Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

z kraju artykuł

Poznań: 25 lutego ruszy budowa trasy tramwajowej na Rataje

Jacek Łuczak, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ

Od soboty 25 lutego co najmniej do połowy czerwca kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej czekają poważne utrudnienia. A wszystko przez budowę trasy tramwajowej od mostu św. Rocha do Jana Pawła II.
Do budowy trasy tramwajowej na Rataje przyczyniła się "Gazeta", która cztery lata temu zaapelowała do władz miasta, by nie zwlekały z rozpoczęciem inwestycji. Trasa przez most św. Rocha z centrum na Rataje powinna powstać do końca przyszłego roku. Jako pierwszy zostanie zbudowany odcinek na ul. Kórnickiej od skrzyżowania z ul. Jana Pawła II. Ta inwestycja rozpocznie się już 25 lutego. Roboty poprowadzi konsorcjum pięciu firm.

Żeby utrzymać ruch samochodowy pomiędzy rondami Śródka i Rataje, prace będą podzielone na trzy etapy. W pierwszym z nich (25 lutego - 10 marca) będą usuwane i przebudowane instalacje gazowe. Wtedy wyłączony z ruchu będzie tylko jeden pas ruchu. W drugim etapie (11 marca - 10 maja) utrudnień będzie najwięcej, bo przestaną jeździć tramwaje przez ul. Jana Pawła II na górny taras Rataj. Wtedy zostanie ułożone torowisko na ul. Kórnickiej i na skrzyżowaniu z Jana Pawła II. Ruch tramwajowy na Rataje zostanie przywrócony 11 maja. Wówczas jednak rozpoczną się roboty wykończeniowe - asfaltowanie, układanie chodników i nowego oświetlenia - które zakończą się 14 czerwca. Odbiór wszystkich prac może potrwać do 30 czerwca.

Pasażerów komunikacji miejskiej czeka sporo utrudnień. Zmienią się trasy ośmiu linii tramwajowych: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 11 i 17. Wahadłowe tramwaje kursować będą od pętli na os. Lecha do skrzyżowania Kórnickiej z Jana Pawła II, a także od ronda Śródka do Kórnickiej. Lecz odcinek od skrzyżowania do ronda Rataje trzeba będzie pokonywać pieszo. - Innego wyjścia nie ma. Nie warto na tak krótkim odcinku puszczać wahadła, bo samo dojście na przystanek będzie trwało krócej niż dojazd. Nie unikniemy pieszych wędrówek - wyjaśnia Jerzy Firlik, dyrektor pionu tramwajów w poznańskim MPK. - Mieszkańcom Rataj nie zmniejszymy ilości tramwajów, ale zmniejszymy komfort jazdy, zwiększając czas dojazdu do śródmieścia - twierdzi Firlik. Dyrektor zapewnia jednak, że po zakończeniu budowy czas jazdy z osiedli do centrum znacznie się skróci.

Żeby pasażerowie w jak najmniejszym stopniu odczuli utrudnienia wzmocnione zostaną linie autobusowe - np. więcej będzie pojazdów linii 81, które w obu kierunkach pojadą ul. Piaśnicką i Inflancką. Dojazd do ronda Śródka mieszkańcom os. Polanka ułatwią autobusy linii 57, 84 i 245.

Budowa trasy tramwajowej najbardziej dotknie studentów Politechniki Poznańskiej. Ulica Kórnicka przez cały czas będzie zamknięta, a wjazd i wejście na teren Politechniki będzie możliwy tylko od ul. Jana Pawła II, Berdychowo i Piotrowo.

Przetarg na budowę odcinka nowej trasy tramwajowej od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Podgórnej zostanie ogłoszony, gdy uprawomocni się decyzja o pozwoleniu na budowę odcinka ul. Zielona/Podgórna. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na listopad przyszłego roku.

źródło: Gazeta Wyborcza

brak komentarzy