Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin artykuł

Przetarg w marcu, nowe tramwaje dopiero za rok

Mariusz Rabenda, Gazeta Wyborcza,

dodane przez MQ

15 mln zł wyda w tym roku miasto na zakup tramwajów i przebudowę torowiska "ósemki". Nowymi tramwajami pojedziemy jednak dopiero w 2007 r.
Miasto nie wyłoży całej sumy z własnej kasy. Obie inwestycje w 75 proc. (11.250 tys.) będą finansowane z unijnego programu ZPORR.

Planowany jest zakup sześciu nowych wozów typu 105 N2K. To te same pojazdy, które kupiono cztery lata temu. Przetarg zostanie ogłoszony na początku marca.

- Czekamy na podpis wojewody pod umową dotyczącą przekazania pieniędzy unijnych - mówi Michał Przepiera, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. - Specyfikacja jest już przygotowana, komisja przetargowa powołana. Gdy tylko otrzymamy dokumenty, ogłosimy konkurs ofert.

Jego rozstrzygnięcie nie oznacza natychmiastowego zakupu wagonów. - Zwycięzca przetargu zacznie je dopiero budować - wyjaśnia Krzysztof Turczyn, zastępca dyrektora Miejskiego Zakładu Komunikacji. - Tramwaje to nie autobusy. Nie czekają na nabywcę. Są budowane na zamówienie. Termin dostawy wyniesie minimum 18 miesięcy.

Kupno sześciu nowych pojazdów odmłodzi tabor MZK w niewielkim stopniu. - Obecnie średni wiek tramwajów wynosi 24 lata - mówi Krzysztof Turczyn. - Z 205 wozów, jakie posiadamy, najstarsze są "helmuty" dobiegające pięćdziesiątki, a polskie 102 N mają po 30 lat.

W ciągu dwóch lat MZK będzie musiał zlikwidować 12 starych przegubowców. W ich miejsce konieczne jest wstawienie nowych wozów, bo w szczycie po mieście jeździ 160 wagonów. Rezerwy nie są więc zbyt duże.

Kondycję taboru ma też wzmocnić trwająca modernizacja czterech wagonów 105 N finansowana z pieniędzy miasta.

- Remont polega na całkowitej przebudowie, z dawnych wozów pozostaje tylko szkielet - zapewnia Turczyn. - Te tramwaje będą wyglądały jak nowe.

W ramach unijnej dotacji zmodernizowane zostanie także torowisko "ósemki" na ul. Ku Słońcu. Ma to być linia modelowa - torowisko będzie tak przebudowane, by w przyszłości mogły po nim jeździć tramwaje niskopodłogowe.

To kontynuacja inwestycji rozpoczętej w ubiegłym roku. Tym razem wyremontowany zostanie odcinek o długości 180 m. W efekcie "ósemka" będzie miała najlepsze torowisko w mieście. Koszt modernizacji nie przekroczy miliona zł.

źródło: Gazeta Wyborcza

13 komentarzy