Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Poznań: Podziemny tramwaj na Ogrodach

Jakub Głaz, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ

Podziemna pętla tramwajowa przy ul. Polskiej. Obok niej centrum handlowe, wielopoziomowy parking i plac. Tak może wyglądać Brama Zachodnia - nowe centrum komunikacyjne i reprezentacyjny wjazd do miasta
Pętla tramwajowa na Ogrodach i znajdująca się przy niej namiastka dworca autobusowego w postaci rozsianych po okolicy przystanków to od dawna niechlubna wizytówka miasta. Od pewnego czasu planuje się jej likwidację, przedłużenie tramwaju do ul. Polskiej i zbudowanie tam nowego dworca autobusowego. Zapisano to w Zintegrowanym planie rozwoju transportu publicznego na lata 2007-2013. Teraz powstała koncepcja tego, jak wyglądać ma nowe centrum przesiadkowe, nazwane Bramą Zachodnią.

Na przecięciu ulic Dąbrowskiego i Polskiej powstać ma rondo, a przy nim dworzec autobusowy, połączony ze sporym centrum usługowo-handlowym. Najciekawszym pomysłem jest zaś schowanie pod ziemię tramwaju, tak by nie kolidował z siecią ulic. Przed skrzyżowaniem biegnąca wzdłuż ulicy Dąbrowskiego trasa ma zejść pod ziemię i dalej - do pętli pod placem zaprojektowanym między dworcem autobusowym i centrum handlowym. Przy tym ostatnim może powstać parking typu "park and ride". Nie wiadomo jeszcze, czy będzie można zjechać do niego z ul. Dąbrowskiego, czy tylko od alei Polskiej. Za handlowo-komunikacyjnym kompleksem przewidziano mieszkaniową zabudowę.

- To pomysł na miarę rozwiązań stosowanych w zachodniej Europie - zapewnia Adam Kijowski z Miejskiej Pracowni Urbanistycznej, który stworzył koncepcję razem z Radosławem Ciesielskim i Katarzyną Zantonowicz.

Centrum komunikacyjne na Ogrodach przyniesie dzielnicy wiele korzyści. Odetchną mieszkańcy ulic Szpitalnej i Nowina, gdy spod ich domów zniknie intensywny ruch autobusów, mających tam swoje końcowe przystanki. Spokojniej będzie też przy pl. Waryńskiego pozbawionego tramwajowej pętli. Łatwiejszy dostęp do tramwaju mieć będą mieszkańcy dalej położonych ulic Ogrodów i pobliskich osiedli Lotnictwa Polskiego i Lotników Wielkopolskich. Łatwiej będzie się przesiąść na podmiejskie autobusy. Dzięki parkingowi "park and ride" zmniejszą się, być może, korki na ul. Dąbrowskiego. Oczywiście - pod warunkiem że kierowcy zechcą się w Bramie Zachodniej przesiąść na tramwaj lub autobus.

Czy proponowane przez MPU rozwiązanie ma szanse na realizację? Na razie to tylko koncepcja. We wtorek radni mają głosować nad rozpoczęciem prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla Bramy Zachodniej. Potem planiści przygotują go, korzystając z gotowej już koncepcji.

- To bardzo ładna rzecz, choć zdaję sobie sprawę, że dość trudna do realizowania - ocenia Krzysztof Cesar, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. - Chcemy, by jak najwięcej elementów tej pracy znalazło się w planie miejscowym - dodaje. Oznajmia jednak, że ostateczny rezultat będzie kompromisem pomiędzy projektem a wnioskami złożonymi do planu. Nie bez znaczenia będą też możliwości finansowe i znalezienie potencjalnego inwestora, który zechce zbudować centrum handlowe.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy