon czeka na ustawiacza, który wprowadzi skład na teren zajezdni.
zdjęcie
102Na #608 czeka na wjazd do TW2 w ostatnią noc istnienia zajezdni
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
zdjęcie
Ostatnia wypożyczona "trójka" zjeżdża na Niemierzyn
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
30 września 2004. Chwilę po godzinie 23 od strony centrum nadjeżdża ostatni zjazdowy tramwaj. Jest nim 105N 720+701 z zajezdni Pogodno na linii 3. Skład ten kursował na linii niemierzyńskiej ze względu na dość duże problemy taborowe zajezdni Niemierzyn.
30 września 2004. Po zjechaniu wszystkich wagonów do zajezdni, zaczynają się tzw. "ciche manewry", czyli ustawianie wagonów na odpowiednich kanałach (tak, aby rano wagony wyjechały od razu w danym kierunku bez zbędnych manewrów). Ostatniej nocy nie było zbyt wiele do ustawiania, gdyż tylko ten GT6 wyjechał jako wspomnienie dawnych, ciasnych czasów Niemierzyna.
zdjęcie
Ciche manewry na Niemierzynie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
zdjęcie
Cztery tory, które umożliwiały wyjazd w kierunku centrum co noc były pełne
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
30 września 2004. Zajezdnia zapada w sen. Widok na cztery najbardziej zapełnione tory, dzięki którym istnieje jedyny bezpośredni wyjazd w kierunku centrum.
30 września 2004, godz. 23:50. Niemierzynowi pozostało tylko 15 godzin działalności. Wagony, które rano wyjadą na całodziennie brygady, zjadą już do dwóch pozostałych zajezdni. Poranne szczytówki wrócą jeszcze na parę godzin na Niemierzyn, zaś po południu służbę zakończą w swych nowych macierzystych zajezdniach.
zdjęcie
Ostatnia niemierzyńska noc z umiarkowanie pełną halą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią

To już koniec...

zdjęcie
Rozpoczęły się ostatnie szczytowe wyjazdy w historii Niemierzyna
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 października 2004. Rozpoczynają się ostatnie wyjazdy z Niemierzyna. Na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Niemierzyńskiej 102Na 607II powolnym tempem wyjeżdża na linię 12.
1 października 2004. Chwilę później 102Na 601II wyjeżdża na linię 11. Jest to ostatnia 102-jka kursująca na tej linii - po zamknięciu Niemierzyna wszystkie wagony typu 102Na trafią na Pogodno, zaś obsługę linii 11 w całości przejmie zajezdnia Golęcin.
zdjęcie
Ostatnia "stodwójkowa" 11 wyjeżdża na trasę
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
zdjęcie
Wyjazdowe ostatki 1 października 2004 roku
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 października 2004. Ostatnia godzina i przedostatnie wagony wyjeżdżają z zajezdni. 102Na 625 pojedzie w kierunku Pomorzan, zaś 102Na 603II minutę później wyjedzie w kierunku Dworca Niebuszewo. Na zajezdni pozostały tylko wagony gospodarcze, niesprawny 102Na 622 oraz GT6 508, który wyjedzie na 11/7 jako ostatni liniowy tramwaj.
1 października 2004. 5 minut przed planowym wyjazdem "jedenastki", przyozdobiony helmut wystawia się przed halę. Kilka zdjęć...
zdjęcie
Ostatnie zdjęcia przed ostatnim wyjazdem z Niemierzyna
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
zdjęcie
GT6 #508 opuszcza zajezdnię Niemierzyn kończąc jej 100-letnią działalność
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
... i GT6 508 opuszcza zajezdnię Niemierzyn, kończąc jej prawie 100-letnią działalność.

Jednak muzeum techniki i komunikacji

zdjęcie
Zajezdnia Niemierzyn nocą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
"Z dniem 1.09.2005 r. Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej, na mocy umowy podpisanej dzień wcześniej z Miejskim Zakładem Obsługi Gospodarczej, otrzymało w bezpłatne użytkowanie halę byłej zajezdni tramwajowej Niemierzyn, wraz z placem manewrowym przed halą. W kamienicy frontowej (nieobjętej umową), gdzie znajdowała się między innymi dyspozytornia zajezdni i pomieszczenia biurowe, ma powstać miejski inkubator stowarzyszeń." - Robert Łubiński, prezes STMKM.

Ta informacja na pewno ucieszyła wszystkich sympatyków komunikacji miejskiej. Wbrew wcześniejszym "czarnym scenariuszom", szczecińskie zabytki komunikacyjne w końcu będą miały jeden wspólnych dach.

brak komentarzy