Szczecin artykuł

Jakim tramwajem połączyć pl. Rodła z Basenem Górniczym

Mariusz Rabenda, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ; zmodyfikowane

Który tramwaj wybrać - siódemkę, czwórkę, jedynkę? A może stworzyć siódemkę bis? O tym, czy i jak połączyć pl. Rodła z Basenem Górniczym, mają zdecydować wyniki badań ruchu pasażerskiego.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego otrzymał już pieniądze z Urzędu Miasta na przeprowadzenie badań.

Przed tygodniem pisaliśmy o pomyśle, który zaproponowali nam czytelnicy. Chodzi o to, by po zakończeniu przebudowy ul. Krzywoustego nie wracać do dawnego układu komunikacyjnego i tak jak teraz pozostawić jeden z tramwajów jadących przez pl. Rodła do Basenu Górniczego. Okazuje się bowiem, że bezpośrednie połączenie dwóch newralgicznych punktów komunikacyjnych miasta wielu szczecinianom ułatwi życie.

W ciągu tygodnia otrzymaliśmy kilkadziesiąt e-maili w tej sprawie. Temat był też szeroko dyskutowany na forum gazeta.pl/szczecin.

W dniu publikacji naszego artykułu do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego wpłynęło pismo z prośbą o przeanalizowanie możliwości pozostawienia jednego z tramwajów na "tymczasowej" trasie: pl. Rodła - Basen Górniczy.

- Bo najważniejsze jest, by tramwaj jeździł na takich trasach, na które jest rzeczywiste zapotrzebowanie szczecinian - mówi Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska Urzędu Miasta, autor pisma do ZDiTM-u. - Dlatego nie przekonują mnie tezy, że będzie to droższe połączenie niż dotychczas obowiązujące.

W ZDiTM-ie już to szacunkowo policzono.

- Gdyby siódemkę pozostawić na trasie przez pl. Rodła, byłaby w stosunku rocznym droższa o 1,1 mln zł niż "siódemka" jeżdżąca przez pl. Kościuszki - mówi Zbigniew Wicik, zastępca dyrektora ZDiTM-u.

Wśród propozycji, jakie zgłaszali nam czytelnicy, najczęściej powtarzało się pozostawienie "siódemki" na trasie: Krzekowo - pl. Rodła - Basen Górniczy (to ta opcja droższa o 1,1 mln zł rocznie). Ale były też inne:
  • przywrócenie "dwójki" na trasę, którą obsługiwała do połowy lat 90: Dworzec Niebuszewo - pl. Rodła - Brama Portowa - Basen Górniczy;
  • podzielenie linii nr 7 na dwie (7 i 7 Bis) i puszczanie ich przez pl. Kościuszki i pl. Rodła (7 i 7 Bis).

    - To już lepiej byłoby zamiast 7 Bis wprowadzić nowy numer linii, np. 10 - komentuje ostatni pomysł Wicik. - Z doświadczenia wiem, że ludzie nie lubią "bis-ów", bo się mylą.

    Były też pomysły, aby na Basen Górniczy jechały linie 4 lub 1.

    - Wszystko trzeba dokładnie przeanalizować, gdy będziemy już mieli wyniki badań - mówi Michał Przepiera. - Czas mamy do końca stycznia, bo wtedy ma zakończyć się remont Krzywoustego i ulica zostanie ponownie przekazana do eksploatacji.

    Z poczty elektronicznej

    marwie - Niejednokrotnie chciałem przejechać z Basenu Górniczego na pl. Rodła. To wiązało się z przesiadką na Bramie Portowej (tylko po to, aby przejechać dwa przystanki). ZDiTM broni się, że nie ma pieniędzy. Ale jest też sposób, który będzie kosztował mniej pieniędzy. Proponuję utworzyć nową linię 7bis, która jeździłaby na trasie obowiązującej dotychczas (przez pl. Rodła). Z kolei linia 7 kursowałaby na trasie sprzed remontu (przez Krzywoustego). Z tym, że obie linie jeździłby co 12 min przez cały dzień (a nie jak dotychczas - siódemka w szczycie co 6 min). Poprawiłoby to też dojazd do kilku uczelni zlokalizowanych wzdłuż ulic Mickiewicza i Żołnierskiej (obecnie są takie kursy, że nie sposób się wcisnąć do tramwaju jadącego w stronę Krzekowa).

    Zbyszek - Jestem za tym, aby pozostało połączenie Basenu Górniczego z pl. Rodła. Ale można zostawić 7 i 9 na trasie przez Turzyn, a puścić na Basen Górniczy linię nr 2. Drugim rozwiązaniem jest puszczenie na Basen linii 1, która kursowałaby od Basenu Górniczego przez pl. Rodła na Głębokie.

    Teresa Bzunek - Bardzo dobry pomysł. Dojeżdżam z Warszawa przez pl. Rodła do basenu Górniczego i dalej przez krzyżówkę w Zdrojach. Obecna trasa 7 i 9 jest wygodnym połączeniem. Sądzę, że wielu pasażerów uważa podobnie.

    doroci - Jestem za pozostawieniem "siódemki" na obecnej trasie, ponieważ łatwiejszy jest dojazd na uczelnie z prawobrzeża. Jeśli ktoś wysiądzie z "A" na pl. Rodła, to ma dwa tramwaje 5 i 7 na uczelnę, co jest wielkim udogodnieniem. Dziękuję i mam nadzieję, że coś da się w tej sprawie zrobić.

    Łukasz z Pogodna - Czy ktoś pomyślał o osobach z Pogodna lub Głębokiego, które w takim przypadku, jadąc na pl. Kościuszki, musiałyby się przesiąść przy Jagiellońskiej? Połączenie pl. Rodła z Basenem Górniczym jest dobrym pomysłem, ale chyba nie tą drogą.

    Szymanek - Jestem jak najbardziej za pozostawieniem linii 7 w obecnej formie, czyli z przejazdem przez pl. Rodła. Ponieważ pracuję w Galaxy i niemal codziennie dojeżdżam z Pogodna, widzę, że linia jest dość mocno obłożona, więc jest to doskonały pomysł. Wiele osób chwali to rozwiązanie! Mam nadzieję, że tak już zostanie!

    Piotr Madej - Także uważam, że "siódemka" na stałe powinna jeździć przez pl. Rodła, ale z nieco innego powodu. Codziennie pokonuję trasę pl. Rodła - Mickiewicza. Teraz z dodatkową "siódemką" jest to o wiele szybsze.

    źródło: Gazeta Wyborcza

  • Przeczytaj również: Bez przesiadek na prawobrzeże (10.10.2005)

    brak komentarzy