Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Kraków: Nie ma planów poprawy komunikacji między centrum Krakowa a Balicami

Bartosz Piłat, Rafał Romanowski, Gazeta Wyborcza,

dodane przez Jacek

W tym roku lotnisko w Balicach przeżywa szturm pasażerów. W przyszłym turystów będzie jeszcze więcej. Nie poprawia się natomiast komunikacja między centrum Krakowa a lotniskiem. Wszystko wskazuje na to, że ani na MPK, ani na linię kolejową liczyć nie możemy.
Zapchana linia autobusowa 192, jeżdżąca dwa, trzy razy na godzinę, lub strefowa 208. Taksówka za kilkadziesiąt złotych albo podróż autobusem firmy Rad-tur (tylko z jednego miejsca w Krakowie). To na razie jedyne sposoby dotarcia na podkrakowskie lotnisko Balice.

Autobusów tyle samo

Jedyna rada to zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów albo stworzenie specjalnej linii tylko na lotnisko - tak robi się na całym świecie.

- W najbliższym czasie nie planujemy żadnych zmian - informuje rzecznik Zarządu Dróg i Komunikacji Filomena Serwin. Nie widzi możliwości zwiększenia liczby autobusów do Balic. Uważa, że dla mieszkańców Woli Justowskiej alternatywą jest linia 152. - MPK zlikwidowało linię X08, bo była deficytowa. Wprowadzanie kolejnej specjalnej nie ma sensu. Kursy firmy Rad-tur do Balic są na granicy opłacalności, dlaczego lepiej ma być w autobusach MPK. Tym bardziej że trzeba by wprowadzić droższe bilety - wyjaśnia Serwin.

Pachnące taksówki

Taksówka byłaby najlepszym sposobem dojazdu na lotnisko, gdyby nie cena (ok. 50 zł). Jednak podróżni narzekają i na nie. - Pod dworcem są tylko taksówki sieci 919, ale i tych często brakuje. Czekałem dwadzieścia minut, żeby którąś złapać. Jest ich po prostu za mało - żali się Tomasz Zięba, często latający do Wiednia.

- To nieprawda - protestuje szef sieci 919 Marek Sikora. - Do obsługi Balic mamy blisko 60 samochodów. Wyjaśnia, że nie każdy taksówkarz może tam pojechać. - Ważny jest standard obsługi. Taksówkarz wyznaczony na lotnisko ma mieć czysty i pachnący samochód. Oczywiście musi być pod krawatem - opisuje Sikora.

Taksówek nie przybędzie, bo żadna z sieci nie stara się o parking pod lotniskiem. Po drugie: - Mało która sieć ma tyle taksówek, żeby odesłać część tylko do obsługi lotniska - wyjaśnia Romuald Huszczo, prezes sieci Wawel.

Czekamy na peron

Nadzieją było połączenie kolejowe z Dworcem Głównym. Pierwsze kursy miały się odbyć 10 grudnia. Nic z tego. Pociągi bez przeszkód mogą przejechać, ale... nie ma gdzie wysadzić pasażerów. Do terminalu brakuje pół kilometra torów, a budowa tymczasowego peronu (nie mówiąc o docelowym) odwleka się ze względu na ciągłe zmiany właścicieli działki, na której ma powstać. - W połowie przyszłego roku możemy się spodziewać połączenia kolejowego z lotniskiem - stwierdza wicemarszałek województwa małopolskiego Witold Śmiałek. - Oczywiście taki termin to porażka - przyznaje. Zakłada, że w najgorszym przypadku na brakującym odcinku torów wagony będą zastępowane autobusami.

Jak się to robi na świecie?

Naczelną zasadą porządkującą ruch między lotniskami a miastem jest nieobsługiwanie mieszkających po drodze ludzi. Oni mają do dyspozycji podmiejską komunikację, która z kolei nie dociera na lotnisko. Odjeżdżające bezpośrednio spod lotnisk pociągi i autobusy zatrzymują się dopiero na stacji docelowej. Z reguły jest to ważny węzeł komunikacyjny położony w sąsiedztwie centrum.

Z paryskiego lotniska Orly do centrum kursuje co pięć minut metro Orlyval. Autobusem Orlybus (co 10 minut) można się dostać na jeden z wielu dworców przesiadkowych połączonych z ważnymi węzłami komunikacyjnymi Paryża. Bilety kosztują odpowiednio 8,90 i 5,80 euro.

Z podberlińskiego lotniska Berlin Schoenefeld jeździ co 15-20 minut szybka kolejka S-bahn (cena biletu 1,40 euro).

Z lotnisk oddalonych od centrów miast (Beauvais - 70 km od Paryża, Charleroi - 40 km od Brukseli, Luton, Stansted, Gatwick - od 45 do 80 km od Londynu) kursują specjalne pociągi lub autobusy skomunikowane z miejską siecią. Ceny biletów wahają się od 10 do 15 euro (w Londynie ok. 13-15 funtów).

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy